eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Keterbukaan Nadia Mustafar

Wednesday, April 12, 2006

Keterbukaan Nadia Mustafar

Tidak sukar untuk mendekati aktres berambut ikal ini. Setiap pertanyaan dijawab dengan ikhlas dan tidak berselindung, meskipun disogok dengan provokasi.

Nadia Mustafar mungkin tidak semasyhur Fasha Sandha atau Fazura, tetapi sebagai insan seni yang lebih dulu makan garam, dia sudah masak dengan dunia hiburan.

Nadia bercerita tentang teman baru, hal hutang dan impian perkahwinan.

Dulu heboh Nadia dikaitkan dengan ‘Mr.R’. Ke mana-mana pun asyik berkepit saja. Alih-alih, tidak jadi kahwin. Kenapa? Malu tak dengan peminat?

Nadia: Tiada jodoh. Mungkin tempoh perkenalan selama lima tahun terlalu lama, sampaikan kami sangat mengetahui diri masing-masing. Ada kisah di sebaliknya, tetapi biarlah saya simpan sendiri rahsia itu.

Memang saya mengharapkan perkahwinan terjadi, tetapi kuasa Tuhan siapa dapat menolaknya? Malu juga bila orang asyik bertanya, tetapi saya tidak mahu pisang berbuah dua kali. Saya pernah berkahwin sebelum ini pada usia 20 tahun. Saya tidak mahu melakukan kesilapan yang serupa. Syukurlah keluarga saya cukup faham dan tidak mendesak.

Baru putus cinta, kamu sudah ada teman baru. Sejauh mana keakraban kamu dengan Hazil Izham Ismail (produser Tayangan Unggul)?

Kami sudah kenal lama, tetapi baru rapat sejak empat bulan lalu. Semasa itu, kami selalu bertemu untuk rangkaian promosi filem Baik Punya Cilok di serata negara.

Saya senang berkawan dengan Hazil. Dia seorang yang baik hati, mengambil berat dan boleh menerima saya seadanya. Dia banyak cakap, sama macam saya. Kami masih dalam proses mengenali hati budi masing-masing. Setakat ini, alhamdulillah, tiada masalah. Hendak kata bercinta, entahlah.

Orang kata, kalau bercinta, wallpaper di telefon bimbit mesti gambar berdua.

Ye ke? (ketawa lalu menunjukkan wallpaper telefonnya. Memang gambar mereka berdua sedang tersenyum intim.) Dia menemankan saya ke sini tetapi dia tunggu di luar (studio).

Apa perkembangan kes pinjam-meminjam wang?

Saya dinasihatkan oleh peguam untuk tidak memberikan sebarang kenyataan.

Nadia mahu heret aktres itu ke mahkamah? Tidak boleh selesaikan di luar dengan berbincang?

Bukan saya yang mahu saman dia, dia yang mahu saman saya. Saman malu sebab dia tidak mengaku pinjam. Saya tidak mahukan apa-apa dari dia sebenarnya. Kalau dia datang jumpa saya dan minta maaf, saya kira sudah selesai.

Ada yang melaporkan kamu dengan dia sudah berbaik-baik. Tidak betullah cerita itu?

Saya berpegang kepada profesionalisme. Kalau ditakdirkan saya dipertemukan dengan dia dalam satu drama atau filem, saya tidak kisah. Berlakon sajalah. Tetapi, buat masa ini, belum ada yang menemukan kami di lokasi.

Agak-agak nanti mahu bertegur sapa tak? Atau bermasam muka?

Entah. Bermesra-mesra tidaklah agaknya.

Orang kata kamu banyak wang, hidup bermewah-mewah. Tetapi tidaklah popular mana. Kecil hati dengan tanggapan seperti itu?

Saya sudah bertapak dalam industri hiburan ini selama 12 tahun. Saya akui jarang keluar dalam akhbar atau majalah, tetapi tawaran berlakon yang saya terima tidak putus. Lepas satu, satu sehinggakan dalam sebulan, saya cuti sehari dua saja.

Saya tidak kecil hati kalau ada pelakon-pelakon baru yang lebih meletup dari saya. Itu rezeki masing-masing. Yang penting, bila keluar televisyen atau panggung, orang akan berpuas hati dengan lakonan saya.

Kalau orang kata kamu mata duitan, pilih teman lelaki semuanya yang ‘berada’. Dulu doktor dan ahli perniagaan, sekarang pula produser.

Duit memang bukan segala-galanya, tetapi kena berpijak juga pada realiti. Saya perlukan lelaki yang boleh menjamin kehidupan saya. Usah menafikan kenyataan yang semua orang juga berfikiran begitu.

