eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Bahang Mentor Belum Terasa

Tuesday, July 11, 2006

Bahang Mentor Belum Terasa



Tirai Mentor musim kedua diselak dengan persembahan yang kurang impresif. Mungkin kerana kehangatannya belum lagi dirasakan, apatah lagi ketika ini khalayak lebih memberi tumpuan kepada Akademi Fantasia 4 dan One In A Million yang sudah dimulakan lebih awal.

Terlalu banyak program realiti? Tepuk dada tanya selera. Meskipun Mentor dilihat tiada banyak bezanya dengan program-program hiburan yang sedia ada, sekurang-kurangnya ia menyuntik sedikit kelainan dan inovasi apabila penyanyi popular diberi peluang mendidik bakat baru untuk muncul sebagai bintang.

Namun demikian, sejauh mana artis-artis tersebut mampu memberikan komitmen dan benar-benar serius sekurang-kurangnya dalam tempoh tiga bulan penerbitan?

Ini dapat dilihat menerusi Konsert Prolog Mentor yang berlangsung di Seri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam, malam Ahad lalu. Daripada enam mentor yang dipilih, hanya dua yang dapat menghadirkan diri memberi sokongan iaitu Nurul dan Amy Search. Manakala Siti Nurhaliza, Hazami, Yassin dan Zaf VE tidak nampak bayang.

Benar, mereka sempat merakamkan video ucapan selamat maju jaya kepada protege masing-masing. Besar kemungkinan mereka sudah mempunyai komitmen lain yang tidak dapat dielakkan.

Begitu pun, ia meninggalkan kesan yang kurang manis pada pandangan mata penonton. Jangan sampai audiens beranggapan Mentor hanya mahu ‘meminjam’ nama-nama artis popular untuk melariskan rancangan.

Berbanding musim yang pertama, impak Mentor kali ini seakan tidak terasa. Sepatutnya apabila sudah masuk musim kedua, ia lebih menimbulkan keterujaan dan keseronokan.

Mungkin kerana menyedari ‘kekurangan’ tersebut, musim kedua ini dimulakan dengan sedikit elemen saspen iaitu persaingan 12 peserta untuk merebut tempat sebagai protege. Penonton diberi kuasa mutlak untuk menentukan enam yang layak ke peringkat seterusnya menerusi undian khidmat pesanan ringkas (SMS) atau talian tetap.

Persembahan dimulakan dengan pertarungan untuk menjadi protege Zaf VE di antara Syed Alfrizal Syed Alwi (Rizal), 18 dari Kota Bharu, Kelantan dengan Nur Raihan Mat Zaki (Wunny), 18 dari Kemaman, Terengganu.

Rizal mempamerkan vokal yang lunak, agak terkawal dan tidak berlebihan, berbanding Wunny yang kelihatan sangat berkeyakinan tetapi tidak fokus. Wunny lebih menumpukan aspek persembahan tanpa mempedulikan suaranya yang tenggelam timbul dan butir lirik yang tidak jelas.

Calon protege Nurul pula mempunyai keseimbangan antara kekuatan dan kelemahan. Rachel James Ansibin (Rachel), 23 dari Kota Kinabalu, Sabah nampak gugup semasa menyampaikan Cobalah Untuk Setia menyebabkan suaranya ‘tidak lepas keluar’. Sementara itu, anak jati Kuala Lumpur, Nuriylia Zailani (Nieyl), 21, tidak mempunyai masalah berhadapan dengan penonton ketika membawakan lagu Dua Insan Bercinta.

Persepsi bahawa Yassin akan memilih calon protege yang mempunyai kecenderungan muzik etnik nampaknya meleset. Hidayah Othman (Eiya), 19 dari Alor Setar, Kedah menampilkan suara pop balada yang mendayu menerusi lagu Seputeh Hati, manakala Hal Husaini Razmi (Hal), 18 dari Kuala Lumpur menyanyikan irama sentimental Semusim. Malangnya, suara Hal kedengaran sumbang pada beberapa bahagian.

