eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Yanie Sabar Menanti

Wednesday, November 08, 2006

Yanie Sabar Menanti



Yanie kini membilang hari, sabar menanti ‘kelahiran’ pertamanya. Selepas melihat kejayaan rakan sebumbungnya Nikki mendaki populariti, dia optimis strategi yang dipasang oleh label rakamannya, Artistes United Records (AUR) bakal membuahkan sesuatu.

Memenangi tempat ketiga program realiti Mentor tahun lalu, gadis berusia 21 tahun ini tidak pernah merasakan dirinya terlambat untuk muncul dengan album sulung.

“Tiada gunanya tergesa-gesa. Biar lambat asal hasilnya memuaskan hati. Tempoh setahun selepas Mentor saya gunakan untuk menggali pengalaman sebanyak mungkin dan belajar selok-belok dunia hiburan atas tunjuk ajar ‘guru’ saya, Ning Baizura,” katanya sambil memasang senyum.

“Saya menganggap diri ini sangat beruntung kerana diberi peluang dan pendedahan yang sewajarnya. Tambahan pula dengan persaingan sengit rakan-rakan seperjuangan dari program realiti, saya seharusnya bersyukur,” tambahnya lagi.



Ditemui pada penghujung Ramadan yang lalu, Yanie atau nama sebenarnya Siti Suriane Julkarim memberitahu dia sedang sibuk berkurung dalam studio sejak September lepas.

‘Buah tangan’ pertamanya itu sudah hampir siap dimaterialkan dengan bantuan beberapa komposer ternama negara seperti Aidit Alfian, Audi Mok, Sharon Paul, Hazami serta Helen Yap.

Menampilkan konsep aliran pop semasa, Yanie cuba lari dari bayangan dua orang seniornya. “Mereka sudah mempunyai imej dan jalur muzik sendiri. Ning dikenali dengan suara soprano dan R&B, sementara Nikki lebih cenderung kepada pop urban.

“Muzik saya lebih kaya dengan unsur-unsur pop ‘Melayu’, malar segar dan lebih dekat dengan semua peringkat pendengar,” jelasnya yang mula ‘diperkenalkan’ di corong-corong radio menerusi lagu Drama dendangannya bersama Ning dan Nikki.

Masih belum menetapkan judul album, single pertamanya Saling Terpesona akan mula berkumandang tidak lama lagi. Dicipta oleh Audi Mok dan Nurfatimah, Yanie disatukan dengan Diddy dari Akademi Fantasia 4 (AF4) sebagai teman duet.

Mungkinkah syarikat rakamannya mahu ‘mengulang’ formula yang serupa berikutan kejayaan lagu Caramu nyanyian Nikki dan Zahid?



“Jika ia mampu menaikkan nama saya, mengapa tidak. Saya tidak melihat gandingan tersebut menumpang nama sesiapa, sebaliknya satu kerjasama yang menguntungkan semua pihak.

”Memang benar single saya juga dihasilkan oleh pencipta yang sama tetapi irama dan arahnya berbeza. Dengarkan dan nikmati kelainannya,” terangnya matang.

Meskipun masih bertatih dalam senario muzik tempatan, Yanie berbangga kerana dia turut diberi hak untuk menyuarakan apa dia mahu dalam produk sulungnya.

“Begitu pun kerana masih baru, saya lebih banyak memberi tumpuan kepada vokal daripada memikirkan hal mengenai pemilihan lagu. Saya serahkan urusan seperti itu kepada mereka yang lebih berpengalaman,” katanya.

Menyentuh soal imej, dia mengakui ‘terpaksa’ mengikut beberapa panduan yang digariskan pihak pengurusannya demi kebaikan.

“Kalau dulu, saya main pakai saja apa yang sempat, tetapi sekarang tidak lagi. Sebagai insan yang sering diperhatikan, saya kena pandai menjaga penampilan diri. Makan juga tidak boleh sembarangan,” tuturnya lembut menutup perbualan.