eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Padang Karnival James Blunt

Thursday, July 06, 2006

Padang Karnival James Blunt



James Blunt tidak ke Malaysia ya?” mesra pertanyaan pegawai imigresen di Lapangan Terbang Heathrow, London semasa penulis menyatakan tujuan kedatangan sambil mengemukakan dokumen perjalanan.

Dari jauh, kami berenam, termasuk para pegawai Warner Music Malaysia, bertahan selama 14 jam di dalam perut kapal terbang untuk menyaksikan konsert penyanyi kelahiran Wiltshire, England itu. Turut serta ialah pemenang peraduan James Blunt anjuran Era, Suzana Mohd. Said dan penyampai radio tersebut, ZZ.

Seawal 5 petang lagi tanggal 1 Julai lalu, kami sudah terpacak di depan pintu masuk Blenheim Palace di Oxfordshire, tempat konsert diadakan. Ketika itu, terdengar jelas siaran perlawanan Piala Dunia antara England dan Portugal sedang dipancarkan di layar besar di dalam kawasan konsert.

Bertempat di padang luas, berdekatan lokasi penuh sejarah tapak istana kediaman Duke of Marlborough ke-11 dan tempat lahir Sir Winston Churchill, ramai yang mengambil kesempatan datang awal, berpiknik dan menikmati mentari musim panas di situ.

Ibarat satu karnival, ternyata kekalahan pasukan England sedikit pun tidak menjadi luka untuk 16,000 penonton yang hadir memenuhi segenap ruang.

Penyanyi berdarah separa Malaysia, Bic Runga tampil sebagai opening act cuba menghidupkan suasana dan menambah keterujaan. Sedang asyik mendengar dendangannya, kami diberitahu wakil Warner Music: “Kita jumpa James Blunt sebentar lagi di belakang pentas!”

Tidak lokek senyuman, Blunt menyambut kami dengan jabat tangan penuh mesra. Berterima kasih kerana sanggup datang dari jauh, penyanyi berusia 29 tahun itu sempat berfoto kenangan, menurunkan autograf dan membuka rahsia kecilnya.

“Saya pernah ke Malaysia kira-kira sembilan tahun lepas. Ke Pulau Pinang kalau tidak silap. Semasa itu, saya masih bertugas sebagai pegawai tentera. Kononnya ingin bercuti, perasaan sedang memberontak untuk mendapatkan kebebasan,” ceritanya sambil ketawa.

Kini, kebebasan mutlak sudah di genggamannya. Dia tidak perlu lagi berada di markas perang menyaksikan penderitaan manusia, sebaliknya beralih arah menjadi bintang rock yang disegani seantero dunia. Dalam masa dua tahun saja, dia berjaya mencipta nama.

Meskipun begitu, dunia muzik sudah lekat di hatinya sejak berusia 14 tahun lagi - semasa kali pertama dia memetik gitar. Melalui album sulungnya, Back To Bedlam, dia meluahkan ekspresi rasa dan apa yang sering berlegar dalam fikiran.

“Saya sangat suka mencipta lagu. Ia merupakan satu-satunya platform emosi yang saya ada dan sangat personal. Secara semula jadi, saya mahu orang mendengarnya, menikmati dan memahami apa yang ingin saya luahkan.

“Saya merasai satu naluri yang amat menakjubkan apabila mengetahui berjuta manusia di luar sana mengerti apa yang saya tulis. Saya menghargai bagaimana mereka cuba mengaitkan maksud lirik-lirik saya dengan kehidupan masing-masing,” ujarnya.

Tahun lalu saja, Blunt telah mengadakan lebih 330 persembahan live di merata tempat dan tahun ini tiada bezanya. Selama sembilan bulan dia berkelana untuk menjayakan konsert jelajahnya, merapati para peminat.

Dengan bantuan pemuzik lain seperti Karl Brazil (drum), Malcolm Moore (bass) dan Ben Castle (gitar elektrik), Blunt membuka tirai konsert di Blenheim Palace tepat pukul 9.15 malam (meskipun sewaktu itu langit masih terang-benderang kerana hari siang musim panas yang panjang!).

Mengajak penonton berdiri dan menari, dia mendayukan lagu-lagu hitnya seperti Billy, High dan Cry. Sorakan bertambah kuat apabila dia menyanyikan Goodbye My Lover diiringi petikan piano. Suaranya yang sejernih kristal menjadikan suasana malam semakin hening.

Blunt tidak banyak bertutur kerana bicara dan komunikasinya lebih bermakna melalui lagu. Semasa mendendangkan No Bravery, layar besar turut memaparkan video yang dirakamnya sendiri semasa berada di Kosovo pada tahun 1999.

Tears And Rain, Out Of Mind, Wisemen, So Long Jimmy, I Can’t Hear The Music dan You’re Beautiful telah mencuri masa. Konsert ini dirasakan terlalu pendek.

TRIVIA

* Back To Bedlam telah terjual sebanyak 2.4 juta unit di United Kingdom, menjadikan ia album terlaris sepanjang tahun lalu. Ini juga menjadikan James Blunt sebagai artis lelaki pertama dalam tempoh sebelas tahun yang berjaya mencipta rekod tersebut.

* Di Amerika Syarikat, Back To Bedlam telah terjual sebanyak setengah juta unit dan terus mendaki carta Billboard Top 200 Album.

* Back To Bedlam terjual melebihi 5.6 juta unit di seluruh dunia.

* Blunt telah dicalonkan untuk BRIT Awards dalam lima kategori seperti Penyanyi Lelaki Terbaik, Album Terbaik, Penyanyi Pop Terbaik, Penyanyi Baru Terbaik dan Single Terbaik untuk You’re Beautiful.

* Dia telah dianugerahkan trofi Artis Baru Terbaik oleh MTV Europe Music Awards dan The Q Award serta Artis Pop Terbaik oleh Digital Music Awards di London.

** Untuk lebih informasi mengenai konsert-konsert di Britain pada masa akan datang, layari laman web www.visitbritain.com/my

Perjalanan dari London ke Oxford menjadi lebih mudah dan selesa dengan kereta api BritRail.