Label kontroversi seakan melekat pada Nadia. Kalau keluar akhbar, mesti kisah-kisah yang sensasi.

Buruk atau baik sesuatu publisiti itu, tetap dikira publisiti. Takut juga orang cop saya suka meraih publisiti murah, tetapi saya tidak pandai berbohong. Orang tanya, saya jawab dengan jujur. Kalau benda sudah betul kenapa mahu menafikan?

Macam rancangan saya mahu kahwin dengan ‘Mr. R’. Saya memang mahu kahwin masa itu. Umur saya sudah masuk 30 tahun, saya mahu dapat anak secepat mungkin. Tetapi jodoh bukan kerja kita.

Dengan Hazil bagaimana? Ada rancangan untuk kahwin?

Ada, tetapi saya tidak berani mengulas lebih lanjut. Namun, saya akui dia calon yang paling teratas setakat ini.

Umur Hazil berapa?

32 tahun. Dia yang paling muda, kalau dibandingkan dengan bekas-bekas teman lelaki saya sebelum ini.

Nadia mudah mesra dengan orang. Melihat pada personaliti, kamu seorang yang cukup manja. Kamu rasa kamu seksi?

Saya memang ringan mulut, peramah dan suka berkawan. Seksi itu tidaklah, biasa-biasa saja. Dalam dunia ini, buat apa cari musuh dan bermasam-masam muka. Dari dulu sampai sekarang, saya tidak pernah ada masalah dengan orang.

Nadia mula bekerja sebagai pegawai perhubungan awam (PR) syarikat rakaman seawal usia 17 tahun. Bagaimana boleh terjebak dalam dunia lakonan?

Sebenarnya niat saya dulu hendak jadi penyanyi. Sebab itu, jadi PR. Tetapi, kerana sibuk sangat menguruskan artis, saya terlupa tujuan asal sampailah Kak Raja Alawiyah (produser Bright Network) tawarkan saya berlakon.

Saya beruntung kerana baru pertama kali berlakon, sudah diberikan watak utama. Saya masih ingat lagi drama itu, judulnya Mas Maria arahan Aziz Razak. Lama-kelamaan, minat berlakon timbul apatah lagi Kak Raja sering beri peluang. Saya pun letak jawatan PR, beri fokus sepenuh masa pada lakonan.

Sudah tidak minat menyanyi?

Kalau saya masih berumur 20 tahun, mungkin saya mahu buat album. Tetapi, sudah 30 tahun sekarang sudah terlambat rasanya.

Ramai yang mahu menceburi bidang lakonan sebab glamor. Nadia rasa begitu?

Memang pelakon nampak gah, selalu keluar akhbar, majalah dan televisyen. Tetapi, tidak semudah yang disangka. Orang tidak tahu kita kerja tunggang terbalik. Lagi satu, kena pandai jaga kesihatan dan kecantikan diri kerana ia satu aset. Diri kita adalah produk yang mesti dijaga kualitinya.

Sampai bila mahu berlakon?

Selagi ada kudrat, selagi orang mahukan saya. Tetapi, saya juga merancang buka bisnes tahun ini. Minta tolong jangan dihebahkan dulu bisnes apa. Saya janji akan beritahu kalau ia menjadi kenyataan kelak.

Yang mungkin anda tidak tahu tentang Nadia...

* Pernah berlakon semasa berusia 12 tahun dalam siri Hikayat Hang Setia terbitan RTM. Waktu itu, Nadia dibayar sebanyak RM30 satu episod. “Sudah cukup mewah rasanya,” akui aktres yang nama sebenarnya Siti Naziyah Mustafar.

* Kalau diberi ‘kuasa’ untuk menukar satu sifat dirinya, dia memilih untuk menambah ketinggian. “Orang selalu kata dalam tv nampak besar, bila jumpa depan mata, alahai, kecil sangat,” ujarnya sambil ketawa.

* Seorang yang gila membeli-belah. “Saya suka ke Bali untuk beli barang sebab murah. Saya beli macam-macam untuk dihadiahkan kepada orang,” terangnya.

* Suka bercuti selepas penat bekerja. Setakat ini, Nadia sudah ke Vietnam, Jakarta, Nepal dan China. Katanya, itu merupakan salah satu terapi memanjakan diri.

* Pernah membintangi filem Pontianak Harum Sundal Malam, Buli Balik, Man Laksa dan Zombie Kg. Pisang.

Nadia sedang menjalani penggambaran drama Rafflesia musim kedua dan akan ke set filem Los dan Faun arahan Afdlin Shauki tidak lama lagi.