eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Harapan Fazli Menjadi Nyata

Wednesday, July 26, 2006

Harapan Fazli Menjadi Nyata




Daripada seorang pelayan hotel, dia berjinak-jinak mengasah bakat sebagai penyanyi kelab. Status anak tunggal dan yatim piatu yang digalas tidak pernah melemahkan semangat, malah mendidiknya menjadi seorang yang cekal dan tidak tahu erti putus asa.

Bertahun Fazli Zainal menyimpan hasrat sebagai penyanyi rakaman. Pelbagai pertandingan bakat dicubanya sehinggalah takdir menempatkan dia sebagai salah seorang peserta Top 12 Malaysian Idol musim pertama. Meskipun menjadi peserta paling awal tersingkir, jejaka berusia 29 tahun ini enggan menyerah kalah.

Terus menjaja kebolehan yang ada, suara gemersiknya mendapat perhatian beberapa syarikat rakaman sehinggalah dia bersetuju menerima pelawaan label baru, U’quotient Records. Single pertamanya, Harapan, membuahkan hasil apabila lagu ciptaan Hazami itu sering berkumandang dan tersenarai dalam beberapa carta radio.

Tanggal 14 Ogos ini bakal menjadi salah satu tarikh penting dalam sejarah hidupnya. Album sulungnya yang memakai judul serupa, Harapan, akan diedarkan oleh Sony BMG Music Entertainment pada hari tersebut.

“Saya melihat peluang ini sebagai satu rezeki. Selepas sekian lama menunggu, impian saya untuk mempunyai album sendiri akhirnya terlaksana,” lafaz Fazli penuh syukur.

Berkonsepkan variasi pop, Harapan mendapat sentuhan barisan komposer terkenal seperti Audi Mok, Adnan Abu Hassan, M. Nasir, Aidit Alfian dan Terry Lee. Selain itu, Hazami yang bertindak sebagai penata vokal Fazli turut menyumbang beberapa lagu, termasuklah sebuah lagu ciptaan Pengiran Haji Sufri Bolkiah dari Brunei berjudul Tetap Bersamamu.

“Salah satu alasan mengapa saya memilih U’quotient Records ialah mereka memberi saya kebebasan untuk menentukan corak lagu yang bakal dimuatkan dalam album. Selain itu, kepercayaan mereka menghasilkan Harapan sebagai produk sulung amat saya hargai,” jelas anak muda kelahiran Kg. Melayu Majidee, Johor Bahru, Johor ini.

“Saya tidak mahu dituduh buat album syok sendiri. Sebagai orang baru, saya sentiasa mendapat khidmat nasihat dan pandangan dari mereka yang berpengalaman, terutamanya Ahmad Izham Omar yang bertindak sebagai Penerbit Eksekutif. Izham merupakan antara individu yang sentiasa mendorong saya bekerja keras sejak Malaysian Idol lagi,” sambungnya.

Semasa sesi pra-dengar album Harapan yang diadakan di sebuah hotel di Kuala Lumpur baru-baru ini, ramai yang berpendapat kekuatan suara Fazli lebih terserlah menyanyikan lagu-lagu balada. Tidak mengiyakan, tidak juga menidakkan kenyataan tersebut, Fazli menegaskan: “Saya tidak mahu menyempitkan keupayaan pada satu-satu jenis lagu saja.

“Berpengalaman menyanyi di kelab malam selama lapan tahun, saya juga terdedah dengan lagu-lagu rancak. Bagi saya, ini semua subjektif, terpulang kepada penilaian dan cita rasa masing-masing. Sebagai penyanyi, saya sentiasa cuba menjadi versatil.”

Justeru, single kedua Fazli akan menampilkan sebuah lagu pantas ciptaan Audi Mok dan lirik oleh Ad Samad bertajuk Mantera Sakti.

Mengangkat Hazami dan Anuar Zain sebagai idola, Fazli hanya ketawa apabila dia dikatakan bakal menjadi saingan dua nama besar tersebut. “Penglibatan saya dalam industri hiburan bukan untuk memberi cabaran kepada sesiapa. Bukan juga untuk mencari glamor. Saya hanya ingin menonjolkan bakat yang ada dan semoga peminat di luar dapat menikmatinya,” tuturnya penuh hemah.