eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Dayang After 7

Wednesday, July 19, 2006

Dayang After 7

20 Julai ini, Dayang Nurfaizah genap 25 tahun. Sudah pasti, tiada apa yang lebih menggembirakan dirinya selain dipanjangkan usia, diberikan kesihatan yang baik dan kerjaya seni yang memberangsangkan. Selama tujuh tahun bergelumang dalam dunia hiburan, bukan sedikit peristiwa pahit manis yang dilalui.

Mendaki populariti dari bawah, Dayang mengagumkan khalayak dengan kekuatan vokal dan seterusnya berjaya meletakkan diri sebaris dengan penyanyi-penyanyi terkenal negara.

Pengorbanannya bukan sedikit. Berhijrah dari Kuching, Sarawak ke Kuala Lumpur saja sudah dikira satu perhitungan besar, apatah lagi kemudiannya harus melalui episod turun naik mahkamah, dilarang menyanyikan lagu-lagu sendiri dan berhabis duit menerbitkan album.

Namun, setiap duka yang tertulis ada rahmatnya. Dia kini bangkit dan terus berjalan tanpa menoleh lagi. Mampu berbangga dengan lima buah album kesemuanya, Dayang mencabar diri memperjudikan nasib melalui One In A Million, juga bakal bergelar aktres tidak lama lagi.

Showcase Dayang After-7 di Planet Hollywood, Kuala Lumpur pada petang hujung minggu lalu mencerminkan kematangan penyanyi berkulit hitam manis itu. Dia tidak lagi kaku berinteraksi, malah bicaranya lebih lancar, tidak tersekat-sekat dan mampu bergurau senda secara spontan. Biarpun sudah beberapa kali beraksi di situ, Dayang tidak pernah puas, jauh sekali berasa jemu.

Tidak salah jika dikatakan, di kelab popular itulah dia menimba banyak pengalaman berdepan dengan audiens. “Selama ini pelbagai ‘lorong dan perhentian’ yang saya lalui. Alhamdulillah saya masih berdiri di sini. Saya berjanji akan terus menyanyi dan menghiburkan peminat walau apa pun yang terjadi,” ikrarnya selepas membuka tirai persembahan dengan lagu Kembalilah Sayang, Hujan Lagi Hati Ini dan Hakikat Cinta.

Sempat bercerita pengalaman pertama keluar televisyen menyertai pertandingan Golden Teen Search pada tahun 1997, Dayang mengimbas nostalgia dengan menyanyikan Where Do Broken Hearts Go yang membawa tuah kepadanya ketika itu. Merangkaikan lagu-lagu seperti Bahagia, Sekali Lagi, Sedingin Mana Cintamu dan Lenakan, si genit ini turut mendendangkan lagu popular Indonesia, Dealova, lagu lama Rindu Bayangan, Seandainya Masih Ada Cinta serta medley So Sick dan Be Without You.

Akibat terlalu lincah di atas pentas, tali kasutnya sampai terputus! “Mesti ada penonton yang tidak sedar, kan?” katanya cuba ‘menutup rahsia’ yang sudah terbongkar. Memberitahu satu insiden lucu berkaitan album ketiganya, Hembusan Asmara, ujar Dayang sambil tersenyum: “Bila saya nyanyikan lagu Pintaku Yang Terakhir, ada peminat cakap ‘oh, lagu dari album yang covernya gelap itu’. Saya fahamlah apa maksud mereka.”

Penonton juga seakan digeletek apabila Dayang bercerita mengenai kerenah peminat yang menghantarkan senarai lagu permintaan yang panjang berjela untuk dinyanyikan sepanjang persembahan tersebut.

“Awal-awal lagi dia sudah tolong pilihkan lagu,” katanya sambil ketawa. “Lagu-lagu saya separuh muka surat saja. Selebihnya semua lagu orang lain,” sambungnya lagi sambil menunjukkan dua helai kertas kepada penonton.

Menyanyikan sebaris dua ‘lagu-lagu permintaan’ seperti Tambak Johor dan She Works Hard For The Money, Dayang sendiri tidak dapat menahan ketawa semasa membaca judul-judul yang disenaraikan. “Dia mahu saya nyanyi My Humps dengan Cat Ruffedge dan duet dengan Anuar Zain lagu Could I Have This Kiss Forever. Bukan itu saja, lagu Seiring Sejalan dan Kuda Hitam pun dia minta! Dari mana dia dapat idea ini, saya pun kurang pasti,” terangnya teruja.

“Saya belajar dulu lagu-lagu ini, ya. Nanti kita boleh nyanyi sama-sama,” alasannya bijak. Sempat meniup lilin kek ulang tahunnya yang disambut lebih awal, buat pertama kalinya, ayah Dayang, Awang Dowty Awang Fauzi dan ibunya, Nona Nahrawi hadir di Planet Hollywood petang itu.

Sepanjang lebih dua jam, Dayang benar-benar menikmati kesempatan yang diberikan. Mendendangkan satu demi satu lagu, mengikut kronologi albumnya, antara yang disampaikan ialah Mana Mungkin, Dayang Sayang Kamu, Kau Pergi Jua, Kasih Maafkan, Erti Hidup dan Biar Akhirnya Di Sini.

Dayang turut menyanyikan lagu-lagu yang dipetik dari album terkininya, Kasih seperti Saat Yang Bahagia, Pujaan Hatiku, Gelora, Penawar Rindu dan Malam Bulan Di Pagar Bintang. Sebagai bonus, dia telah memperdengarkan buat julung kalinya lagu tema filem sulungnya, Luka yang bertajuk Terluka. Tiada apa yang perlu dia risaukan lagi.

Jalan cemerlangnya sedang luas terbentang. Selamat hari jadi, Dayang.

1 Comments:

Anonymous Dua said...

First time here at your blog and wanted to say i enjoyed reading this

11:16 AM  

Post a Comment

<< Terbaru