eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Legenda Cinta Siti, Khalid

Tuesday, July 18, 2006

Legenda Cinta Siti, Khalid

Mereka bukan Princess Diana dengan Prince Charles. Bukan juga Hamlet dan Ophelia, Romeo dan Juliet, Uda dan Dara atau Hang Tuah dengan Puteri Gunung Ledang.

Namun, legenda cinta insan bernama Siti Nurhaliza, 27 dan Datuk Khalid Mohamad Jiwa, 47 tidak kalah hebatnya.

Bukan mitos lagi. Segala-galanya telah terungkai jelas, tiada lagi teka-teki siapa jejaka yang bakal menghuni hati penyanyi nombor satu negara itu. Hebatnya kuasa Siti, kisah kasih sayangnya menjadi isu nasional, menjadi perkara yang paling ingin diketahui khalayak buat ketika ini.

Kalau tidak, masakan pengumuman perkahwinannya disiarkan secara langsung melalui kaca televisyen, dihadiri pula beratus wartawan dari media tempatan dan antarabangsa. Kepada mereka, bertalu-talu soalan dilemparkan, rasa ingin tahu meluap-luap.

Sekian lama mendiamkan diri, Siti dan Khalid serta keluarga kedua belah pihak akhirnya tampil berani menjelaskan segala spekulasi yang timbul sejak setahun lalu. Meskipun beberapa rahsia masih terkunci rapi, dua insan bercinta ini sudah hampir pasti menjejaki pelamin bahagia tidak lama lagi.

Soalan seperti ‘siapalah yang bakal beristerikan Siti Nurhaliza?’ sudah tidak releven. Direstui atau tidak, bukan peminat yang berhak menentukan. Setelah puas dikaitkan dengan si polan itu, si polan ini, pada usia 27 tahun, Siti telah menetapkan hati.

Bagaimana semua ini bermula hanya mereka dan Tuhan yang tahu. Begitu pun, pada sidang media khas yang diadakan di Hotel Zone On The Park, Kuala Lumpur semalam, Siti mengakui: “Kami mula rapat selepas saya selesai mengadakan konsert di Royal Albert Hall, London, April tahun lepas. Sebelum itu, saya hanya mengenalinya sebagai rakan perniagaan.”

Enggan mengulas lanjut apa yang membuatkan hatinya terpaut pada duda beranak empat itu, katanya ringkas: “Biarlah saya simpan sendiri sebabnya. Tetapi, apa yang boleh saya kongsikan bersama ialah sifat penyayang Khalid sebagai seorang bapa. Saya amat mengaguminya.”

Duduk tersenyum di sebelah Siti, Khalid seakan malu apabila diasak dengan pertanyaan ‘mengapa Siti?’. Luahnya pendek, “Dia seorang yang istimewa. Dalam banyak segi.”

Gosip cinta merpati dua sejoli ini mula hangat diperkatakan apabila KOSMO! AHAD keluaran 31 Julai 2005 menyiarkan muka depan bertajuk ‘Gosip Panas Siti, Datuk K’. Meskipun khabar angin itu sudah mula tersebar untuk beberapa ketika, Siti mula diburu media rentetan daripada artikel tersebut.

Satu demi satu cebisan puzzle dicantumkan. Khalid Mohamad Jiwa mula dicari, diintai dan diteropong mengalahkan personaliti tv. Biarpun jenuh menafikan dan mengunci mulut, ramai sumber ‘membantu’ mengesahkan yang kisah cinta mereka bukan satu rekaan.

Dramatik dan penuh suspen. Ada pula yang membawa mulut perhubungan mereka tidak direstui keluarga Siti. Kononnya, Khalid bukan calon yang sesuai atas bermacam-macam alasan - statusnya sebagai suami orang dipersoal, lelaki berhidung belang dan ada juga tohmahan yang amat memedihkan seperti Siti menjadi orang ketiga.

Semuanya mereka hadapi dengan tenang. Tidak sedikit pun menjadi kudis di hati, Siti kemudiannya mengakui bahawa hatinya sudah dimiliki sekitar Februari tahun ini. Para peminatnya mula membuat andaian sendiri, menyenaraikan beberapa nama calon lelaki seolahnya mereka itu ahli nujum.

Seperti bermain tarik tali, Siti menegaskan pendiriannya bahawa dia sendiri akan membuat kenyataan siapa, di mana, mengapa dan bagaimana bila tiba masanya. Sudah lumrah artis paling popular, dia tidak henti didesak, malah ada ketikanya kesabarannya sebagai seorang manusia biasa tercabar.

Tanggal 17 Julai menjadi tarikh yang amat bersejarah, bukan saja buat pasangan bakal pengantin ini, tetapi buat seluruh rakyat Malaysia. Hari itu, hari mereka berdepan dengan realiti, menyatakan rasa cinta dan kesungguhan untuk mendirikan mahligai rumah tangga.

Pada hari itu juga, Ayahanda Siti, Tarudin Ismail berpantun memberikan restu:

“Berapa jauh rumah puteri,
Berteman berkereta,
Berapa susah melepaskan Siti,
Macam-macam tohmahan dan sengketa.”


Wakil keluarga Khalid pula membalas:

“Pahlawan Pahang berbadan sasa,
Tidak gentar akan sesiapa,
Datuk Mat Kilau akan namanya,
Baik pekerti sopan berbahasa,
Terpikatlah kami seisi keluarga.”


Semoga Siti Nurhaliza dan Khalid Mohamad Jiwa mampu menghapuskan sihir cinta yang pernah dilalui oleh Princess Diana dengan Prince Charles, Hamlet dan Ophelia, Romeo dan Juliet, Uda dan Dara serta Hang Tuah dengan Puteri Gunung Ledang.

Semoga cinta mereka sentiasa mekar dan bercambah sehingga ke hujung hayat. Selamat berbahagia.

1 Comments:

Blogger awan said...

siti ckp takdir yang menjadi mereka bersama. harapan saya agar takdir juga tidak akan mengkhianati perhubungan mereka.

8:44 AM  

Post a Comment

<< Terbaru