eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Hebatnya Kuasa Cinta

Thursday, August 31, 2006

Hebatnya Kuasa Cinta




Benarlah kata pujangga, cinta itu besar kuasanya. Dianugerahkan Tuhan kepada semua yang bernyawa, cinta adalah satu naluri aneh yang sukar diungkapkan melalui kata-kata, hanya bisa dirasai bila kita merasainya.

Siti Nurhaliza dan Datuk Khalid Mohamad Jiwa, bukti tanda ‘bukan cinta biasa’. Beruntungnya mereka menjadi insan yang masyhur dan ternama, pernyataan kasih mampu diluahkan dalam suasana yang penuh spektakular.

Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) menjadi saksi gemilangnya majlis persandingan penyanyi nombor satu negara dengan usahawan berjaya. Menjadi pasangan mempelai pertama yang meraikan hari bahagia di dewan mercu tanda ibu kota, fantasi perkahwinan Siti menjadi nyata.

Meskipun impian berkereta kuda terpaksa dilupakan atas sebab-sebab keselamatan, wanita berusia 27 tahun yang kini bergelar Datin itu tetap mahu bertemu para peminat walau seketika.

Sekitar 5.45 petang, di ruang balkoni aras tiga pusat persidangan tersebut, dia menitiskan air mata. Sebak di jiwa tidak tertahan, menyaksikan kira-kira 1,000 penyokong setianya melambaikan tangan.

Akuinya, ralat terasa di hati kerana tidak berkesempatan berlama-lama di situ apatah lagi mendekati insan-insan yang menjadi tulang belakang kejayaannya lebih sedekad dalam gelanggang seni. Apakan daya, dia terpaksa akur dengan perjalanan acara yang sudah direncanakan.

Selesai melambai, suami tercinta menanti di sebuah pelamin khas yang meraikan pihak media dan golongan kenamaan. Tersenyum bak permaisuri dalam gaun rekaan Khoon Hooi bernama Dewi Mustika, tertib dia menyusun bicara.

“Doakan Siti bahagia. Alhamdulillah, Datuk seorang suami yang baik, tidak cerewet dan sangat mengambil berat. Usah bimbang,” tuturnya lembut, sopannya masih tidak berubah seperti Siti yang dikenali dulu.

Menukar persalinan yang dinamakan Badarsila ciptaan Radzwan Radziwill untuk acara utama, pengantin diarak masuk ke Dewan Pameran 1 dan 2, tempat terciptanya sejarah perkahwinan yang disiarkan secara langsung melalui TV3 bermula tepat 9.00 malam.

Sesuai tema perkahwinan dalam taman, seluruh dewan dilatari ribuan bungaan segar berwarna putih pelbagai jenis. Lampu-lampu chandelier dihiasi indah dengan lilitan dahan dan daun, segenap ruang bertukar menjadi istana kayangan.

Dihadiri undangan dari segenap lapisan usia dan darjat, bunyi seruling lagu Percayalah mengiringi pengantin melangkah ke pelamin serba gah yang diberi gelaran Mahligai Asmara.

Saling bertukar pandangan, terpancar jelas kebahagiaan yang dinikmati Siti dan Khalid biarpun dada kuat bergoncang kerana berdebar. Doa dan selawat dibacakan memohon restu agar ikatan ijab kabul terus berkekalan.

Sambil mempelai menikmati santapan, satu demi satu melodi cinta dialunkan oleh rakan-rakan seperjuangan Siti, daripada Azlina Aziz, Ziana Zain, Uji Rashid sehinggalah bintang seberang, Kris Dayanti dan Hetty Koes Endang.

Semuanya percuma, tanpa bayaran. Can’t Help Falling In Love, Syurga Di Hati Kita, Mencintaimu, Most Beautiful Girl, Percayalah dan Hanya Satu menterjemah perasaan merpati dua sejoli ini.

