eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Fasha, Fazura Seteru?

Saturday, October 28, 2006

Fasha, Fazura Seteru?



Tiada sengketa. Kisah Nur Fazura Sharifuddin dan Nur Fasha Sandha Hasan berselisih faham sudah lama basi. Dikhabarkan ‘tidak sebulu’ kerana cemburu dan berebutkan teman lelaki, mereka hanya tertawa apabila ditanya kebenaran krisis yang diperkatakan ramai.

“Mana ada,” pintas Fasha memandang Fazura yang tersenyum sambil menganggukkan kepala tanda setuju. Serasi dan tidak kekok beraksi bersama di depan lensa kamera, kesediaan dua bintang muda ini memenuhi permintaan bukti mereka tidak bercakaran.

Mengimbas detik perkenalan sehingga mencetuskan kontroversi pertelingkahan, cerita Fazura: “Kami mula berkawan semasa terlibat dalam sebuah iklan komersial enam tahun lalu. Kerana sama-sama mencari ruang dalam dunia perfileman, kami sering berhubungan.

“Fasha mendapat tawaran lakonan terlebih dulu kerana ketika itu, saya masih belajar jurusan rekaan fesyen di sebuah kolej. Bagaimanapun, selepas saya berlakon dalam filem pertama, Bicara Hati, saya mengambil keputusan untuk berhenti pengajian.”

Terbatas oleh waktu dan kesibukan, mereka jarang bertemu dan akhirnya timbullah cerita-cerita yang kurang enak didengar.

“Lihat Fasha, rezekinya murah kerana tawaran datang tanpa henti. Saya juga begitu. Kerana masa kami menjadi mangsa keadaan. Kami tidak bergesel atas sebab peribadi,” tegas Fazura membetulkan spekulasi.



Tidak menolak kenyataan bahawa darah muda menjadi punca adakalanya terlepas laku dan percakapan, Fazura mengakui mereka sudah saling memaafkan. “Kadang-kadang kita tidak menyedari apa yang kita lakukan mengguris perasaan orang lain,” ujarnya.

“Hentikanlah cerita karut yang kami bermusuhan. Apa yang anda lihat hari ini - saya dan Fazura boleh bertegur sapa dan ketawa - bukan satu lakonan,” sambung Fasha pula sambil memberitahu mereka pernah digandingkan dalam drama bersiri Inspirion.

“Sebetulnya juga, kami pernah ditawarkan berlakon dalam sebuah filem berjudul Ratu Kampung. Yang membuatkan kami teruja ialah kami berdua diserahkan peranan heroin di samping seorang lagi aktres popular. Sayangnya, tawaran itu akhirnya senyap begitu saja,” jelas Fasha.

Mengalih topik perbualan kepada ketibaan bulan mulia Syawal, menurut gadis berusia 22 tahun itu, ia merupakan masa yang paling dinanti-nantikan.

“Kerana kesibukan, saya jarang mempunyai masa untuk duduk berkumpul seisi keluarga. Pada masa inilah saya mengambil peluang mengeratkan semula jalinan perhubungan dan bila ada kelapangan, saya sendiri datang bertandang ke rumah teman-teman lama di kampung,” katanya yang pulang beraya ke Seberang Jaya, Pulau Pinang.



Meskipun sudah tiga tahun bergelar artis, Fasha mengakui dirinya masih sama seperti dulu.

“Tiada apa yang berubah, kecuali rumah saya makin ramai yang mengunjungi. Walaupun mungkin saya tidak akan mengadakan rumah terbuka tahun ini, saya sentiasa mengalu-alukan kedatangan peminat,” ujarnya yang enggan menyentuh soal kekasih selepas cinta terputus di tengah jalan.

Baru tamat penggambaran filem arahan Osman Ali, Anak Halal, Fasha akan kembali ligat ke lokasi seminggu selepas Aidilfitri untuk drama Natasha 2 sebanyak 26 episod.

“Kalau hendak dikirakan penat, memanglah, tetapi saya tidak boleh menolak tawaran tersebut. Saya akui melalui Natasha, nama saya melonjak naik,” tutur pemegang trofi Anugerah Bintang Popular (ABP) bagi kategori Pelakon Drama Wanita Popular ini.

Disebut-sebut sebagai pewaris kegemilangan legasi pelakon wanita tanah air, setakat ini Fasha sudah membintangi 12 buah filem dan antara yang sedang menanti tayangan di pawagam ialah Nana Tanjung, Cinta, Cicak Man, Badai Pasti Berlalu dan Skrip 7707.

“Saya suka menjadi seorang yang sibuk kerana selagi muda, apa salahnya bekerja keras. Sebagai pelakon baru, banyak lagi yang harus saya perbaiki. Menerima tawaran satu demi satu secara tidak langsung memberikan saya peluang berlatih menjadi yang terbaik,” ujarnya yang menggemari ketupat, rendang, kuih batang buruk dan tat nenas sebagai juadah hari raya.

Sementara itu, bagi Fazura, kedatangan Aidilfitri disambut seadanya sejak bapa tercinta meninggal dunia enam tahun lepas.

“Sebagai anak perempuan tunggal, saya sangat rapat dengan arwah. Sehingga kini saya masih terasa kehilangannya. Kalau dulu, arwah yang beria-ia merancang persiapan raya dan rumah terbuka, tetapi kini semuanya dilakukan secara sederhana,” akui pelakon siri popular Gol & Gincu ini.



Atas alasan itu juga, Fazura meluangkan masa beraya sehari saja di kampungnya di Pekan, Pahang.

“Pagi raya, saya akan melawat pusara arwah di sana dan bersama saudara-mara sepanjang hari sebelum pulang semula ke Kuala Lumpur. Lazimnya ibu akan ikut serta dan tinggal bersama saya di sini,” sambung anak ketiga daripada empat bersaudara ini.

Bakal muncul dengan drama raya, Rendang Untuk Mertua dan filem terbaru, Kayangan arahan Raja Ahmad Alauddin, Fazura banyak menghabiskan masa beristirehat dan beribadah sepanjang Ramadan ini.

“Saya lebih banyak meluangkan masa di rumah. Kebetulan tahun ini hari lahir saya juga jatuh pada bulan puasa, saya sempat menganjurkan kenduri doa selamat bersama kehadiran ibu dan rakan-rakan terdekat,” tambahnya lagi yang masih bersendirian tanpa kekasih.

Menyambut Aidilfitri pertama di kediaman baru di pinggir ibu kota hasil titik peluhnya sendiri, menurut Bintang Harapan Festival Filem Malaysia ke-17 ini: “Persiapannya biasa saja. Tidaklah berhabisan sehingga bergolok bergadai, asalkan selesa sudah memadai.

“Saya mahu beringat untuk masa depan. Dalam masa yang sama, buat tetamu yang diundang ke rumah Aidilfitri nanti, saya mahu sediakan soto ayam resipi rahsia yang diperturunkan oleh ibu.”