eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Penyeri Baru PGLM

Wednesday, July 19, 2006

Penyeri Baru PGLM



Ada beberapa sebab mengapa Puteri Gunung Ledang The Musical (PGLM) musim kedua mesti ditonton. Selain daripada janji persembahan yang lebih mantap, pementasan kali ini menampilkan barisan pelakon ‘simpanan’ atau alternatif sebagai kelainan serta tarikan.

“Sejak musim pertama lagi, beberapa watak utama sudah diberikan pelakon understudies. Mereka inilah yang sentiasa bersedia menggantikan pelakon asal sekiranya berlaku situasi kecemasan atau kemalangan yang tidak boleh dielakkan.

“Meskipun persembahan selalunya berjalan lancar seperti yang dirancang, kami tidak mahu mengambil risiko. Daripada kelangsungan tersebut, kami mendapat ilham untuk memberi peluang kepada pelakon-pelakon alternatif muncul sebagai teraju utama dalam dua malam persembahan,” terang pengarah Zahim Al-Bakri dalam satu sidang media khas, baru-baru ini.

Barisan pemain alternatif musim ini dianggotai oleh Baby Erin yang memegang peranan Gusti Puteri, Aqasha sebagai Hang Tuah, Wan Shades sebagai Adipati, Norien Sahari selaku Bayan dan Martin Sargeant sebagai Raja Ahmad. Untuk watak Sultan Melaka, penerbit masih menimbangkan dua calon terakhir dan namanya akan diumumkan kemudian.

Buat masa ini, para pelakon alternatif dijadualkan beraksi pada malam 13 dan 20 Ogos.

“Kami melihat percubaan ini sebagai sesuatu yang baru, di samping memberi pendedahan secukupnya kepada barisan understudies yang terpilih. Manalah tahu, jika ada rezeki mementaskan PGLM di tempat lain pada masa akan datang, kami mempunyai pilihan pelakon gantian, selain pelakon yang asal,” jelas Datin Seri Tiara Jacquelina yang bertindak sebagai penerbit dan bintang utama.

Bagaimana sekiranya pelakon alternatif mempamerkan persembahan yang lebih menarik berbanding pelakon asal? Menurut Tiara: “Ia seharusnya menjadi begitu. Saya dan Stephen tidak boleh menjadi Puteri dan Tuah selamanya. Kami memandang jauh prospek muzikal ini dan sangat mengalu-alukan kehadiran pelapis seperti mereka.”

Namun begitu, Stephen Rahman-Hughes yang sanggup terbang kembali dari England ke Malaysia berpendapat, itu bukan satu lesen mutlak untuk pelakon alternatif menjadi salinan karbon kepada pelakon asal.

“Tidak salah untuk belajar, tetapi bukan meniru seratus peratus. Pelakon alternatif juga mesti berusaha keras menghayati dan paling penting memahami karakter,” beritahu jejaka kacukan tersebut.

PGLM musim terbaru akan dipentaskan di Istana Budaya, Kuala Lumpur mulai 6 hingga 21 Ogos ini. Selain Tiara dan Stephen, pelakon-pelakon asal yang masih kekal ialah Adlin Aman Ramlie (Sultan Melaka), AC Mizal (Adipati), Yalal Chin (Patih) dan Mohd. Afif Halim (Raja Ahmad).

Karakter Bayan akan digantikan oleh pelakon baru, Ida Mariana dan Bendahara akan dilakonkan oleh Aqasha. Aktor veteran berpengalaman, Zulkifli Zain pula telah dilantik sebagai jurulatih silat.

Tiket-tiket berharga RM150, RM100, RM70, RM50 dan RM30 sudah boleh didapati mulai 1 Julai lalu. Menurut Tiara, sebanyak 55% tiket sudah habis dijual.


APA KATA MEREKA

“Saya tidak risau dibandingkan dengan Tiara. Saya percaya, setiap pelakon punyai keistimewaan tersendiri. Sebagai orang baru, saya terharu dengan kepercayaan yang diberi dan tidak akan mensia-siakannya” - Baby Erin

“Semasa menonton PGLM musim lepas, terdetik di fikiran bila agaknya saya akan berpeluang menjadi sebahagian daripada mereka. Ternyata impian saya tercapai. Sebagai seorang pelakon, perkara yang susahlah mesti dicari” - Aqasha

“Saya mesti bekerja lebih keras lagi kerana AC Mizal begitu serasi dengan watak Adipati. Banyak perkara yang harus saya belajar dan rujuk dalam waktu yang singkat seperti ini” - Wan Shades

“Musim lalu saya bertindak sebagai guru bahasa Melayu Stephen. Hari-hari mendengar dialognya, saya pun sudah hafal. Bekerja dengan mereka sejak awal lagi memberi saya keyakinan untuk mencuba melakonkan Bayan sebaik mungkin” - Norien

“Mulanya saya sendiri tidak pasti jika boleh beri komitmen untuk PGLM musim kedua. Jadual saya semakin padat. Tetapi, sukar untuk melepaskan peluang sebesar ini begitu saja” - AC Mizal