Mentor Siti Nurhaliza pula mempunyai dua pilihan protege yang berkongsi sama keupayaan. Ayu Safina Sahidan (Fina), 20 dari Ampang nampak selesa menyampaikan lagu Pudar. Nurnadia Rusali (Nadia), 21 dari Masai, Johor pula ada waktunya ‘terlebih selesa’ sehingga persembahannya sedikit ‘over’ semasa mendendangkan lagu Asmara.

Tidak dapat dinafikan Farizzudin Mohamad Taib (Faris), 25 dari Kuala Lumpur mempunyai suara yang sedap, tetapi apa yang membimbangkan ialah kemungkinan dia akan menjadi klon Hazami. Menyanyikan lagu Harapan, Faris bersaing dengan Rahayu Baharuddin (Ayu), 23 dari Melaka untuk menjadi protege Hazami. Ayu mempunyai vokal yang besar dan lantang sewaktu mengalunkan Hanyalah Satu.

Para peminat Amy Search pula pasti menghadapi dilema untuk mengundi siapa yang paling layak bergelar protege raja rock itu. Meskipun berpersonaliti sederhana, Mohd Firdaus Abd Halim (Fiq), 23 dari Sandakan, Sabah mengagumkan penonton dengan kebolehannya membawakan nada tinggi lagu Kejoraku Bersatu. Sementara itu, Siti Khatijah Hassan (Kat), 19 pula dirasakan mempunyai pakej yang baik untuk bergelar penghibur.

Keputusan barisan protege yang terpilih akan diumumkan dalam Mentor episod depan selepas undian ditutup pada 16 Julai pukul 12.30 tengah hari.

Selain Siti Nurhaliza, Amy Search, Yassin, Nurul, Hazami dan Zaf VE, Mentor musim kedua turut melantik Azmeer selaku penasihat, Zainal Abidin selaku ketua juri, Mohamad Ali Azman untuk koreografi lagu tema, Profesor Dr Ibrahim sebagai pakar motivasi manakala Eliza Mohamed serta Nizal Mohamad sebagai penasihat perantaraan dan komunikasi. Ezlynn pula diberi tugas sebagai pengacara bergandingan dengan Ashraff Sinclair yang menggantikan JFK.

APA KATA MENTOR

Amy Search

“Saya tidak berhak untuk mengatakan calon mana yang paling layak bergelar protege saya kerana keputusan terletak pada undian peminat. Walaupun nyanyian Fiq dan Kat hari ini agak baik, tetapi masih banyak lagi aspek lain yang harus diberi perhatian.

“Ini bukan pertandingan adu bakat yang biasa. Untuk menjadi bintang, mereka harus mengambil kira soal pakej, baik dari segi suara, persembahan dan imej.

“Saya akui Kat mempunyai hubungan persaudaraan dengan saya, tetapi kalau dia tidak berbakat, saya tidak akan memalukan diri untuk mengambilnya sebagai calon.

“Apa yang paling penting ialah di penghujung hari, saya mahu khalayak melihat Mentor bukan sekadar satu lagi program realiti tv. Saya mahu bakat-bakat di sini menggunakan sebaiknya platform yang ada dan meletakkan diri pada satu tahap yang boleh dibanggakan.”

Nurul

“Pada saya, Rachel dan Nieyl kedua-duanya bagus, cuma kita harus mengambil kira faktor tertekan dan gementar bila berada di atas pentas. Saya mengagumi semangat Rachel yang sanggup melawan ketakutannya tetapi sedikit sebanyak ia menganggu kelancaran suara.

“Saya menyerahkan kepada mereka untuk memilih lagu sendiri, tetapi sebagai penyanyi yang berpengalaman, saya ada memberi nasihat dan panduan. Saya mahu lagu yang dipilih dapat menonjolkan kemampuan vokal sebenar.

“Kepada yang tidak terpilih nanti, saya berharap mereka tidak akan berputus asa. Ini merupakan satu pendedahan awal. Mereka masih muda, masih banyak ruang dan jalan untuk terus berusaha memperbaiki diri.”