eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Durian Runtuh Farish

Friday, July 21, 2006

Durian Runtuh Farish

Tidak susah untuk meminta Farish Aziz beraksi di depan kamera. Dalam masa sesaat, dia mampu menukar gaya dan mimik muka seperti karakter kartun di televisyen.

“Saya memang begini. Gila-gila, suka ketawa dan berjenaka, tetapi hati-hati ada masanya saya cepat panas baran,” jelasnya menceritakan personaliti yang berwarna-warni.

Menjadi wajah pujaan peminat setia program interaksi Durian Runtuh, Farish tidak menyangka cubaan pertama membuahkan hasil. Lebih mengujakan, Astro memberi kepercayaan kepadanya mengendalikan rancangan berbentuk siaran langsung dan diminta bercakap selama sejam tanpa henti!

“Terkejut bila ditawarkan peluang seperti ini. Maklum saja, saya tiada pengalaman mengacara. Walau bagaimanapun, latihan dua minggu yang diberikan sebelum muncul ke udara banyak membantu mengurangkan gementar dan tekanan,” katanya yang tidak berhenti melemparkan senyum.

“Sebenarnya saya tidak pernah tahu mengacara sebelum ini. Tetapi sudah sifat orang muda mahu mencuba semua, saya menyahut cabaran rakan-rakan dan keluarga,” sambungnya lagi yang menurut saranan pengacara Awal Ashaari untuk pergi ke sesi uji bakat.

Baru mencecah usia 22 tahun, Durian Runtuh telah memberikan Farish pengalaman bergelar selebriti. Dia sudah mula dirapati, diminta tandatangan, diajak bergambar dan tidak kurang juga yang sudah menghantarkan SMS serta menelefonnya.

“Banyak SMS yang saya tidak kenal siapa pengirimnya, begitu juga emel yang mahu berkenalan. Bila sudah keluar tv, saya anggap perkara ini sesuatu yang normal. Setakat ini, semuanya masih terkawal. Belum ada panggilan lucah!” ceritanya seraya ketawa.

Seorang yang cukup terbuka dan berterus-terang, anak muda kelahiran Kota Kinabalu, Sabah ini mengakui hatinya sudah dimiliki. “Kami sudah berkawan sekitar sepuluh tahun lalu. Menuntut di sekolah yang sama, dia kini sedang meneruskan pengajian di Australia,” ujar jejaka berbintang Aquarius ini mengenai teman wanitanya.

“Mengapa saya perlu bercakap bohong kalau betul sudah berpunya? Saya percaya peminat sekarang sudah tidak jumud macam dulu,” sambungnya lagi.

Sedang berada di tahun akhir sebelum bergelar pemegang Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Tun Abdul Razak (Unitar), Farish sedang menjalani latihan praktikalnya di Petrosains, KLCC sehingga awal Ogos ini.

“Saya masih belum memutuskan apa perancangan seterusnya. Sejujurnya saya tidak berminat untuk duduk di pejabat dari pukul 9 pagi hingga 5 petang,” luah jejaka berdarah Melayu Brunei dan Pakistan ini.

Sementelah Durian Runtuh pun hanya bersiaran selama tiga bulan sehingga Akademi Fantasia 4 (AF4) berakhir, Farish sedang mengintai peluang untuk menceburkan diri dalam arena lakonan.

“Saya melihat Durian Runtuh sebagai platform untuk mencuba cabang seni yang lain. Tetapi, jangan suruh saya menyanyi. Memang tidak sedap!” beritahunya lalu menggeleng-gelengkan kepala.

TRIVIA

* Anak bongsu daripada dua adik-beradik.

* Pernah menjadi pemain kebangsaan pasukan bola sepak Sabah bawah 21 tahun. “Orang selalu fikir saya kaki bangku kerana saiz tubuh yang kecil,” akui Farish.

Sebelum ini dia juga pernah terpilih menyertai program Soccastar terbitan Astro, tetapi tidak dapat mengikuti prosedur yang ditetapkan atas sebab yang tidak boleh dielak.

* Memasang impian untuk mengacarakan program berbentuk pelancongan.

* Meminati Farhan dan Velvet dari AF4. “Mereka berbakat besar. Farhan misalnya, mampu menyanyikan lagu-lagu berirama blues, jazz dan R&B dengan baik. Tetapi, kalau Faizal yang menang pun okey juga,” katanya.

* Jejaka tampan yang meminati Michael Buble ini merupakan sepupu kepada penyanyi Elegi Sepi, Azharina Azhar.


Durian Runtuh ke udara di Astro Ria dan @15 setiap Isnin hingga Jumaat pada pukul 11.00 pagi dan 3.30 petang. Sementara itu, Durian Runtuh AF pula ke udara pada hari Ahad pukul 1.30 petang.