eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Empayar Bersaudara

Wednesday, October 11, 2006

Empayar Bersaudara

Benarlah kata orang, dunia hiburan penuh dengan variasi dan warna-warni. ‘Warga yang mendiaminya’ bukan saja penuh ragam dan kerenah, tetapi pelbagai rupa dan usia.

Kemunculan pasangan adik-beradik yang menceburi arena seni hiburan bukanlah satu perkara yang baru, malah sudah menjadi kelaziman, sama ada terjebak secara kebetulan mahupun kerana darah seni yang mengalir.

Minggu ini menyorot beberapa pasangan bersaudara yang terkenal dan berjaya.



Anuar Zain dan Ziana Zain

Baik adik, mahu pun kakak, semua orang tahu Anuar dan Ziana mempunyai kekuatan vokal yang cukup ‘menggemparkan’. Berilah apa saja lagu bernada tinggi, pasti pasangan adik-beradik ini mampu membawakannya dengan cemerlang.

Sejarah pembabitan Anuar, atau nama penuhnya Shahrul Anuar dalam industri hiburan telah bermula lebih awal daripada kakaknya. Digandingkan dengan Ellina, mereka muncul sebagai pasangan duet kanak-kanak paling masyhur era 1980an.

Kain Pelikat dan Berdendang Bersama merupakan antara lagu popular Anuar & Ellina. Begitu pun, apabila usia menginjak dewasa, masing-masing membawa haluan sendiri.

‘Kehilangan’ Anuar kemudian digantikan dengan kehadiran kakaknya, Siti Roziana Zain. Meletup melalui lagu Madah Berhelah, sejak itu penyanyi yang terkenal dengan trademark mengangkat kening ini tidak berpaling lagi.

Diletakkan dalam kelompok penyanyi hebat, dia bukan saja mengumpul ramai peminat tetapi berjaya menghimpunkan beberapa trofi daripada Anugerah Industri Muzik (AIM) dan Anugerah Bintang Popular (ABP).

Ketika nama kakaknya hangat memuncak, Anuar muncul semula sebagai penyanyi solo. Bersuara lantang dan ‘besar’, tidak seperti zaman kanak-kanaknya dulu, Anuar mudah meraih perhatian tanpa perlu menumpang populariti kakaknya.

Membuat keputusan meninggalkan kerjaya di awan biru, lagu-lagu miliknya seperti Bila Resah, Jangan Bersedih Lagi, Keabadian Cinta, Mungkin dan Sesucinya Cintamu menjadi karya malar segar.

Selain nyanyian, kedua-duanya juga pernah mencuba nasib sebagai pelakon. Bagaimanapun, percubaan Anuar dalam Soal Hati dan Bintang Hati kurang menyinar berbanding kakaknya menerusi Sembilu dan Maria Mariana.

Hari ini pada usia 38 tahun, Ziana dan Anuar, 36 tahun masih mampu mengekalkan kedudukan sebagai penghibur yang disegani.

Aleya, Amani dan Aryana



Suatu ketika dulu, Fatimah Abu Bakar dikenali sebagai pelakon berkarakter. Seangkatan dengan seniman hebat Mustafa Nor dan Eman Manan, aura primadonanya lenyap selepas menjawat tugas di sebuah syarikat akhbar terkemuka.

Dikelilingi teman-teman dari dunia hiburan, Fatimah ‘terpaksa’ memenuhi permintaan mereka yang menginginkan pelakon kanak-kanak, lalu mendedahkan anak-anaknya kepada arena sinema. Antara filem yang menerima ‘kemunculan istimewa’ anak-anak Fatimah pada ketika itu ialah Selubung dan Mimpi Moon.

Anak sulungnya, Sharifah Aleya, 23 mula menonjol apabila disambar sutradara Aziz M. Osman untuk filem Idola. Menerima trofi Pelakon Harapan Festival Filem Malaysia (FFM) ke-16, Aleya kemudian diangkat sebagai Pelakon Wanita Pembantu Terbaik dalam FFM seterusnya menerusi Trauma.

Filem kontroversi Yasmin Ahmad, Sepet menyusul seterusnya seraya memperkenalkan Sharifah Amani, 20 kepada khalayak. Dipuji ramai atas keberkesanannya menggalas peranan Orked, Amani menerima anugerah Pelakon Harapan FFM ke-18.

Setahun berlalu, dia kemudian digelar Pelakon Wanita Terbaik FFM ke-19 atas tiket filem Gubra. Sayangnya, kejayaan itu dikaburi dengan kontroversi ucapannya yang menyentuh sensitiviti.

Kini seorang lagi adik mereka, Sharifah Aryana, 11 bakal menonjolkan bakat terpendam. Menerusi filem terbaru Yasmin Ahmad berjudul Mukhsin, Aryana melakonkan watak Orked semasa kecil di samping kakaknya, Aleya yang memegang watak ibunya, Mak Inom.

Linda dan Diana Rafar

Semasa masih kecil lagi, Azlinda atau Linda dan Adiana atau Diana Rafar sudah didedahkan dengan dunia hiburan tanah air. Kakak mereka, Asila dan Aliza aktif berlakon drama sementara kakak sulung pula, Anita mempunyai rumah produksi sendiri iaitu Medanmas Sdn. Bhd.

Bertatih mengenali kamera dan mikrofon, Linda menonjol apabila dia diberi peluang berlakon watak utama Litar Kasih di samping Azhar Sulaiman dan Faizal Hussein.

Seterusnya mengembangkan bakat melalui nyanyian dengan menganggotai Elite, nama Linda tiba-tiba panas ekoran kontroversi yang mengaitkannya dengan anggota KRU, Edry.

