eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Orked, Mukhsin Dan Hujan

Saturday, July 22, 2006

Orked, Mukhsin Dan Hujan



Judul: Mukhsin

Terbitan: Grand Brilliance Sdn Bhd

Pengarah/Penulis Skrip: Yasmin Ahmad

Para Pelakon:

Mohd. Syafie Naswip (Mukhsin)
Sharifah Aryana Syed Zainal Rashid (Orked)
Sharifah Aleya Syed Zainal Rashid (Mak Inom)
Irwan Iskandar (Pak Atan)
Adibah Noor (Kak Yam)
Makcik Senah (Mislina Mustafa)

Jurukamera: Keong Low

Gambar: Adam Ariel Tunguia

Suntingan: Affandi Jamaludin

Yasmin Ahmad tidak pernah gagal membuatkan saya menangis. Jangan salah faham. Sutradara kreatif ini tidak memarahi saya, jauh sekali mengasari.


Berpeluang menonton ‘rough cut’ filem terbarunya, Mukhsin, hati saya tersentuh. Sambil mata tertancap pada skrin, fikiran saya asyik berlegar-legar dengan persoalan bagaimana Yasmin boleh menjadi segenius ini.

Dia bukan saintis roket, bukan Einstein, bukan juga pembikin filem seperti Steven Speilberg atau John Woo. Namun, hasil kerjanya sentiasa memberi ‘rasa’ pada hati dan jiwa.




Yasmin pencemar budaya. Itu kata sesetengah orang, bukan kata saya. Justeru, saya juga berhak untuk mempunyai pendapat sendiri. Jika saya kata Yasmin hebat, hormatilah pandangan saya.

Mukhsin berkisar mengenai cinta pertama Orked. Masih ingat siapa Orked? Dialah tunjang utama dalam setiap filem Yasmin, bermula daripada Rabun, Sepet sehinggalah Gubra. Jika ada yang menganggap Mukhsin adalah prekuel Sepet, mungkin juga tetapi tidak semestinya.


Sama seperti Gubra, Yasmin tidak menggariskan atau meletakkan ia sebagai sekuel Sepet secara mutlak. Selama saya mengenalinya, dia seorang yang bebas berkarya, tidak gemar menentukan batas dan had atau berfikiran kotak.

“Alah, cerita saja. Usah pening-peningkan kepala berfikir,” pintasnya apabila saya berkata hasil kerjanya selalu menimbulkan misteri.




Mukhsin berakhir dengan tanda tanya? Saya tidak boleh beritahu. Anda harus tonton sendiri nanti apabila ia ditayangkan di pawagam.

“Ada adegan-adegan kontroversi tak? Lucah tak?” tanya beberapa orang teman kepada saya. Ringkas saya menjawab, “Lucah dan kontroversi tiada. Air mata banyak!” (Tuduhlah saya berat sebelah, katalah saya cengeng - saya tidak kisah.)

Orked, 10 tahun. Mukhsin, 13 tahun. Pertama kali Orked ternampak Mukhsin semasa Orked sedang main hujan. Semasa itu, tangan Mukhsin dari dalam teksi sedang ‘menari-nari’ mengikut irama lagu keroncong nyanyian Kak Yam.

Orked kasar. Dia tidak suka main kahwin-kahwin macam budak perempuan yang lain. Orked lebih suka bercampur dengan budak lelaki. Dia berkenalan dengan Mukhsin semasa bermain galah panjang. Mukhsin ialah anak saudara Makcik Senah, jiran sebelah rumah yang datang semasa cuti sekolah.





Mukhsin suka bawa Orked bersiar-siar dengan basikal, memanjat pokok dan bermain layang-layang. Mereka boleh berkongsi macam-macam cerita.

Makcik Senah tahu Mukhsin sukakan Orked. Kalau tidak, Mukhsin tidak akan pakai kemas-kemas dan letak minyak rambut banyak-banyak bila mahu berjumpa Orked.

Pak Atan dan Mak Inom pun tahu Orked sukakan Mukhsin. Kalau tidak, mereka tidak akan ajak Mukhsin sama-sama pergi menonton perlawanan bola sepak.

