eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Sajian Mega The Banquet

Saturday, September 23, 2006

Sajian Mega The Banquet

Tajuk: The Banquet

Genre: Drama aksi

Pengarah: Feng Xiaogang

Pelakon: Zhang Ziyi, Ge You, Daniel Wu, Zhou Xun, Huang Xiao Ming

Penilaian: 3.5 bintang




‘Menu’ utama yang disajikan untuk The Banquet memang menarik - pengarah Feng Xiaogang (The World Without Thieves), aktres terkemuka Zhang Ziyi (Memoirs Of A Geisha), Ge You (Big Shot’s Funeral), Daniel Wu (One Night In Mongkok), Zhou Xun (Perhaps Love) dan Huang Xiao Ming (Legend Of The Dragon).

Bagi menambahkan ‘perisa’, koreografer Yuen Wo Ping (Fearless) dan calon Oscar, komposer Tan Dun (Crouching Tiger Hidden Dragon) turut diundang menjayakan produk mega berbajet besar ini.

Nama-nama tersebut sudah cukup menyimpulkan The Banquet adalah sebuah filem Asia berkelas A.

Diilhamkan secara longgar daripada karya agung Shakespeare iaitu Hamlet, The Banquet mengambil latar era Dinasti Kelima sekitar 907 hingga 960 Tahun Masihi.

Ketika itu, empayar kerajaan saling bertelingkah berebut kuasa, sementara empayar Khitan di Manchuria sedang menanti masa untuk menakluki China. Dari sisi yang lain, sejarah seorang wanita licik juga bermula.



Seiring dengan kejelitaannya, Permaisuri Wan bukan sembarangan perempuan. Bijak dan masih muda, dia mendiami kedudukan yang tinggi meskipun jiwa meronta akibat mencintai anak tiri sendiri, Putera Wu Luan.

Sementara itu, demi mengabdi hidup pada seni tari serta menghindari kongkongan istana, Wu Luan telah lari ke sebuah tempat sehinggalah dia menerima khabar ayahandanya mangkat secara mendadak.

Yakin ayahandanya mati dibunuh, Wu Luan mengambil keputusan pulang ke istana dan menyiasat keingkaran yang terjadi.

Dia menjadi lebih pasti tentang komplot pembunuhan tersebut apabila ibu tirinya, Wan sanggup mengahwini bapa saudaranya, Li yang kini mewarisi takhta kerajaan.

Bimbang rahsia terbongkar, Li mengarahkan konco-konconya menghapuskan Wu Luan. Namun usaha itu digagalkan oleh orang suruhan Wan kerana dia masih menyimpan perasaan terhadap Wu Luan.

Suatu hari, untuk meraikan ‘kejayaannya’, Li yang sudah bergelar Maharaja menganjurkan satu jamuan besar. Di titik inilah, Wu Luan bertindak menuntut bela, begitu juga dengan Wan yang mempunyai rancangannya sendiri untuk dilaksanakan.



Filem ini dibuka dengan adegan Permaisuri Wan berjalan masuk ke dalam istana. Perlahan tetapi cantik terakam, ia ibarat petunjuk awal The Banquet adalah sebuah filem yang sangat serius dari segi penataan seni dan sinematografi.

Menyaksikan filem ini, penonton akan menyedari Feng menukar adegan-adegan pertarungan yang kasar, keras dan kejam menjadi sebuah seni persembahan yang cantik dan terancang.

Sebagai contoh, lihat saja babak perkelahian antara Wan dan Wu Luan - ibarat sebuah tarian waltz yang dikoreograf!

Bajet besar yang diperuntukkan untuk filem ini dapat dilihat menerusi penyediaan set dan props yang sangat grandeur. Setiap adegan dihasilkan dengan penuh teliti, sehingga penonton merasakan perlakuan mahupun lakonan yang dipamerkan seakan mekanikal.

Benar, visual filem ini sangat mempesonakan. Anda akan teruja, terlena dan mungkin terlopong dengan efek-efek yang terhasil.

Sayangnya, The Banquet terlalu mencuba untuk menjadi klon Crouching Tiger Hidden Dragon. Ia kurang keaslian dan percubaannya untuk meletakkan diri dalam calon Oscar barangkali menemui jalan sukar.

Walau bagaimanapun, dengan menolak perspektif teknikal, filem ini masih mampu menghiburkan. Meski bergerak lambat di awal dan pertengahan cerita, plot disusun rapi agar penonton tidak terkeliru, apatah lagi skor muzik ilham Tan Dun bijak memanipulasi perasaan.

Zhang Ziyi mungkin belum sehebat Gong Li, tetapi melalui The Banquet, dia berjaya membuktikan sesuatu, sekurang-kurangnya menebus kelemahan dalam Memoirs Of A Geisha.

Daniel Wu yang sepatutnya menjadi pusat perhatian filem ini tenggelam di tangan Ge You, malah peranan wanita lemah yang dimainkan Zhou Xun lebih mendominasi.
Secara peribadi, penulis gemarkan kesudahan The Banquet. Satu rumusan yang pintar dan tepat tetapi penuh ‘muslihat’.