Dalam masa yang sama, Diana juga mencari ruang mengasah bakat dengan penubuhan kumpulan bersuara harmoni, GIM. Jangka hayat grup tersebut yang pendek bagaimanapun tidak menghalang laluannya apabila dia menerima banyak tawaran berlakon tele filem VCD.

Menggunakan kelebihan sebagai adik-beradik yang berpenampilan seiras, Linda dan Diana akhirnya mencipta imej kumpulan duet, lalu menerbitkan album pertama berjudul Sissss di bawah label sendiri, Video Bang Production Sdn. Bhd.

Lumrah orang cantik dan bergaya, mereka sering menjadi sasaran gosip sensasi. Yang paling diingati ialah gosip cinta Linda, 27, dengan Tam Spider, serta kemelut Diana, 25, dengan Mawi sehingga menenggelamkan publisiti filem pertama lakonannya, Susuk.

Ngasrizal, Nasreen dan Naszriah

Jika kanak-kanak lain sibuk ke tadika dan hanya mengenal bangku sekolah, pasangan adik-beradik dari keluarga Ngasri Sain dan Habibah Jaafar ini lain pula ceritanya. Mereka berkejaran ke lokasi penggambaran dan sudah mula digelar anak wayang sejak kecil lagi.

Pada era 1990an, bila ada saja watak kanak-kanak dalam drama tv, pasti salah seorang daripada mereka akan berlakon (atau ketiga-tiganya sekali!).

Baik watak gembira, sedih, tertekan mahupun menjadi mangsa dera, semuanya dijayakan dengan cemerlang dan cukup semula jadi.

Siapa yang tidak kenal dengan wajah Ngasrizal (Bell), Nasreen (Darling) dan Naszriah (Anne). Ketika itu mereka menjadi pilihan utama para pengarah untuk memegang watak kanak-kanak. Abang sulung, Naszeli juga turut mencuba bakat tetapi tidak seaktif mereka.

Mungkin catatan sejarah yang paling membanggakan buat tiga beradik ini ialah apabila Anne dinobatkan sebagai Pelakon Wanita Pembantu Terbaik Anugerah Skrin TV3 pada tahun 1994 melalui drama Anak Angkat, menewaskan calon-calon dewasa yang lain.

Mengikut arus usia, Bell, Darling dan Anne mula menerima tawaran yang sesuai dengan perwatakan. Menjadikan lakonan sebagai punca utama pendapatan, Darling menubuhkan Nasridz Pictures Sdn. Bhd. sebagai tanda kesungguhannya menjadi anak seni.

Sementara itu, Bell mula berjinak-jinak dalam penulisan skrip, manakala Anne masih tidak melupakan dunia lakon walau sudah bergelar isteri.

Anita Sarawak dan Noorkumalasari



Meski berlainan ibu, mereka tetap sedarah sedaging apabila nama mereka berbintikan lelaki yang sama iaitu Muhammad Toyib Salleh atau lebih dikenali sebagai seniman S. Roomai Noor.

Sama cantik, sama bergaya dan sama berbakat, Anita Sarawak yang beribukan primadona Siput Sarawak merupakan kakak tiri kepada Noorkumalasari yang dilahirkan oleh seniwati Umi Kalsom.

Walaupun dibesarkan dalam persekitaran yang berbeza, kedua beradik ini memilih untuk menjadi anak seni mengikut jejak langkah ibu bapa mereka.

Menetap di Singapura, Anita muncul pertama kali sebagai pelakon menerusi filem Dua Kali Lima sekitar tahun 1966 sebelum mengambil keputusan merakamkan album sulung pada tahun 1970.

Merasakan dirinya lebih sebati dengan dunia nyanyian, Anita berkelana jauh sehingga ke Las Vegas demi mengejar impian bergelar penghibur bertaraf antarabangsa.

Suaranya yang unik, imejnya yang sering bertukar serta showmanship yang mantap menjadi faktor mengapa dia masih unggul. Dalam usia 54 tahun, dia masih gagah berdiri di persada pentas.

Pernah dilabel sebagai ratu air mata filem-filem Melayu era 1980an, Noorkumalasari bermula sebagai peragawati dan turut bergelar penyanyi.

Datang dalam pakej lengkap seorang selebriti, Noorkumalasari tiada ganti sampai ke hari ini. Membuat keputusan bersara dalam dunia hiburan selepas pulang menunaikan ibadah haji pada tahun 1997, dia kini lebih bahagia menjalani hidup sebagai suri rumah sepenuh masa dan ibu kepada empat orang anak.

Antara pasangan adik-beradik popular lain

Tempatan
* Khadijah dan Latiff Ibrahim
* Azlina dan Liza Aziz
* Mazlan dan Mazuin Hamzah
* Dilla, Fairuz dan Faizal Hussein
* Ella dan Korie
* Siti Nurhaliza dan Ayie
* Ida dan Edie Moin
* Zizie Ezette dan Jeff A To Z
* Rosyam Nor dan Azman Nor
* Ashraf Sinclair dan Aishah Sinclair
* Adnan, Azman dan Azlan Abu Hassan
* Fauziah Nawi dan Mustafa Fuzer Nawi
* Bibiana Layola dan Nor Aliah Lee

Antarabangsa
* LaToya, Michael dan Janet Jackson
* Jessica dan Ashley Simpson
* Nick dan Aaron Carter
* Paris dan Nicky Hilton
* Mary-Kate dan Ashley Olsen
* Karisma dan Kareena Kapoor
* Sunny, Bobby dan Esha Doel
* Arbaaz dan Salman Khan
* Ricky, Michael dan Sam Hui
* Kelly dan Victor Chen

1 Comments:

Blogger Faezil Aidil said...

ada lagi satu... trio KRU jangan dilupakan.. norman, yusry.. edry

5:29 PM  

Post a Comment

<< Terbaru