eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Kasih Ibu Bawa Ke Syurga

Thursday, May 11, 2006

Kasih Ibu Bawa Ke Syurga

Bayangkan betapa mulianya darjat seorang ibu, sehingga bidalan mengibaratkan syurga di bawah telapak kakinya. Hari ini, Hari Ibu Sedunia. Sama seperti insan-insan lain, selebriti tempatan juga tidak terlepas dari meraikannya.

Mendekati empat pasangan ibu dan anak, mengorek rahsia keharmonian hubungan suci mereka.


Serasi Di Rumah, Janggal Di Lokasi

Mengimbas dan melalui detik istimewa bersama ibu tercinta, setiap orang mempunyai cerita sendiri yang mempunyai kesan bagai mukjizat ke atas kehidupan mereka sehingga kini.

Begitu juga dengan aktor tampan yang wajahnya sering menghiasi kaca TV ini. Bagi Rusdi Ramli satu ketika dahulu dia pernah berasa rimas kerana beribukan seorang pelakon bernama Norlia Ghani.

Ketika itu dia masih di sekolah rendah, ke mana sahaja dia melangkah ada sahaja suara-suara nakal yang memanggilnya dengan panggilan ‘Joyah’, nama watak ibunya menerusi drama popular, Opah.

“Timbul juga perasaan bengang seolah-olah diejek oleh rakan-rakan di sekolah, di dalam bas dan di mana sahaja. Tetapi itu semua semasa saya masih kecil, kini saya sudah cukup mengenali siapa dia Norlia Ghani. Bagi saya dialah ibu dan wanita paling hebat di dunia,” luah Rusdi.

Mengikut jejak ibunya menjadi pelakon bukanlah bermakna Rusdi berkongsi ranjau duri dunia lakonan bersama ibu tersayang. Sebaliknya luah Rusdi, mungkin disebabkan dia seorang yang agak pendiam, dia bukanlah jenis yang suka bercerita tentang karier bersama ibu.

Mereka sebenarnya tidak pernah bercakap mahupun bertukar pandangan terhadap karier masing-masing. Malah jika dia akan merasa agak janggal jika diberikan tawaran untuk sama-sama terlibat dalam sesebuah produksi.

“Satu-satunya perkara dikongsi bersama adalah kecintaan terhadap lakonan, seronok dan serius dengan pekerjaan yang kami lakukan. Inilah satu-satunya periuk nasi kami sekeluarga,” beritahu Rusdi yang manja dengan panggilan Boy di kalangan keluarga dan kenalan terdekat.

Akui Norlia sendiri, 57, Rusdi bukanlah anak yang banyak kerenah. Dia pandai menjaga diri dan nama baik keluarga. Biarpun statusnya sebagai duda, Rusdi jarang dikaitkan dengan berita sensasi yang boleh menjatuhkan maruah.

Serasi, berkongsi minat dan karier yang sama, tetapi dua beranak ini jelas punya personaliti berbeza.

“Mama jenis yang suka berterus-terang, dia tidak simpan apa yang tidak disukainya. Walaupun mama garang dan tegas tetapi saya tahu dia seorang ibu cekal dan sangat sayangkan keluarga,” jelas Rusdi lagi.

Komitmen dan kesibukan di lokasi tidak menghalang dua-beranak ini mengecap detik-detik bahagia apabila ada kelapangan waktu.

“Sudah enam tahun saya tidak tinggal bersama ibu, kalau rindu saya akan mengajak ibu sekeluarga pergi makan makanan laut, itu kegemarannya dan dia tidak pernah menolak pelawaan saya,” jelas Rusdi.

Seperti anak-anak yang lain, Rusdi tidak lupa memberikan sesuatu yang istimewa buat ibu tersayang khususnya menjelang sambutan Hari Ibu.

“Paling utama saya mahu mama tahu bahawa saya sangat sayangkan mama. Dia mama yang paling ‘sporting’ dalam dunia. Sempena Hari Ibu ini saya bercadang memberikan hadiah yang cukup istimewa buat mama,” beritahu Rusdi mengakhir perbualan.

Mummy Teman Menonton Wayang

“Sejak kecil saya memang rapat dengannya. Kalau ada masalah, dialah orang pertama yang menjadi tempat rujukan. Status ibu baginya setaraf dengan status seorang teman rapat,” akui Pierre Andre, 21 tentang mummy kesayangannya, aktres hebat Khatijah Tan, 45.

