eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Simpati Anak-Anak Seni

Saturday, August 19, 2006

Simpati Anak-Anak Seni















Rasa simpati dan keprihatinan masyarakat kita terhadap mangsa kezaliman di Lubnan tidak pernah berakhir. Meskipun tiada banyak yang boleh dilakukan untuk membantu, sekurang-kurangnya kita masih punya ruang untuk menzahirkan kemarahan dan menunjukkan tanda protes.

Malam Ekspresi...Lubnan Gurisan Anak Seni merupakan kesinambungan kepada Malam Ekspresi...Kezaliman Yang Direstui yang diterbitkan Radio Televisyen Malaysia (RTM) kira-kira dua minggu lalu.

Diteruskan atas sambutan positif khalayak, Malam Ekspresi...Lubnan Gurisan Anak Seni membariskan bintang-bintang ternama yang tidak lokek masa menjayakan hasrat murni tersebut. Program itu diadakan dalam suasana yang cukup sederhana di Auditorium P. Ramlee, Angkasapuri baru-baru ini dan disiarkan secara langsung menerusi RTM1.

Tanpa gangguan sebarang iklan, Malam Ekspresi dibuka dengan bacaan sajak dari Tengku Khalidah Tengku Bidin sebelum diteruskan oleh Juanita Ismail yang mendendangkan Gurindam. Khalayak tidak bertepuk tangan seakan memahami bahawa apa yang dipersembahkan itu bukan satu keraian mahupun hiburan.

Pantomin kanak-kanak dari Kumpulan Bingkas Kebayan yang berjudul Satu Cerita Di Bumi Anbiya sangat menginsafkan. Begitu juga dengan lakonan berdasarkan sajak Datuk Dr Usman Awang, Ke Makam Bonda yang mencairkan hati. Turut mementaskan dekon (deklamasi sajak dan lakonan) pada malam tersebut ialah Rosyam Nor serta Erma Fatima.














“Saya memuji dan menyokong penuh usaha yang dilakukan oleh Kementerian Penerangan di bawah pimpinan Datuk Zainuddin Maidin. Program seperti ini dilihat menjadi medium terbaik untuk anak-anak seni mempamerkan perasaan terhadap keganasan yang berlaku.

“Untuk ke Lubnan kita tidak mampu, tetapi inilah usaha yang boleh dilaksanakan atas nama kemanusiaan. Ia juga sebenarnya satu peringatan kepada masyarakat kita supaya menjaga keamanan dan kesejahteraan negara,” ujar Rosyam memberi pandangan.

Artis lain yang turut menggembling tenaga menjayakan Malam Ekspresi ini ialah Lisa Suri Hani, Nasir Bilal Khan, Datuk Rahim Razali, Datuk Jins Shamsudin dan Mawi yang membacakan puisi.

“Menerusi program ini, kita dapat menyalurkan mesej tentang penderitaan orang lain. Ia seharusnya dijadikan teladan supaya masyarakat Malaysia hari ini bersyukur dengan apa yang kita ada,” kata Mawi yang tampil segak berbaju Melayu merah.

Mengakui program ini dapat menyemai rasa kecintaan kepada negara, Mawi juga tidak menolak ia bertepatan dengan kempen bulan kemerdekaan.

M. Nasir turut menyumbangkan suaranya menerusi lagu khusus untuk malam tersebut, Tidak Pernah Mati, Azharina Azhar dengan Akan Ku Jejaki, Akbar dan Mirwana dengan lagu Perhitung, Khir Rahman menyanyikan lagu Panglima Jihad sementara Liza Hanim berduet dengan Kelvin Lau lagu Tiang Keamanan.

“Saya mengharapkan usaha seperti ini akan diadakan dengan lebih kerap dan berterusan. Bukan itu saja, publisiti mengenainya haruslah besar-besaran supaya lebih ramai yang akan menonton.

“Sebagai seorang karyawan seni, undangan menjayakan program ini amat saya hargai. Setidak-tidaknya golongan artis juga diberi peluang untuk berkongsi kesedihan dan mengambil tahu hal dunia, bukan semata-mata mengenai glamor dan popular saja,” jelas Liza Hanim pula.