eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Diana Terjerat Dalam Populariti

Friday, August 25, 2006

Diana Terjerat Dalam Populariti

Berkali-kali dia memohon maaf sebaik saja bibirnya menuturkan bicara. Tidak juga lupa mengucapkan terima kasih kerana sudi memberinya ruang meluahkan apa yang terpendam, Nordiana Mohd. Naim nyata masih gentar menghadapi dunia baru.

“Saya minta maaf jika kata-kata atau jawapan yang diberikan kurang bernas kerana saya masih lagi mentah dalam bidang ini,” jelasnya berhemah semasa sidang media ‘Diana Naim Ke Dimensi Baru’ yang diadakan di VIP Lounge, Kuala Lumpur Golf & Country Club, Bukit Kiara baru-baru ini.

Merantau dari Kota Tinggi, Johor ke ibukota dengan harapan mengubah kehidupan, bekas tunangan Mawi yang lebih senang dipanggil Ina ini tanpa dirancang terperangkap dalam sangkar populariti.

Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan disalahtafsir sehingga dia dikatakan sengaja meraih simpati dan mencari publisiti. Dia diasak dengan pelbagai soalan, dituduh dengan bermacam kutukan dan dihukum tanpa belas kasihan.



Melalui sokongan yang diberikan majikan terbarunya, Etnik Harmoni Sdn Bhd, Ina menemui medium terbaik untuk berterus-terang.

Catatan Duka Diana Naim merakamkan segala pahit manis sejarah hubungan cintanya dengan penyanyi lelaki paling popular itu, bermula saat pertama bertemu dua tahun lepas sehinggalah ikatan pertunangan terputus akhir Jun lalu.

“Buku ini menjadi medan untuk saya menjelaskan keadaan sebenar, sekali gus membersihkan semula nama saya dan keluarga. Tiada niat untuk membuka pekung di dada atau memburuk-burukkan sesiapa, tetapi apa yang tertulis memang kisah hidup saya,” tegasnya mempertahankan diri.

Dibantu oleh penulis Zurilawati Ku Zaifah, buku setebal 145 halaman yang dijual dengan harga RM19.90 itu turut memuatkan gambar-gambar kenangan Ina bersama ‘jantung hatinya’.

Begitu juga dengan foto-foto transformasi Ina dari seorang gadis pingitan menjadi selebriti rebutan media.



Tidakkah dia terasa tindakannya mengeluarkan buku ini seperti menangguk di air yang keruh? Jika ‘dimensi baru’ yang dicari dalam hidup, mengapa Ina masih mahu bercerita soal lalu dan masih mengaitkan dirinya dengan Mawi?

“Seandainya ikatan pertunangan masih terikat, buku ini tidak akan menjadi kenyataan. Lama juga saya berfikir bagaimana caranya untuk saya berkongsi cerita sebenar. Biarlah buku ini menjadi tempat terakhir untuk saya bercakap mengenai Mawi.

“Bukan saya sengaja mencari sebab untuk dikaitkan dengannya, tetapi saya tidak mampu menolak kenyataan orang mengenali saya kerana dia. Selepas ini, izinkanlah saya memberi fokus kepada kehidupan yang sedang saya jalani,” katanya meminta pengertian.

Diasak pertanyaan jika hatinya masih mendambakan kasih juara Akademi Fantasia 3 (AF3) itu, dia pantas membalas: “Kalau boleh, saya enggan bercakap soal jodoh. Tetapi, siapa yang dapat melupakan cinta pertama?”

Beralih kepada soal kerjaya, Ina kelihatan kurang jelas dan masih teragak-agak dengan apa yang diingininya.

Soalan demi soalan gagal dijawab dengan baik sehingga menimbulkan keraguan kepada pihak media - adakah Ina melakukan semua ini semata-mata ingin membalas dendam kepada Mawi?

Atau adakah dia menjadi mangsa manipulasi pihak-pihak yang cuba mengambil kesempatan atas kenaifannya?

“Tidak, saya lakukan ini bukan kerana mahu membuktikan sesuatu kepada bekas tunang,” jawab Ina yakin. “Kebetulan selepas tragedi hitam yang melanda, rezeki saya datang bertimpa. Saya fikir demi membantu keluarga apa salahnya mencuba nasib,” sambung gadis berusia 22 tahun ini.

Turut menolak tafsiran dia dipergunakan untuk kepentingan sesetengah pihak, kata Ina: “Pada mulanya saya ditawarkan bekerja dengan Etnik Harmoni sebagai Eksekutif Pembangunan Perniagaan. Tanpa disangka, tawaran demi tawaran diterima dan kini Etnik Harmoni bertindak sebagai ejen pengurusan saya.”



Mendedahkan satu rahsia, bongkarnya: “Sebenarnya dari kecil saya memang minat menyanyi. Perkara ini diketahui sendiri oleh Mawi. Namun kerana dia tidak merestui, saya lupakan hasrat tersebut sehinggalah sekarang apabila saya kembali bebas membuat keputusan sendiri.”

Ironinya, dia masih kabur dengan jalur muzik yang akan dibawakan. Ujarnya ringkas, ”Irama yang sederhana yang boleh diterima ramai.” Setelah didesak beberapa kali, barulah dia memberi alasan bahawa segalanya masih lagi dalam perbincangan akhir.

“Saya diminta untuk tidak mendedahkan nama syarikat rakaman kerana kontrak belum lagi ditandatangani. Apa yang saya tahu buat permulaan, saya akan merakamkan sebuah lagu baru untuk album kompilasi lagu-lagu Aidilfitri,” akuinya jujur. Sebagai persediaan, Ina akan memasuki kelas vokal tidak lama lagi.

Turut menghadiri sesi uji bakat sebagai pengacara di dua stesen televisyen terbesar negara, Ina memberitahu: “Setakat ini masih belum ada apa-apa kepastian tentang tawaran tersebut. Sejujurnya saya akui masih lemah dalam komunikasi dan memerlukan masa untuk belajar sebelum tampil sebagai pengacara.”

Belum terfikir untuk bergelar aktres, Ina bagaimanapun menerima ajakan Profesor Rahman Shaari membuat kemunculan istimewa di atas pentas teater berjudul Petua Perkahwinan yang akan dipersembahkan hujung September ini.

Terlalu banyak yang ingin dilakukan dalam jangka waktu yang suntuk, tidakkah Ina takut tidak terpikul tanggungjawab seberat itu? Apatah lagi ia merupakan perkara-perkara yang amat asing buatnya.



“Memang takut, kerana itu saya sangat berhati-hati apabila menimbangkan sesuatu tawaran,” ulasnya pendek yang akan muncul dalam sebuah program khas di RTM1 pada 28 Ogos ini bertajuk ...Ina.

Sebelum perbualan berakhir, Ina diusik dengan satu pertanyaan - ‘adakah kini Ina mengerti situasi Mawi yang sentiasa tertekan akibat populariti mendadak?’

Jawabnya tenang dalam nada simpati, “Mungkin dia pernah merasai tekanan yang lebih hebat dari apa yang Ina rasai sekarang.”