eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Siti Sensitif Isu Ibu Tiri

Monday, July 31, 2006

Siti Sensitif Isu Ibu Tiri



Riak wajahnya penuh bahagia. Senyuman pula tidak lekang dari ulas bibirnya. Kalau dihitung kira, hari bersejarah yang dinantikan tinggal kurang sebulan saja.

Selepas melalui episod misteri siapa jejaka pilihan hati, Siti Nurhaliza kini tidak lagi bersembunyi. Meskipun masih ada soalan-soalan sensitif yang terpaksa ditepis, Siti sudah tidak kekok berbicara tentang ‘Datuk’, nama panggilan bakal suami yang digunakan di hadapan wartawan.

“Berdebar,” kata Siti ringkas apabila diusik perasaannya menjelang hari ijab kabul. Sementelah tarafnya sebagai penyanyi nombor satu negara, tidak boleh tidak, dia tetap mahu menyentuh soal kerjaya walaupun perkahwinan menjadi topik perbincangan utama.

“Siti harus selesaikan kerja terlebih dulu. Mungkin Siti akan bercuti selepas kahwin, tetapi rasanya tidaklah terlalu lama. Semua jadual telah diselenggarakan dengan baik, Insya Allah, Siti berdoa segala perancangan berjalan lancar,” ujarnya yang sudah pun menjalani kursus perkahwinan baru-baru ini.

Mengakui kurang selesa apabila persiapan perkahwinannya cuba diintip, tegasnya: “Siti faham sebagai seorang selebriti, apa yang Siti buat peminat ingin tahu. Sukar sebenarnya untuk menunaikan hasrat orang. Buat kecil-kecilan dikata, buat besar-besaran pun nanti dituduh hendak menunjuk.

“Siapa yang tidak menginginkan majlis perkahwinan yang indah dan istimewa? Tetapi, biarlah Siti tekankan yang majlis tersebut akan berlangsung dalam suasana sederhana, tetapi meriah. Siti tidak mahu peningkan kepala fikir yang bukan-bukan.”

Meminta agar media dan peminatnya bersabar, sambungnya lagi, “Tidak perlulah kejar pereka baju pengantin Siti atau bertanyakan berapa harga cincin perkahwinan. Tiba masanya, semua akan tahu.”

Bakal bergelar isteri kepada usahawan Datuk Mohamad Khalid Jiwa, atau lebih dikenali sebagai Datuk K, 47, Siti enggan mengulas lanjut tentang status ibu tiri yang akan digalasnya kepada empat orang anak teruna.

“Soalan itu agak sensitif memandangkan mereka masih mempunyai ibu kandung. Apa yang ditentukan Allah, Siti terima seadanya. Berkenaan dengan gambar-gambar mereka yang disebarkan di internet, bagi Siti, dalam dunia siber macam-macam boleh berlaku. Biarkanlah,” tuturnya reda.

Sematang usianya yang sudah mencecah angka 27 tahun, Siti melihat kehidupan dari sisi yang lebih positif. Sebagai pemilik syarikat Siti Nurhaliza Production (SNP), dia tidak keberatan apabila diminta bercakap mengenai hubungan perniagaannya dengan Datuk K.

“Sebagai orang yang tahu selok-belok perniagaan, Siti menyifatkan Datuk sebagai penasihat dalam membimbing Siti menjadi usahawanita berjaya. Jalinan baru yang tercipta ini bukan untuk meraih keuntungan semata-mata, tetapi lebih kepada satu persefahaman yang dapat memberi manfaat bersama,” kata penyanyi Biarlah Rahsia ini.

Menurut Siti, selepas ini SNP tidak hanya bertindak menguruskan kerjayanya, tetapi akan beroperasi sebagai label rakaman yang menaungi beberapa orang artis. Sayap perniagaannya juga bakal dikembangkan melalui cabang yang lain seperti perniagaan teh jenama Ctea dan perniagaan interaktif.

Dalam kesibukannya mengatur jadual antara tugas seni dan persiapan sebagai ratu sehari, Siti tidak mengabaikan soal kecantikan dan penampilan diri.

Dilantik sebagai jurucakap produk Olay, Siti melancarkan rangkaian terkini jenama tersebut yang dipanggil Total Effects For Blemish Prone Skin di sebuah hotel di Kuala Lumpur minggu lalu.

“Dengan satu tiub saja, Siti tidak perlu risau tentang kulit muka. Maklumlah, ‘hari penting’ Siti semakin hampir. Produk ini menangani masalah tanda-tanda awal penuaan seperti bintik hitam dan bintik putih. Teksturnya kurang berminyak, lebih mudah menyerap pada kulit muka. Baunya juga menyenangkan,” kempen Siti.