eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Bukan Masa Tapi Rasa

Tuesday, July 25, 2006

Bukan Masa Tapi Rasa



Tajuk : The Lake House

Genre: Drama romantis

Pengarah: Alejandro Agresti

Pelakon: Keanu Reeves, Sandra Bullock, Shohreh Aghdashloo, Christopher Plummer, Ebon Moss-Bachrach, Willeke Van Ammelrooy, Dylan Walsh

Penilaian: 3.5 bintang

Dalam satu adegan The Lake House, Kate Forster memberitahu Alex Wyler mengapa dia menyukai novel klasik Jane Austen berjudul Persuasion.

Katanya, buku itu bercerita tentang cinta pada waktu yang salah, walaupun kita menunggu dan mengharapkan keajaiban. Alex bertanya lagi mengapa, Kate hanya ketawa.

Dalam kemeriahan blockbuster musim panas dan lambakan filem penuh efek, pengarah Alejandro Agresti membawakan sebuah filem romantis yang cukup ringkas. Filem mengenai seorang wanita yang menanti kehadiran seorang lelaki pada masa yang tepat.

Dari sebuah rumah di tepi tasik, Kate, seorang doktor yang kesunyian, terpaksa berpindah ke bandar demi tugas. Dia meninggalkan sekeping nota di peti surat untuk penduduk seterusnya – nota meminta tolong agar menyimpan surat-suratnya jika ia masih dihantar ke alamat yang lama.

Nota itu diterima oleh Alex, seorang arkitek muda yang membeli rumah tersebut. Bagaimana pun, persoalan mula timbul apabila Alex menerima nota itu pada tahun 2004, sebaliknya Kate meletakkannya pada tahun 2006. Mereka terpisah dengan jarak dua tahun tanpa penjelasan saintifik mahu pun logik.

Menemui persamaan dan keserasian, peti surat menjadi medium perhubungan mereka. Meskipun sedar menjalinkan hubungan di luar kewarasan, mereka merelakan hati dan menurut kehendak perasaan.

Ini bukan filem Back To The Future, bukan juga filem pengembaraan masa. Setiap karakter menjalani ‘masa’ mereka sendiri dalam kronologi yang linear.

Apa yang merubah Kate semasa melalui pengalaman aneh ini ialah perspektifnya tentang masa lampau, begitu juga dengan perspektif Alex mengenai masa depan. Bagaimana persepsi berkaitan masa lalu mampu menukar kejadian hari ini demi masa akan datang.

Keliru? Tidak juga. Filem ini membenarkan penonton untuk mengenepikan persoalan ‘bila’. Lupakan faktor masa kerana ia sudah tidak lagi relevan berbanding dengan apa yang Kate dan Alex rasai. Satu pengalaman yang cukup misteri tetapi membahagiakan.

Jalinan penceritaan Alejandro kemas, tidak membuatkan penonton terus-terusan bertanya dan dengan sabar menanti bagaimana cerita akan berakhir. Bagi sebuah filem yang menjadikan masa sebagai elemen terpenting, The Lake House berjaya menyampaikan an odd sense of universal timelessness.

Salah satu kekuatan filem ini ialah mainan sinematografi. Setnya atmospheric, menggunakan keindahan seni bina Chicago sebagai efek terbaik dalam mencipta mood yang suram dan romantis.

Sebagai Kate, Sandra Bullock menakjubkan. Keanu Reeves pula yang sebelum ini selalu tampil ‘kayu’, menjelmakan karakter Alex sebaiknya. Mereka adalah pasangan yang sama cantik, sama padan dan kelihatan sangat secocok bila disatukan. Ia bukan saja dari pandangan mata kasar, tetapi penonton seakan dapat merasai ‘perhubungan jiwa’ yang terjalin di sebaliknya.

The Lake House berkesan kerana Kate dan Alex. Penonton mahu melihat mereka bersama di akhir cerita.

Benarkan fikiran anda menerima fantasi. The Lake House akan menjadi sebuah filem cinta yang indah, mungkin yang terbaik dalam genrenya tahun ini.