eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Anak Halal

Monday, July 17, 2006

Anak Halal

Anak Halal. Judulnya tidak menyinggung, tetapi membawa banyak persoalan dan tanda tanya. “Filem ini mengangkat kisah sekumpulan remaja dalam era post-modernisme yang terpesong dan salah langkah akibat kemiskinan.

“Apa yang ingin diutarakan secara simbolik melalui tajuk tersebut ialah mereka menjadi mangsa keadaan akibat desakan hidup, bukan kerana kekurangan kasih sayang,” terang sutradara muda, Osman Ali semasa pelancaran filem tersebut baru-baru ini.

Pernah mengarahkan sebuah cereka pendek dengan tajuk yang sama lapan tahun lalu semasa menuntut di Akademi Seni Kebangsaan, Osman menjelaskan: “Saya tidak menafikan ilham menulis skrip filem ini tercetus daripada cereka pendek tersebut. Banyak isu yang boleh dikembangkan, memandangkan dulu ia hanya berdurasi 10 minit dan merupakan hasil kerja pengarahan saya yang pertama.”

Dikenali ramai sebagai pengarah yang lahir dari aliran independen, namanya disebut-sebut atas kecemerlangan menghasilkan naskhah provokasi, Bukak Api dan Malaikat Di Jendela.

Turut aktif mengarahkan drama-drama televisyen seperti Surat Untuk Bulan dan Toll Gate Girl, melalui Anak Halal, Osman cuba mengutarakan tema berat yang berlatar belakangkan sisi gelap kehidupan anak muda Kuala Lumpur.

“Cita rasa audiens tempatan sangat subjektif dan sukar diduga. Ada waktunya drama berat sukar diterima, tetapi dalam masa yang sama mereka turut menolak komedi slapstik. Saya fikir jalan terbaik bagi memikat minat penonton ialah membawa isu yang berlaku di sekeliling kita.

“Anak Halal tidak akan terlepas daripada memasukkan elemen-elemen penting dalam sesebuah penceritaan seperti cinta, persahabatan, drama dan aksi,” sambung Osman lagi.

Menampilkan barisan pelakon baru yang ternama dan berbakat, filem ini ditunjangi oleh Farid Kamil, Maya Karin, Fasha Sandha, Adi Putra, Raja Farah, Zulhuzaimi, Aqasha, Jehan Miskin, Saufi Jikan dan Remmy.

Bakal menelan belanja kira-kira RM1.5 juta, Osman sempat mengadakan beberapa sesi latihan dengan para pelakon sebelum turun ke lokasi penggambaran yang dijadualkan bermula tidak lama lagi.

“Cabaran utama mengarahkan filem ini ialah menghasilkan adegan-adegan aksi dan perkelahian yang realistik. Ini merupakan karya pertama saya yang menampilkan babak sedemikian. Selain itu, saya juga bertanggungjawab melarikan ‘imej pontianak’ Maya Karin dari pandangan penonton dan menjelmakan karakter baru dalam dirinya,” ujar Osman bersungguh.

Anak Halal diterbitkan oleh Tayangan Unggul Sdn Bhd, syarikat yang sama menerbitkan filem komersial pertama Osman berjudul Puaka Tebing Biru. Filem tersebut yang sedang menjalani proses adunan terakhir pernah mengalami masalah penggambaran tertangguh untuk tempoh yang agak panjang.

Tidakkah Osman serik dengan pengalaman tersebut? “Saya tidak melihat itu sebagai halangan untuk bekerjasama dengan Tayangan Unggul sekali lagi. Masalah yang melanda Puaka Tebing Biru adalah kerana keadaan, bukan silap saya atau penerbit. Begitu pun, ia berjaya diselesaikan dan filem tersebut bakal masuk panggung hujung tahun ini,” tegasnya.

Dalam perkembangan lain, Puaka Tebing Biru telah menerima undangan ke Festival Filem Antarabangsa Venice yang akan berlangsung sekitar September ini. “Beberapa minggu lalu, saya dihubungi oleh pihak penganjur yang berminat untuk mendapatkan salinan ‘rough-cut’ filem tersebut. Mereka akan menentukan sama ada filem itu layak bertanding atau sebagai tayangan saja,” ujar Osman.

Sementara itu, Penerbit Eksekutif Tayangan Unggul, Gayatri Su-Lin Pillai berkata, pemilihan Osman Ali untuk mengarahkan filem terbitan mereka yang ke-17 adalah satu tindakan yang tepat.

“Walaupun Puaka Tebing Biru belum lagi menerima sebarang respons daripada penonton, kami yakin dengan kebolehan Osman dan menyokong aspirasinya dalam memberikan kelainan untuk industri sinema tempatan.

“Apabila menyebut filem aksi, pasti penonton akan mengaitkannya dengan pengarah Badarudin Hj Azmi. Tetapi kami percaya Osman juga mampu melakukannya dengan cara tersendiri,” tutur Gayatri penuh optimis.

SINOPSIS ANAK HALAL

Hisham, seorang penjenayah yang dalam keadaan tersepit telah menyerahkan bayi lelakinya kepada seorang perempuan gila bernama Mariam. Mariam yang hidup di jalanan telah membesarkan anak tersebut, Putra (Farid Kamil) dalam serba kedaifan.

Mereka tinggal di kawasan setinggan, berjiran dengan Bu Leha dan anak perempuannya, Johanna (Maya Karin). Dalam diam, Johanna menyukai Putra tetapi perasaan itu terlindung di sebalik sifat kasarnya.

Satu hari, Mariam telah ditahan oleh pihak berkuasa menyebabkan Putra terpaksa mengikut Bu Leha dan Johanna berpindah ke Kuala Lumpur. Membesar sebagai remaja jalanan, Putra bekerja di bengkel kereta, manakala Johanna pula membantu ibunya menjual buah-buahan di pasar Chow Kit.

Putra dan Johanna berkawan rapat dengan Erzan (Adi Putra) dan Amiera (Fasha Sandha). Kedua-duanya merupakan pengedar dan penagih dadah. Erzan terpaksa menanggung beban hutang tinggalan ayahnya dan sentiasa menjadi buruan konco-konco Hisham.

Apabila Putra mendapat tahu perkara tersebut, dia bercadang untuk membalas dendam kepada ayahnya sendiri.