Siti pernah berkata, dia ingin menjadi Cinderella dan malam itu, Michael Ong merealisasikan anganannya. Bergaun putih kembang dipenuhi kristal Swarovski merah jambu, Siti memotong kek Indah Percintaan setinggi tujuh tingkat di samping suami yang segak bersut hitam.

Saling suap menyuap, mempelai turut meraikan ibu bapa Siti, Siti Salmah Bachik dan Tarudin Ismail dengan upacara memotong pulut kuning sebagai tanda genap ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-38.

“Saya bersyukur kerana segalanya berjalan dengan baik. Ini merupakan hari yang sangat bermakna buat saya dan suami kerana dapat menghimpunkan rakan-rakan serta saudara yang banyak membantu kerjaya kami.

“Perkahwinan adalah satu kebahagiaan. Sebagai insan biasa, saya mengharapkan cahaya kehidupan yang terbaik dengan iringan doa anda semua.

“Buat suami tercinta, terima kasih kerana sudi berkongsi suara hati dan mengenali siapa saya yang sebenar,” ucap Siti sebelum mendendangkan lagu khas perkahwinan, Cahaya Cinta yang dicipta sendiri olehnya. Lagu tersebut dirakamkan sehari selepas majlis akad nikah 21 Ogos lalu.

Benar kata pujangga, cinta mampu menakluk segala. Percayalah, episod perkahwinan mega ini akan dikenang, tercatat dalam lipatan sejarah sampai bila-bila.

APA YANG BOLEH DIBILANG DENGAN ANGKA...

* RM 22,222 nilai mas kahwin
* RM 30,000 wang hantaran
* RM 500,000 perbelanjaan secara kasar untuk majlis persandingan di KLCC
* 8,888 butir mutiara menghiasi gaun rekaan Khoon Hooi yang bernilai RM 300,000 yang digayakan semasa sesi bertemu peminat.
* RM 35,000 merupakan harga gaun rekaan Michael Ong dengan ekor gaun sepanjang enam meter yang disarung Siti semasa sesi memotong kek
* Seramai 80 orang krew teknikal TV3 yang terlibat secara keseluruhan untuk program siaran langsung dari pukul 9.00 malam hingga 11.30 malam. 14 daripadanya adalah jurukamera.
* Seramai 22 orang flowergirl mengiringi Siti dan Khalid masuk ke Dewan Pameran 1 & 2 untuk acara persandingan
* Kek Indah Percintaan setinggi tujuh tingkat berharga RM 12,000

“Usahkan mahu menyentuh hati, mengintai cintanya juga tidak ku berani. Membiarkan masa menjadi saksi, biar mencintainya tidakkan ku berhenti namun sebagai lelaki aku semakin menyedari, di hadapanku bukan sekadar bidadari, tetapi seseorang yang mahu ku jadikan isteri. Aku mahu menyintaimu sepenuh hati dan membawa cinta ini hingga ke mati” - Khalid

“Sewaktu hati mahu dicinta, yang kucari adalah bahagia. Bila cahaya tersuluh di wajahnya, aku merasa getarnya seluruh jiwa. Tak terbayang kelainan rasa, mungkinkah ini destinasinya. Aku tidak pernah mencari namun yang telah kutemui ini adalah kasih sejati. Seorang lelaki dan suami yang kucintai, memberiku dunia yang tidak pernah sepi” - Siti Nurhaliza

Cahaya Cinta

Dia telah menentukannya
Kita bertemu dan bercinta
Inilah oh takdirNya
Bukan kerana harta
Inilah citra cahaya cinta

Pintu hatiku telah kau buka
Tak mampuku menafikannya
Kejujuran diberi
Kasih takkan terhenti
Ini bahagia yang ku cari

Sayangi daku
Peluklah daku
Janji denganku
Semai cinta nan satu

Tuhan menguji
Takkan berhenti
Hanya ku pinta
Sama setia menjaga
Hingga ke alam syurga

Sayangi daku