eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Realiti Sedih Man Laksa

Wednesday, May 10, 2006

Realiti Sedih Man Laksa




Tajuk: Man Laksa Dalam Malam Amal Kampung Talang

Genre: Komedi

Pengarah/Lakon Layar/Cerita Asal: Mamat Khalid

Pelakon: Yassin Yahya, Sharifah Aleya, Saiful Apek, Zami Ismail, Harun Salim Bachik, Aqasha, Loloq

Penilaian: 2.5 bintang

Melalui tajuknya saja kita sudah dapat mengagak ia sebuah filem komedi, apatah lagi apabila mengetahui Mamat Khalid adalah sutradaranya.

Selepas ‘diperam’ dua tahun oleh penerbit Tayangan Unggul, akhirnya Man Laksa Dalam Malam Amal Kampung Talang berjaya menemui penonton. Adakah ’laksa masakan’ Mamat kali ini lebih enak rasanya berbanding Lang Buana dan Rock?

Man Laksa (Yassin Yahya) ialah seorang pemuda yang mencari rezeki dengan menjual laksa di kampungnya. Biarpun dia sering diperkecilkan kerana mempunyai masalah pertuturan dan tidak sesegak pemuda kampung yang lain, dia menjalin hubungan cinta dengan anak ketua kampung bernama Chah (Sharifah Aleya).

Satu hari, Kampung Talang menganjurkan malam amal bagi membantu Pak Maon yang kebakaran rumah. Fadhil Mat Dom (Saiful Apek) yang dilantik sebagai pengerusi ahli jawatankuasa tiba-tiba pengsan apabila mendapati pelbagai persiapan yang diaturnya menimbulkan masalah.

Untuk mengelakkan suasana dari terus huru-hara, ketua kampung telah membuat tawaran bahawa siapa yang dapat menggantikan tempat Fadhil dan menguruskan malam amal dengan cemerlang, dia bakal mengahwini Chah. Man Laksa tanpa teragak-agak menyahut cabaran tersebut.

Berdasarkan premis ini, Man Laksa sebenarnya mempunyai jalan cerita yang menarik. Membaca sinopsisnya saja mungkin sudah menimbulkan keterujaan peminat untuk pergi ke pawagam menonton.

Namun demikian, filem ini tidak dibina dengan struktur yang kuat. Peranan Man Laksa sebagai pengerusi malam amal tidak cukup jelas, malah boleh dikatakan tidak meyakinkan. Dia hanya menunggu di belakang pentas, menanti jika ada sesiapa yang muncul untuk membuat persembahan.

Dia tidak berusaha mencari penghibur, sebaliknya hanya berharap keajaiban datang sendiri. Selebihnya, dia asyik bersembang dan berbual cinta dengan Chah tentang masa depan. Karakter Man Laksa tidak berkembang, begitu juga dengan Chah yang hanya menjadi ‘bunga hiasan’ dalam filem ini.

Man Laksa banyak bergantung kepada watak-watak sampingan untuk memberikannya nyawa. Hati penonton lebih menggeletek apabila menyaksikan Cik Man Emcee (Man Kadir), Hamdan Ramli (Hamdan Tahar), K. Kasdan (Dewa Sapri) dan Yah Koboi (Nadia Mustafar), meskipun mereka muncul hanya sekejap.

Bukan Harun Salim Bachik tidak bagus sebagai Saedon Dengki, tetapi selalu sangat kita menontonnya sebagai samseng kampung. Watak sebegini sudah tipikal untuk aktor versatil sepertinya.

Man Laksa yang sepatutnya menjadi sebuah naskhah lucu bertukar menjadi filem yang meleret-leret. Penonton ‘dipaksa’ menyaksikan satu demi satu nyanyian fun fair kampung, bermula dari persembahan kumpulan Mat Topoi dan pertandingan ratu cantik, sehinggalah kepada kemunculan Ahmad Jais (Zahid AF), Kartina Dahari (Farah AF) dan Saloma.

Tiada salahnya jika Mamat mahu membuat tribute untuk penyanyi-penyanyi era lama ini, tetapi tidaklah sehingga pembangunan cerita terpinggir. Binaan set dan props juga harus diteliti, meskipun Mamat boleh memberi alasan bahawa filem ini periodless, tidak spesifik kepada mana-mana zaman.

Man Laksa sebenarnya satu karakter yang cukup mendukacitakan. Dia tidak wajar menjadi subjek ketawa, apatah lagi di akhir cerita, penonton mendapati bahawa dia hanya berangan-angan. Realitinya, pemuda yang kurang serba-serbi seperti Man Laksa tidak akan mengecap kebahagiaan sampai bila-bila.

Tidak salah jika dikatakan filem ini berakhir dengan kesedihan.