eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Tenggelam Atau Di Permukaan?

Tuesday, July 25, 2006

Tenggelam Atau Di Permukaan?

Tajuk: Lady In The Water

Pengarah/penulis: M. Night Shyamalan

Para pelakon: Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard, Jeffrey Wright, Bob Balaban, Sarita Choudhury, Cindy Cheung, M. Night Shyamalan

Penilaian: 2.5 bintang

Ini sebuah filem fantasi, bukan filem seram atau thriller. Sebelum anda pergi menonton dan mungkin berasa kecewa, izinkan saya membocorkan satu rahsia: tiada kejutan besar dalam karya M. Night Shyamalan kali ini, baik di pertengahan mahupun di penghujung cerita.

Lady In The Water mengambil set The Cove, sebuah apartment di mana Cleveland Heep bertindak sebagai superintendent. Seorang yang sangat tekun pada tugas, suatu malam, dia terdengar bunyi air berkocak dari kolam renang. Cleveland dikejutkan dengan kehadiran seorang wanita bernama Story yang mengakui dirinya adalah ‘narf’ - makhluk dari alam mistikal yang dipanggil Blue World.

Ingin bertemu seseorang bagi menyampaikan pesanan dari masa depan, kedatangan Story di atas bumi tidak disenangi oleh makhluk aneh, Scrunt yang menyerupai serigala. Berasa pelik namun mempercayainya, Cleveland menggali dasar cerita Story, lalu menemui persamaan dengan sebuah hikayat dongeng kanak-kanak.

Di sinilah bermulanya tanggungjawab Cleveland untuk menyelamatkan dan membawa Story pulang ke dunia asalnya semula. Selepas menghasilkan filem hebat The Sixth Sense, Shyamalan terus memanipulasi khayalannya ke alam nyata melalui Unbreakable, Signs dan The Village. Lady In The Water tidak terlepas dari pengaruh yang serupa, cuma tiada hantu, tiada postmodern superhero atau makhluk asing.

Namun demikian, Lady In The Water menampilkan karakter-karakter fantasi yang tidak familiar dan tidak mempunyai established cultural mythology. Ini membuatkan audiens menghadam dan memahami sendiri apa yang cuba disampaikan dalam masa yang singkat.

Sayang sekali, khayalan Shyamalan kali ini kurang menjadi dan tidak berjaya ‘dibeli’ penonton. Plotnya tidak kukuh, tenggelam jauh ke dalam fiksyen yang amat janggal. Story yang sepatutnya menjadi fokus cerita muncul sebagai watak yang kurang menarik, seolah terbiar dan tidak mendalam.

Kewujudan makhluk aneh seperti Scrunt, monyet jadian Tarturic dan helang gergasi, Giant Etlon juga gagal menangkap imaginasi. Tidak dinafikan skrip Shyamalan pintar dan kreatif, berjaya mengaitkan satu demi satu peristiwa dengan cantik. Tetapi, perlaksanaannya kurang menyakinkan. Mungkin dia patut memberi tumpuan di belakang kamera saja tanpa mengambil tugas sebagai pelakon? Mungkin penonton (sekurang-kurangnya saya) masih mengharapkan Shyamalan membikin sebuah filem yang penuh kejutan.

Mungkin para peminatnya menginginkan Shyamalan menjadi seorang pengarah yang stereotaip. Paul Giamatti meyakinkan sebagai Cleveland. Gagapnya menjadi, emosinya terkawal dan bahasa tubuhnya menyampaikan isyarat-isyarat yang tidak perlu diluah melalui perkataan. Bryce Dallas Howard pula mempunyai wajah yang cukup jernih, serasi dengan watak Story, tetapi keistimewaan itu hanya menjadi kelebihan yang tidak dipergunakan.

Dalam kerugian itu, skor ciptaan James Newton Howard terhasil dramatik, sesuai dengan mood penceritaan. Elemen-elemen humor yang cuba ditimbulkan juga mencuit hati dan tidak memperlekehkan penonton.

Lady In The Water mungkin bukan sebuah filem yang hanya mahu dinilai di permukaan. Ia mungkin ingin dilihat melalui perspektif yang berbeza - mengenai peperangan, harapan dan penyatuan seperti yang digambarkan melalui lukisan-lukisan hieroglif purbakala di awal filem. Mungkin melalui ‘mata yang lain’, filem ini lebih membawa makna.