eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Kembara Emosi Lelaki

Thursday, September 14, 2006

Kembara Emosi Lelaki



Ada beberapa sebab Bernard Chauly menghasilkan Goodbye Boys. Selepas berjaya mengarahkan filem ‘bersifat feminin’ melalui Gol & Gincu, cereka terbarunya pula cuba menerokai emosi dan dunia maskuliniti.

Disingkap melalui pengembaraan sekumpulan remaja pengakap sekolah berusia 17 tahun, plot dan penceritaan yang dipilih Bernard sangat dekat dengan dirinya secara peribadi.

“Apabila Lina Tan (penerbit Red Films) mengajak saya untuk membikin filem terbaru, idea untuk menulis kisah ini terus terlintas di fikiran.

“Saya tidak menafikan yang Goodbye Boys diasaskan secara longgar daripada autobiografi sendiri, tetapi saya percaya subjeknya sangat universal dan boleh dikaitkan dengan pengalaman semua orang,” ujar sutradara berusia 33 tahun itu.



Dijayakan oleh bakat-bakat baru yang hampir kesemuanya tidak pernah berlakon, filem tersebut membariskan Razif Hashim, Nas-T, Jay Eng, David Eng, Farid Ramlee, Tommy Kuan, Peter Khor, Daniel Henry serta Lisa Surihani.

Berkisarkan ekspedisi lapan remaja yang mengharungi 100km dalam masa lima hari sebagai syarat mendapatkan lencana Pengakap Diraja, Goodbye Boys memakan masa 15 hari penggambaran di sekitar Lembah Kinta, Ipoh, Perak.

“Saya menjadikan ekspedisi tersebut sebagai satu metafora bagi kehidupan remaja lelaki, transmisi dari penghujung zaman persekolahan ke satu alam yang baru. Setiap dari watak yang ditonjolkan mempunyai cerita, kegelisahan dan harapan tersendiri,” kata Bernard.

Sayangnya Goodbye Boys tidak akan ditayangkan di rangkaian pawagam seluruh negara. Kerana filem ini dibikin dalam format digital dan tidak menggunakan filem 35mm, ia bakal diputarkan di beberapa pawagam terpilih yang mempunyai projektor tayangan digital untuk tempoh dua hari saja iaitu pada 22 dan 23 September.

Ulas Bernard mengenai strategi tersebut, “Sebagai seorang pengarah, tanggungjawab dan fokus saya hanya kepada pengarahan. Tentang kaedah pemasaran, penajaan dan sebagainya, saya serahkan kepada pihak penerbit.”



Walau bagaimanapun, tayangan terhad itu dibuka secara percuma kepada khalayak dan tiket-tiket boleh didapati melalui peraduan yang dianjurkan oleh 8TV, Hot FM dan Fly FM yang sudah bermula sejak awal bulan ini lagi.

Goodbye Boys bertuah kerana mendapat sokongan tajaan yang kuat daripada Rexona. Sebagai satu aktiviti promosi dan publisiti, tiga buah iklan bersiri mengenai filem ini telah pun disiarkan di kaca televisyen.

Enggan mendedahkan bajet yang diperuntukkan, menurut Bernard, ini merupakan salah satu medium untuk menggalakkan lebih ramai audiens menonton filem tempatan di panggung.

“Penonton boleh datang menyaksikannya tanpa membayar sesen pun, malah akan mendapat beberapa hadiah percuma ehsan pihak penaja. Jika mereka merasakan filem ini bosan, mereka boleh meninggalkan panggung dan tidak rugi apa-apa.

“Sebaliknya jika filem ini digemari, ia boleh dijadikan titik tolak untuk menggalakkan mereka menonton filem-filem tempatan yang lain pada masa akan datang,” hujahnya.

Tambahnya lagi, “Dari perspektif pembikin filem pula, dengan adanya kepercayaan penaja seperti Rexona, kami tidak perlu pening kepala memikirkan jika filem ini box-office atau tidak. Kami melihat ia sebagai win-win situation.”

Tanpa berselindung, Bernard juga menjelaskan: “Terus-terang saya katakan, membuat Goodbye Boys adalah satu peluang keemasan. Saya bebas menentukan jalan cerita dan barisan pelakon tanpa memikirkan soal komersial. Sebagai karyawan, seboleh-bolehnya saya mahu ‘bercerita’ secara jujur tanpa ada sekatan.”

