eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Mawi Sabotaj Faizal?

Wednesday, September 27, 2006

Mawi Sabotaj Faizal?



Dalam kepadatan jadual kerjanya, Mawi sempat menganjurkan kenduri kesyukuran dan majlis tahlil dengan kerjasama kelab peminatnya, Mawi FC dan Mawi World Sdn. Bhd. baru-baru ini. Majlis kesyukuran tersebut dianjurkan bagi meraikan kemenangannya mengaut tujuh trofi dalam Anugerah Era yang berlangsung awal bulan ini.

Dihadiri kira-kira 70 orang ahli jawatankuasa Mawi FC, wakil Mawi World Sdn. Bhd. dan Maestro, jelas Mawi: “Kami mengambil masa seminggu untuk menetapkan hari yang sesuai agar tidak bertindan dengan jadual saya. Majlis ini dianjurkan sebagai tanda terima kasih kepada para penyokong, terutamanya kelab peminat yang mengundi saya dalam Anugerah Era. Bukan tidak sangka akan menang, tetapi tidaklah sebanyak itu!”

Mawi menolak tanggapan penganjuran majlis tersebut dengan pelancaran Kelab Peminat Faizal AF4 pada hari yang sama merupakan satu tindakan sabotaj.

Terang Mawi: “Pada mulanya kami tidak merancang mengundang pihak media membuat liputan. Tetapi atas nasihat Maestro, kami fikir ada baiknya menjemput wartawan kerana mereka juga memainkan peranan penting dalam kejayaan saya selama ini. Tidak timbul soal sabotaj kerana ini merupakan majlis keagamaan.”

Turut mengadakan bacaan tahlil untuk arwah bapanya, Ani Ahmad, Mawi mengakui terasa sangat kehilangan. “Ini adalah tahun pertama saya berpuasa dan menyambut hari raya tanpa arwah. Bohonglah kalau saya kata tidak rindu kepadanya. Sesekali saya teringat masa di kampung dulu kami selalu mencari juadah berbuka bersama-sama dan naik motosikal ke masjid mengerjakan solat terawih,” imbasnya.

Sebagai tanda kenang-kenangan, Mawi telah mencuba bakatnya menulis sebuah lirik berjudul Ayah...Ku Rindu Padamu. Lagu ciptaan Razman itu bakal dimuatkan dalam album kompilasi Aidilfitri bintang-bintang AF, Salam Lebaran.



“Lagu tersebut menceritakan perasaan terkilan seorang anak yang tidak dapat berkongsi kejayaan dengan ayahnya,” ujar pemuda berusia 25 tahun ini ringkas. Mengambil masa kira-kira dua jam untuk menyudahkan sebuah lirik, Mawi memberitahu dia sudah lama berniat untuk menulis seni kata tersebut.

Bakal sibuk dengan rakaman Idolaku...Yang Tercinta sepanjang bulan Ramadan, album terbarunya itu menggandingkan Mawi dengan barisan penyanyi ternama seperti M. Nasir, Jamal Abdillah, Jay Jay, Ramli Sarip, Fauziah Ahmad Daud dan Datin Siti Nurhaliza.

“Insya Allah, jika tiada aral melintang, saya akan berlepas ke Jakarta selepas Hari Raya Aidilfitri untuk mempromosikan album Doa, Berzanji Dan Qasidah Berlagu di sana,” ujarnya.

Selain sibuk dengan aktiviti seni, Mawi juga mula mengembangkan sayap ke bidang perniagaan melalui Mawi World Sdn. Bhd. Dia akan melancarkan produk air mineral pada 27 September ini, selain menjual produk-produk yang lain seperti kopiah, kemeja-T dan topi.