eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Membongkar Wan Kamarudin

Monday, June 12, 2006

Membongkar Wan Kamarudin

Bukan mudah untuk mendalami personaliti sebenar Wan Kamarudin Wan Ibrahim. Menolak tanggapan dirinya seorang selebriti, dia enggan bercerita panjang soal peribadinya, sebaliknya lebih teruja berbicara tentang kerjaya.

“Tak payahlah. Saya segan,” tolaknya berkali penuh hemah. Sering mengelak apabila diajukan soalan yang terkeluar daripada bidang kariernya, dia memberitahu: “Apa yang saya lakukan bukan untuk glamor atau publisiti. Selain menjadi periuk nasi, saya menganggap ia sebagai satu tanggungjawab untuk memberi maklumat dan sedikit kesedaran kepada masyarakat.”

Menempa nama melalui Edisi Siasat di ntv7, Wan juga ‘dipaksa’ untuk senyum ketika jurugambar merakamkan wajahnya di Studio Utusan, baru-baru ini. “Tak biasalah,” akuinya malu-malu. “Awak mahu buat cerita fasal Bongkar atau fasal saya?” tanyanya meminta kepastian penulis.

Kini muncul dengan sebuah lagi program penyiasatan berjudul Bongkar, ia menjadi buah tangan pertama Wan selepas meninggalkan stesen kepunyaan Media Prima Berhad itu.

Menubuhkan One-To-One View Sdn Bhd bersama dua rakan kongsi, program tersebut menyelongkar sisi gelap kehidupan insan seperti gejala pelacuran, ponteng sekolah, bahana gam, mangsa AIDS/HIV, mat rempit dan bekas penagih dadah.

“Ada yang berpandangan Bongkar tidak banyak bezanya dengan program yang saya hoskan sebelum ini. Tetapi jika diperhatikan, pendekatan dan gaya penyampaiannya berbeza.

“Dulu saya hanya menjadi pengantara, menyampaikan isi kandungan tanpa melalui pengalaman penyiasatan. Sekarang, saya sendiri turun padang, mendekati dan menyelami perasaan subjek yang ditemu bual,” tuturnya terperinci.

Ditayangkan pada setiap Isnin pukul 12. 30 tengah malam di RTM2, Wan berfikiran terbuka apabila ditanya tentang waktu siarannya yang dikatakan tidak sesuai dan gagal meraih ramai penonton. “Setiap waktu tayangan adalah waktu prima mengikut kesesuaian audiens. Saya fikir ada rasionalnya RTM meletakkan Bongkar pada slot tersebut.

“Mungkin kerana Bongkar merupakan program yang berbentuk majalah informasi, ia tidak sesuai bersaing dengan program hiburan atau drama yang rata-ratanya bersiaran selepas berita utama,” hujah anak kelahiran Kuala Terengganu, Terengganu ini.

Bakal muncul dengan sebuah program realiti berbentuk motivasi berjudul Kem Karismatik tidak lama lagi, Wan hanya ketawa apabila ditanya kemungkinan dia bertukar angin mengacarakan program hiburan. “Saya mengalah. Tiada kemahiran, lagi pula kekuatan saya bukan di situ,” ujarnya jujur.

Melihat keterampilannya di layar kaca, tentu ramai yang merasakan dia seorang yang sangat serius dan sukar didekati. Mungkin juga tidak tahu tersenyum?

“Tidaklah sampai ke situ. Saya juga manusia biasa. Bila bersantai, saya masih keluar menonton wayang, bermain boling atau memancing dengan kawan-kawan. Kalau ada yang menyapa, saya membalas. Tidaklah sombong,” jawabnya mempertahankan diri.

Mengimbas kembali detik bagaimana graduan akauntan sepertinya boleh terjerumus ke arena penyiaran, dia ‘membongkar’ rahsianya. “Kalau mahu tahu, Wan Kamarudin yang orang lihat sekarang tidak sama dengan Wan Kamarudin sepuluh tahun dulu. Saya bukan saja pendiam, tidak banyak bercakap, malah selalu sangat berasa rendah diri.

“Saya bermula sebagai pegawai penyelidik di ntv7 selepas berhenti dari industri perbankan. Tidak pernah terlintas untuk menjadi pembaca berita, sampailah saya diminta menyumbangkan suara bagi satu program. Dari situ, mereka melihat bakat yang ada, meminta saya datang ke sesi uji bakat dan tanpa sedar, kehidupan saya mula berubah,” katanya panjang lebar.

Selain tugasnya sebagai penerbit eksekutif di One-To-One View, Wan kini turut aktif mengendalikan kursus pengacaraan, pengucapan awam dan komunikasi efektif bersama teman seperjuangannya, Dang Suria Zainurdin.
Masih bujang meskipun usia sudah menginjak ke angka 36, dia mengakui: “Saya sudah ada teman istimewa, tetapi untuk membincangkan soal kahwin belum lagi. Kami masih memberi keutamaan kepada kerjaya. Tunggulah, sampai seru nanti kami akan tentukan hala tuju perhubungan.”

2 Comments:

Blogger Unknown said...

hehe...abg wan slalu cm2...tapi saya tetap tabik kt abg wan...stil merendah diri,, x mcm sstgh pengacara 2, sombong nk mampus...gud luck kt abg wan...

4:06 PM  
Anonymous Phoenix Architects said...

Thank you for ssharing

4:24 AM  

Post a Comment

<< Terbaru