Anak sulung daripada dua beradik ini tidak malu jika dilabelkan sebagai ‘anak emak’. “Saya senang dengan panggilan itu, malah berasa lega kerana mempunyai mummy yang sangat memahami dan mengambil berat. Namun itu bukan alasan untuk saya bergantung harap sepenuhnya kepada mummy,” sambungnya.

Mereka bertambah akrab apabila Pierre mula berjinak-jinak dengan dunia lakonan sejak dua tahun lalu. “Kami boleh berbincang apa saja tentang sesuatu karakter atau filem. Kalau ada kelapangan, kami sering keluar menonton bersama,” jelas hero filem Salon ini.

Khatijah yang asyik tersenyum memerhatikan anaknya, tiba-tiba bersuara: “Tetapi dia jarang berkongsi masalah di lokasi. Mungkin dia tidak mahu saya risau dan menganggap ia sebagai satu cabaran. Lagi pun, memang sifatnya seorang yang pendiam dan suka menyendiri.”

Menceritakan bagaimana Pierre boleh mengikut jejak langkahnya, Khatijah berkata, “Selepas tamat sekolah, dia memberitahu dia mahu berlakon. Saya tegah kerana saya tahu manis pahitnya menjadi anak wayang. Apabila difikirkan semula, mengapa halang jika minatnya sudah di situ. Saya tidak boleh menafikan darah seni yang mengalir dalam tubuhnya.

“Tetapi, kebenaran saya dan suami bersyarat. Dia mesti menjadi pelakon yang berilmu dan komited. Bukan sekadar penghias majalah dan karam dihanyutkan oleh gosip. Kerana itu, kami menggalakkan dia sambung belajar di Akademi Seni Kebangsaan dalam jurusan lakonan.”

Meskipun pernah berlakon dalam filem dan drama yang sama, antaranya Potret Mistik dan Gol & Gincu, mereka tidak pernah digandingkan sebagai ibu dan anak. Bagaimanapun, untuk drama Dunia Baru yang sedang ditayangkan di TV3, mereka tidak mampu menolaknya.

“Apabila disatukan dengan pelakon yang tidak saya kenali, saya rasa tercabar. Saya akan lebih berusaha untuk ‘mendekatinya’,” cerita Khatijah. “Justeru, apabila dipasangkan dengan Pierre, saya rasa mudah dan itu tidak memberikan kepuasan maksimum.”

Namun atas permintaan pengarah, tawaran itu dipenuhi dan watak Khatijah diberikan ‘lebih warna’ sebagai seorang ibu yang bertudung.

Bercerita tentang sambutan Hari Ibu, kata Pierre: “Saya meraikan dan menghargai mummy setiap hari, tanpa perlu satu hari yang khusus. Mungkin saya tidak mampu memberikan hadiah yang mahal-mahal, tetapi kasih sayang saya kepadanya tidak ternilai harga.”

Seraya mengangguk, Khatijah menyambung, “Setiap kali sebelum keluar rumah, dia akan mencium tangan, pipi dan dahi saya. Itu sudah cukup bererti dan membuatkan hati saya tenang.”

Lebih Seronok Hari Ibu Dari Hari Lahir

“Jarak hari jadi emak saya beza enam hari dengan hari lahir ayah. Kalau ada sambutan, dia terpaksa ‘berkongsi’. Sebab itu, dia lebih seronok menyambut Hari Ibu sebab hari itu dia boleh dapat sepenuh perhatian!” kata Awal Ashaari mengenai ibu kesayangannya, Aishah Mohd. Amin, 56 tahun.

Menurut pengacara One In A Million ini, sememangnya Hari Ibu menjadi hari wajib yang mesti diraikan dalam tradisi keluarganya. “Kerana mempunyai adik-beradik yang ramai dan masing-masing tidak dapat berkumpul sekali gus, hari ibu disambut lebih sekali dalam setahun. Emak memang beruntung!” kata anak kelapan daripada sembilan bersaudara ini.

Merupakan satu-satunya anak yang masih tinggal bersama ibu bapa di Kg. Baru, Kuala Lumpur, Awal mengakui hubungan mereka sangat akrab.

