eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Aksi Maksimum X-Men 3

Sunday, May 28, 2006

Aksi Maksimum X-Men 3




Tajuk: X-Men: The Last Stand

Genre: Aksi adventure

Pengarah: Brett Ratner

Para pelakon: Hugh Jackman, Halle Berry, Ian McKellen, Famke Janssen, Anna Paquin, Kelsey Grammer, Rebecca Romjin, James Marsden

Penilaian: 3 bintang

Penawar untuk genetik mutasi telah berjaya ditemui. Generasi X-Men yang diketuai oleh Profesor Xavier kini berada dalam dilema, sama ada ingin menjadi manusia normal atau terus hidup dengan kuasa yang dimiliki.

Bagaimanapun, kelompok Brotherhood yang dikepalai oleh Magneto menentang keras penemuan tersebut. Mereka menganggap ia sebagai satu penghapusan masyarakat mutan, lalu melancarkan perang. Dalam masa yang sama Jean Gray yang mati bernyawa semula, mempunyai kuasa Dark Phoenix yang luar biasa dan mampu memusnahkan.

X-Men: The Last Stand boleh disifatkan sebagai sebuah francais yang paling kompleks berbanding dua filem sebelumnya. Jika siri ini terbukti sebagai siri yang terakhir, ia berjaya untuk kelihatan sangat gah, besar dan mewah.

Dari segi itu, sutradaranya Brett Ratner ternyata sukses sekali. Namun demikian, dia telah melakukan satu kesilapan besar yang tidak dipelajari daripada pengarah sebelum ini, Bryan Singer.

Filem ini berdurasi kurang dua jam, menjadikan ia yang terpendek antara tiga filem X-Men. Dengan karakter yang ramai, termasuk watak-watak baru seperti Beast, Angel dan Juggernaut, Ratner sepatutnya menggunakan kelebihan itu untuk memanjangkan durasi sehingga ke tiga jam.

Ratner tergesa-gesa untuk sampai ke klimaks, menyebabkan watak-watak yang sepatutnya mendapat lebih perhatian terabai. (Mungkin Ratner tidak patut disalahkan dalam hal ini, kerana dia hanya mengikut kehendak studio penerbitan. Mungkin penerbit mahu filem ini cepat siap sebelum Superman Returns masuk panggung. Nota: Superman Returns diarahkan oleh Bryan Singer).

Perkembangan karakter terbantut, membuatkan filem ini kelihatan melebihkan stail daripada substance. Begitu pun, sudah menjadi sifat sebuah filem superhero, efek khas adalah kunci utama persembahan. Langsung, apa yang dijangkakan, itulah yang penonton dapat.

X-Men: The Last Stand sememangnya mempunyai lebih banyak adegan aksi berbanding X-Men dan X2. Sebaik saja filem ini menangkap perhatian penonton, ia akan terus menggamit sehingga ke kredit yang akhir.

Walaupun filem ini dibarisi oleh bintang-bintang terkemuka, Ian McKellen dan Hugh Jackman yang paling menonjol. McKellen sekali lagi membuktikan kehandalannya memainkan Magneto, mewarnakan karakter itu dengan penuh tenang, bijak tetapi jahat.

Konsistensi Jackman memberi jiwa kepada Wolverine pula dikagumi dan penuh karismatik. Sementara itu, kepintaran jurusolek ‘menghilangkan’ Kelsey Grammer dari pandangan penonton patut dipuji, tetapi ia dirosakkan sendiri dengan lakonannya yang sederhana saja semasa membawakan watak Beast.

Kasihan Halle Berry. Dia muncul tanpa kepentingan. Anehnya, kehadirannya seperti tidak terasa dan tidak dipedulikan, meskipun adegannya banyak.

Sebagai sebuah summer blockbuster yang mindless, X-Men: The Last Stand memang menghiburkan. Ia penuh dengan kejutan dan tanda tanya. Tetapi, filem ini juga berkemampuan untuk membuatkan peminat setia komiknya patah hati, positif dan negatif. Pertama, kerana ‘kematian’ beberapa watak penting, manakala sebab kedua kerana filem ini tidak mencapai piawaian dan harapan mereka.