“Filem fasal budak-budak bercinta ke?” tanya seorang lagi teman kepada saya. “Ya, tapi bukan cinta nafsu-nafsi. Jangan tipu kalau kita semua tidak pernah melaluinya. Perasaan suka pada seseorang, tetapi kita tidak luahkan. Mungkin sebab kita malu dan kita sedar kita masih lagi kanak-kanak,” balas saya.




Satu hari, Mukhsin marahkan Orked sebab Orked tidak main galah panjang betul-betul. Waktu itu, Orked gelak ketawa bila dipeluk budak lain sampai berguling-guling. Orked merajuk bila kena marah. Dia hanya duduk terperap di dalam bilik sampai tidak mahu makan dan bercakap. Dia hanya menangis bila Pak Atan datang pujuk.



Mukhsin datang rumah Orked macam selalu, hendak ajak naik basikal, tetapi Orked diam saja tidak menjawab. Beberapa hari Mukhsin datang, Orked tidak layan sampai Mukhsin sanggup panjat pokok depan rumah semata-mata mahu melihat wajah Orked.

Satu hari, Mukhsin harus pulang ke kampungnya semula. Cuti sekolah hampir tamat. Dia pujuk Orked suruh keluar rumah, tapi Orked masih keras hati. Mukhsin menangis tetapi sempat berkata, ‘Orked dah baca tulisan dekat ekor layang-layang yang Mukhsin bagi?’




“Kita selalu sedar kita sayangkan seseorang itu bila dia sudah tiada,” kata Yasmin. “Mukhsin filem saya yang paling ringkas, tetapi yang paling sukar untuk dibuat. Skripnya ditukar berkali-kali, daripada masa latihan sampailah ke set penggambaran,” akui wanita berusia 47 tahun ini.

Ditanya jika dia sangat berhati-hati semasa menulis skrip dan membikin filem ini yang dilihat bebas kontroversi, ujarnya: “Tidak. Saya tulis saja ikut apa yang saya hendak.”

Yasmin selalu berkata dia buat filem untuk ibu bapanya. Dalam Mukhsin, ibunya, Inom Yon dan bapanya, Ahmad Hashim turut muncul menyanyikan lagu keroncong, Hujan yang mereka cipta sendiri.




“Saya minta mereka buat lirik tentang hujan. Bagi saya, hujan sangat cantik. Ia menurunkan banyak rahmat, bukan saja air tetapi kasih sayang,” jelas Yasmin berfalsafah. “Maaf ya saya buat awak menangis,” sambungnya sambil menepuk bahu saya.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

thanks for the ulasan. teruskan menulis!

2:27 AM  
Blogger zafi said...

hmmm walaupun jauh dari bumi malaysia.. karya yasmin sepet dan gubra tetap di hati! tak sabar nantikan mukhsin

4:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

hopefully orked dan mukhsin dipertemukan semula dalam karya yasmin...mesti gempak.

7:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

very nice..

11:49 PM  
Blogger Unknown said...

This comment has been removed by the author.

9:53 PM  
Blogger Unknown said...

Assalammualaikum semua...!

Wow cerita yang best lagi hebat...! Hahaha...nak tanya la mana saya boleh dapatkan lirik serta Mp3 HUJAN yang dikarang oleh ibu bapa YASMIN? Puas saya cari tapi tak jumpa...lagu itu sangat best...! Taniah Yasmin? Jika ada sila emailkan ke

(cikuniya88@yahoo.com)

9:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

mukhsin memang menyentuh hati .. and seriously what the actors said , setiap scene tu pasti ade yg menyentuh kehidupan individu tu ..there's scene that really relates to my own life story and .. it makes me realise more that i have and must love the people around me .. ;) and lagu HUJAN tersgttttttt lahhh bestt !! love it love it .. ;)

5:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

I have watched Sepet and Mukhsin. Missed Gubra and Rabun. Need to find all four and watch them again.

I had the opportunity to watch Mukhsin when on my flight to Brisbane recently and I must say the finale - Keroncong Hujan - touches my heart. Yasmin's parents sang and played from their heart ...

Thank you, Kak Yasmin

11:06 AM  

Post a Comment

<< Terbaru