eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Misi Chef Wan

Tuesday, May 02, 2006

Misi Chef Wan



Dia bukan Mawi atau pun Siti Nurhaliza, tetapi lelaki yang berusia 50 tahun ini amat popular dalam pengaruhnya yang tersendiri. Sebut saja nama Chef Wan, siapa yang tidak kenal, malah nama itu selalu meniti di bibir para pencinta arena kulinari seantero dunia.

Bakatnya sebagai tukang masak bukan hanya di tangan, tetapi juga di mulut. Kerana mulutnya yang bercakap seperti bertih jagung itulah, dia diminati dan rezekinya mengelilingi dunia tidak pernah putus. Selama 18 tahun mengabdi diri, sampai ke hari ini dia masih unggul sebagai chef selebriti nombor satu.

Satu demi satu anugerah diraih dan yang terbaru, anak jati Raub, Pahang ini menerima anugerah daripada World Gourmet Summit di Singapura atas kecemerlangan persembahan dan komitmennya sepanjang acara berlangsung.

“Saya terkejut kerana sama sekali tidak menyangka diberi penghargaan sedemikian . Manakan tidak, acara itu dihadiri oleh chef-chef antarabangsa yang kebanyakannya mempunyai restoran sendiri, sedangkan saya yang dipilih sebagai pemenang tiada restoran pun!” ceritanya teruja.

Menganggap ini semua adalah hasil kerja kerasnya yang tidak pernah jemu mengangkat martabat masakan tradisional Melayu, empunya nama sebenar Redzuawan Ismail ini berkata: “Saya selalu percaya yang makanan kita tidak kurang hebat berbanding makanan Itali atau Perancis. Makanan kita kaya dengan ulam-ulaman, rempah dan pelbagai jenis penyediaan yang unik dan menarik untuk kita jaja ke peringkat luar.”

Kata-katanya itu bukan sekadar omongan kosong. Menjelang Gourmand World Media Awards 2005 di mana Kuala Lumpur bakal menjadi tuan rumah buat julung-julung kalinya, Chef Wan sudah memikirkan beberapa idea menarik untuk tontonan dan santapan para tetamu nanti. Apatah lagi, bapa kepada dua orang anak ini telah dilantik sebagai penasihat kreatif merangkap pengerusi di Asia untuk majlis tersebut.

“Ini merupakan penganjuran tahun yang ke-11 selepas beberapa bandar lain seperti Frankfurt dan Barcelona menjadi tuan rumah. Acara ini bolehlah disifatkan sebagai ‘Oscar’ untuk arena kulinari dan selama empat hari berlangsungnya acara ini, pelbagai aktiviti seperti seminar dan demonstrasi akan diadakan,” ujarnya.

Mulanya cuma sebuah buku masakan, majlis berprestij anugerah Gourmand akan berjalan mulai 17 hingga 21 Mei ini di Hotel Palace of the Golden Horses, Sri Kembangan, Kuala Lumpur.

Sebanyak 49 anugerah akan diberikan dengan kehadiran kira-kira 1,000 tetamu undangan daripada seluruh pelosok dunia, termasuklah para editor majalah, penulis buku kulinari dan barisan personaliti terkenal. Dijadualkan 57 buah negara akan mengambil bahagian dengan liputan daripada 27 buah rangkaian stesen televisyen.

“Tarikan utama acara tersebut ialah adat santapan Keluarga Diraja Perak serta majlis perkahwinan Puteri Perak. Saya ingin ‘mewujudkan’ sebuah balai rong seri seperti di Istana Iskandariah, lengkap dengan peralatan serta barang-barang kebesaran autentik yang dipinjam daripada istana,” jelasnya.

Selain menonjolkan sajian-sajian asli tersebut, Chef Wan juga ingin menarik minat orang luar untuk mengalami sendiri keindahan kebudayaan tradisional. “Majlis perkahwinan itu akan dilakukan seolah betul-betul, lengkap dengan pasangan pengantin dan adat-istiadat.

“Bilik yang seterusnya pula akan mempamerkan masakan budaya Minangkabau dan adat perpatih, serta pameran masakan Baba Nyonya. Saya juga ingin mengkhususkan sebuah bilik untuk chef-chef selebriti beraksi bagi mempamerkan kehandalan mereka,” sambungnya yang akan turut memberikan dua ceramah mengenai kepentingan ulam dalam masyarakat Melayu dan penggunaan jamu rempah di Asia.

“Saya memang tidak boleh berhenti daripada memperkatakan tentang godaan dan keseronokan masakan Melayu. Daripada pengaruh empayar Ottoman, sehinggalah kedatangan Parameswara ke Melaka, Malaysia menerima banyak pengaruh-pengaruh luar dalam soal pemakanan yang kemudiannya diperturunkan menjadi warisan kita,” akuinya sambil melempar senyum.

Seorang yang tidak tahu duduk diam, selepas acara Gourmand, Chef Wan akan berlepas ke Pesta Makanan di Vancouver serta mendapat undangan ceramah di Asia House di Universiti Wales, London.

“Tetapi, saya masih tidak melupakan para peminat di sini. Meskipun bukan sebuah program masakan, saya harap mereka akan terhibur dengan program bual bicara saya, Usik-Usik di TV9,” ucap lelaki yang tidak dimakan usia ini.

Ditanya jika dia sudah melupakan bidang lakonan, jawabnya yang pernah membintangi filem Lurah Dendam, Baginda dan Senario XX: “Dengan masa yang suntuk ini, saya tengok-tengok juga kalau ada tawaran yang menarik. Tetapi dengan usia yang sudah lanjut, saya hanya layak pegang watak bapa saja!”

* Untuk maklumat lanjut mengenai yuran penyertaan Gourmand World Media Awards 2005, sila hubungi 03-620 13301.