Begitu pun, penerbit sudah merancang untuk mengeluarkan Goodbye Boys dalam bentuk VCD yang dijangka berada di pasaran pada 25 September. Jika sambutan yang diterima menggalakkan, kemungkinan besar ia turut diterbitkan dalam format DVD. Hak pengedaran secara rasmi diserahkan kepada Golden Satellite Sdn. Bhd.



Ditanya mengapa tempoh tayangan di pawagam sangat singkat, Lina selaku penerbit memberitahu: “Di Malaysia cuma ada empat pawagam yang mempunyai projektor digital. Banyak filem yang sedang menanti tayangan dan tempahan sudah penuh sehingga April tahun depan.

“Kami tidak mampu menunggu terlalu lama kerana pada pertengahan Oktober ini, Goodbye Boys akan ditayangkan buat julung kalinya di Festival Filem Antarabangsa Tokyo. Oleh kerana tidak mahu meminggirkan penonton tempatan, kami membuat keputusan untuk menayangkan di Malaysia terlebih dulu, meskipun hanya dua hari.”

Dipertandingkan untuk kategori Winds of Asia, ini merupakan penyertaan Bernard kali kedua ke festival tersebut selepas Gol & Gincu.



APA KATA PELAKON

“Sepatutnya saya terlibat dalam Gol & Gincu, tetapi terpaksa menolak atas sebab-sebab yang tidak boleh dielakkan. Justeru, apabila Bernard menawarkan peluang sekali lagi, saya terus menerimanya. Meskipun dalam Goodbye Boys saya hanya muncul beberapa adegan, ia tetap satu pengalaman berharga” - Lisa Surihani

“Sebenarnya Goodbye Boys adalah lakonan pertama saya sebelum Gol & Gincu (G&G) The Series lagi. Saya melihat Haikal (watak dalam G&G) dan Ivan sebagai dua karakter yang sangat berlainan. Saya memang suka bekerja di bawah Bernard. Kalau hendak tahu, beberapa hari selepas tamat penggambaran, dia menjadi pensyarah saya di kolej! Satu kebetulan yang sangat baik” - Razif Hashim

“Perangai saya yang sebenar memang kontra daripada apa yang saya lakonkan melalui watak Aris. Saya tidak senakalnya! Menjalani latihan lakonan lebih tiga minggu dan penggambaran selama 15 hari, saya terasa betul-betul seperti seorang pengakap. Saya tidak pernah pun menyertai pasukan beruniform itu sebelum ini” - Farid Ramlee
“Untuk merealisasikan watak Glenn, seorang pemimpin pengakap yang pendiam, saya banyak belajar melalui filem-filem Barat, misalnya filem Vin Diesel. Malangnya, filem ini dilakonkan oleh kesemua pelakon lelaki. Nasib baik ada Lisa!” - Nas-T



TRIVIA

* Undangan ke Festival Filem Antarabangsa Tokyo diterima sebelum Goodbye Boys selesai penggambaran lagi. Menurut penerbit, sebaik saja penganjur mengetahui Bernard Chauly sedang menyiapkan filem terbaru, mereka terus menghantar jemputan.

“Begitu pun, penganjur tetap menonton hasilnya terlebih dulu sebelum membuat keputusan untuk menayangkan dan mempertandingkannya di sana,” beritahu Bernard.

* Lebih 200 orang datang ke sesi uji bakat untuk membintangi filem ini. Pada mulanya, Bernard dan penerbit risau jika mereka gagal mencari pelakon yang tepat. Seramai 16 orang disenarai pendekkan dan akhirnya mereka memilih lapan yang terbaik untuk watak utama.

* Menggunakan dua buah kamera dan dua jurukamera sepanjang pembikinan, Goodbye Boys dirakamkan di 66 buah lokasi yang berlainan sekitar Ipoh, Perak.

* Ditanya watak manakah yang menggambarkan diri Bernard, dia menjawab: “Tiada satu yang spesifik. Semasa menulis skrip, saya membayangkan watak saya dan rakan-rakan lama, tetapi selepas habis penggambaran, saya fikir para pelakon telah menjadikan watak masing-masing kepunyaan mereka sendiri.”

* Untuk keterangan lanjut , layari.