eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Shanon Enggan Terus Sepi

Wednesday, June 07, 2006

Shanon Enggan Terus Sepi

Album sulungnya, Dilanda Cinta sudah setahun berada di pasaran. Namun demikian, entah di mana silapnya dia kurang mendapat pendedahan sehinggalah namanya diangkat sebagai penerima trofi Persembahan Vokal Lelaki Terbaik Di Dalam Album oleh Anugerah Industri Muzik ke-13 (AIM13) yang lalu.

Khalayak tertanya siapa Shanon Shah? Rahmat di sebalik kemenangan itu ialah apabila mereka mula menyedari kehadirannya, menyelidik apa kelebihan jejaka berusia 28 tahun ini yang mampu menewaskan angkatan senior seperti Jamal Abdillah dan Hazami dalam acara berprestij tersebut.

Berbakat besar bukan saja sebagai penyanyi, malah berkemampuan mencipta lagu dan lirik sendiri, Shanon tidak dapat memberikan jawapan pasti mengapa dia sepi dari sebarang publisiti. Mungkinkah selera muziknya terlalu asing bagi penggemar muzik tempatan?

“Saya tidak pasti mengapa ada yang melabelkan muzik saya di dalam kelas yang lain kerana ia masih berjalurkan pop. Ada yang berpendapat ia tidak sealiran dengan pasaran mainstream, sedangkan bagi saya bunyinya masih radio-friendly,” jelas Shanon dalam sebuah sidang media bertempat di The Cotton Club, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Walau bagaimanapun, Shanon merasakan jurang itu mungkin terjadi kerana dia ‘membesar’ dan menimba pengalaman awal daripada kelab-kelab eksklusif seperti No Black Tie dan Alexis.

“Kerana itu, peminat barangkali mempunyai persepsi yang berbeza terhadap muzik saya. Tetapi kalau mahu tahu, saya masih menyanyikan lagu-lagu Melayu di situ,” terangnya yang melabelkan muziknya sebagai pop kreatif.

Di situ jugalah, impiannya sebagai penyanyi rakaman tercapai apabila dia dilamar oleh Pengarah Urusan Interglobal Music, Cheah Mun Kit.

“Shanon mempunyai keistimewaannya sendiri. Dengan hanya bermain piano dan menyanyi, kekuatannya sebagai penghibur terserlah. Dia mempunyai bakat yang jarang dimiliki oleh kebanyakan artis tempatan yang sedia ada,” kata Cheah.

Meskipun berdepan dengan risiko, Cheah optimis kepada ekspresi seni Shanon. Dia menganggap usaha tersebut sebagai satu galakan dan anjakan dalam arena muzik tanah air.

“Saya melihat muziknya sebagai satu nafas baru. Justeru, saya memberikan kepadanya sepenuh kebebasan untuk mencorakkan konsep album dan tidak meletakkan apa-apa syarat. Saya mahu dia muncul dengan keunikan sendiri,” ujarnya panjang lebar.

Dilanda Cinta memuatkan sepuluh trek dan sembilan daripadanya adalah hasil nukilan Shanon, antaranya Bila Engkau Jauh, Tidur Tak Lena dan Angkasawan. Turut dimuatkan ialah rakaman semula hit lama kumpulan Gersang, Masih Aku Terasa.

“Saya pilih lagu tersebut kerana ia menjadi kegemaran saya semasa di bangku sekolah,” beritahunya yang mendapat tunjuk ajar vokal daripada rakan seperjuangan, Sandra Sodhy. Album tersebut turut mendapat sentuhan beberapa penggubah muzik terbaik seperti Jenny Chin, Mac Chew, Aubrey Suwito dan Peter Chong.

Pernah memenangi Pertandingan Lagu Patriotik Alaf Baru anjuran Kolej Muzik Antarabangsa Malaysia (ICOM) dan Anugerah Seni BOH untuk Artis Harapan, Shanon tidak pernah menyesal meletakkan jawatan Eksekutif Penganalisa Risiko Kredit di Petronas selepas tiga tahun bekerja.

“Memang susah untuk membuat keputusan itu pada mulanya, apatah lagi dengan ganjaran kewangan yang lumayan. Tetapi lebih sukar untuk saya melupakan hasrat dan keinginan bergelar penyanyi. Saya mahu lebih fokus terhadap minat dan cinta saya dalam bidang seni,” akuinya jujur.

Turut terlibat dalam penciptaan lagu-lagu teater, Shanon enggan berpaling lagi dan terus melangkah menjejak impiannya. “Saya tidak akan jemu untuk memikat hati pendengar tanpa menukar stail. Saya mahu peminat menerima saya seadanya, tanpa membandingkan saya dengan penyanyi-penyanyi lain,” pintanya.

Shanon kini merancang untuk merakamkan album keduanya yang berkemungkinan besar dalam Bahasa Inggeris. “Tetapi, saya beritahu Cheah, ilham bukan turun dari langit! Saya tidak mahu menghasilkannya dengan tergesa-gesa,” katanya diiringi ketawa.

Live journal of Shahnon Shah boleh di jenguk di http://shanonshah.livejournal.com/