“Sayalah tempat mereka mengadu sakit pening dan bermanja. Saya tidak perlu menunggu hari khusus untuk memberikan emak hadiah. Bila ada rezeki lebih, saya suka belikan emak barang-barang elektronik seperti peti sejuk, mesin basuh, pemain DVD dan telefon bimbit,” cerita jejaka berusia 28 tahun ini tanpa berahsia.

Katanya, itu semua adalah cara dia membalas budi atas doa dan restu emaknya membenarkan Awal bergiat dalam bidang yang diminati. “Dia seorang suri rumah sepenuh masa, jadi saya tidak kisah berbelanja lebih untuknya,” sambung Awal.

“Kerana jadual saya yang terlalu padat tahun ini, saya merancang untuk menyambut Hari Ibu lebih awal. Saya pun rasa tidak sedap hati bila setiap kali menonton televisyen bersamanya, iklan Hari Ibu asyik terpapar di skrin!” jelas Awal.

Dalam nada yang cukup ceria, dia menceritakan bagaimana ibunya bergurau menjelang tibanya hari bahagia itu. “Dia cakap, ‘emak rasa hendak beli baju raya awallah tahun ini. Baju dari kain sutera.’ Itu bayangannya untuk hadiah yang dia mahukan. Pada saya, itu lebih mudah daripada saya belikan dia barang yang mungkin dia tidak suka.”

Menyifatkan emaknya sebagai seorang yang lembut hati tetapi cukup tegas apabila berdepan dengan masalah disiplin anak-anak, Awal berkata, “Naluri seorang emak, dia tahu jika saya bersedih atau susah hati. Dia akan datang memujuk atau bertanya. Dia kenal siapa saya yang sebenar, luar dan dalam. Saya fikir itulah kehebatan menjadi seorang ibu.”

Tidak Sambut Hari Ibu

“Saya tidak sambut Hari Ibu atau Hari Bapa. Maklumlah, kami ini orang Jawa campur Jepun, tidak biasa dengan sambutan sebegitu. Bila-bila masa pun saya boleh raikan mereka dengan mengajak keluar makan,” jawab Yasmin Ahmad selamba apabila ditanya apa perancangannya untuk ibu tersayang, Inom Yon, 72 tahun.

“Tapi, emak saya ada juga cakap hari minggu nanti datanglah ke rumahnya sebab dia mahu masakkan lempeng dengan sambal,” sambungnya lagi sambil ketawa kecil.

Menurut Yasmin, emaknya gemar memasak dan seringkali ‘memarahinya’ kalau dibawa makan ke restoran-restoran mahal. “Dia cakap, ‘buat apalah kau bazir duit macam ini. Belikan aku udang, masak di rumah lagi sedap’,” cerita sutradara Gubra ini terus-terang.

Menceritakan keistimewaan seorang insan bernama Inom di matanya, Yasmin berkata: “Dia seorang wanita bertubuh kecil yang berjiwa besar. Sebagai seorang bekas pensyarah, dia cukup menitikberatkan disiplin, tetapi dalam masa yang sama tidak lokek kasih sayang. Dia selalu meletakkan harapan yang tinggi, baik kepada anak-anak mahu pun para pelajarnya, tetapi itu semua demi kebaikan.”

Biarpun kini sudah berusia 48 tahun, Yasmin tidak malu untuk mengaku dia masih manja dengan emaknya. “Sebab saya jenis yang tidak kuat merajuk macam adik-beradik yang lain. Kalau kena marah pun, selepas puas menangis, saya datang balik kepada emak, ajak berborak atau makan-makan,” ujarnya.

Namun demikian, itu tidak bermakna dia tidak akrab dengan bapanya. Beritahu Yasmin: “Emak pergi ke mana-mana pun berdua dengan ayah sampailah ke bilik air mandi bersama.

“Saya tidak pernah malu untuk berkongsi rahsia ini dengan orang kerana pada saya, mereka saling mencintai. Kerana itu kalau ada apa jua masalah, saya tidak boleh bercerita pada emak saja tanpa ayah.”

Ditanya apakah pesanan emak yang paling diingatinya, tidak teragak-agak Yasmin menjawab: “Semasa saya baru hendak melangkah ke dunia pekerjaan, dia berkata ‘jangan sesekali kita takut dengan orang yang di atas, dan jangan sesekali memandang rendah kepada mereka yang di bawah.’ Prinsip itu saya pegang hingga sekarang.”

Hadiah Yasmin kepadanya yang paling bernilai? “Filem cereka pertama saya, Rabun,” katanya ringkas.