eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Gubra Menjejaki Sepet

Tuesday, August 15, 2006

Gubra Menjejaki Sepet



Yasmin Ahmad tidak merajuk lagi. “Dah dipujuk,” katanya mengukir senyum seraya menunjukkan trofi Lakon Layar Terbaik yang dimenanginya menerusi Gubra.

Dalam Festival Filem Malaysia ke-18 (FFM18) tahun lalu, Yasmin dikecam teruk kerana filem arahannya, Sepet merangkul anugerah Filem Terbaik.

Rentetan kontroversi tersebut, sutradara berusia 48 tahun itu pernah membuat kenyataan untuk tidak lagi mencalonkan sebarang karyanya kerana serik.

Begitu pun, Gubra terpaksa akur untuk bersaing dalam Festival Filem Malaysia ke-19 (FFM19) tahun ini atas kehendak penerbit, Nusanbakti Corporation Sdn. Bhd. dan pencalonan itu ternyata tidak sia-sia.

Gubra muncul juara apabila diangkat sebagai Filem Terbaik menewaskan saingan terdekatnya Pontianak Harum Sundal Malam 2 (PHSM2), Bilut, Baik Punya Cilok dan The 3rd Generation.

Menerima 11 pencalonan akhir, selain Filem Terbaik dan Lakon Layar Terbaik, Gubra turut memayungi kemenangan Sharifah Amani sebagai Pelakon Wanita Terbaik dan kategori Poster Terbaik.

Untuk dua tahun berturut-turut, filem arahan Yasmin dijulang cemerlang - sesuatu yang sangat ironi apabila Sepet dan Gubra sebelum ini dilabel ramai sebagai pencemar budaya.

“Saya hanya ingin buat filem yang baik. Saya tidak perlu buktikan apa-apa pada sesiapa,” komen Yasmin yang ditemui selepas majlis anugerah berakhir.

Terlibat sebagai juri Anugerah Filem Pendek anjuran Starlight Cinema semasa acara berlangsung, dia tidak sempat naik ke atas pentas menerima trofi dan memberi ucapan.

“Tidak pernah terlintas untuk membangga diri. Kalau orang puji dan suka filem saya, Alhamdulillah. Kalau orang kutuk pun, saya bersyukur. Saya tidak akan sesekali berasa angkuh mengatakan yang pendapat orang lain salah,” sambungnya tenang.

Walaupun tewas di tangan Shuhaimi Baba (PHSM2) untuk gelaran Pengarah Terbaik, Yasmin tidak kecewa.

Tidak menganggap kekalahannya sebagai satu ‘konspirasi’ memandangkan tahun lepas juga dia gagal kepada Saw Teong Hin (Puteri Gunung Ledang), jelasnya: “Sudah bukan rezeki. Saya sendiri meminati kerja-kerja Shuhaimi Baba, terutamanya Layar Lara.

“Saya teringat kata-kata pengarah Sidney Lumet dari bukunya, Making Movies. Sebuah filem yang baik dihasilkan atas kekuatan skrip dan barisan pemainnya. Justeru, apabila Gubra menang kategori lakon layar dan pelakon utama, saya sudah dapat satu ‘trofi halimunan’ dalam hati saya.”

Ketepikan soal ucapan kemenangan Sharifah Amani yang kontroversi. Daripada membangkitkan isu kelancangan mulutnya, adakah kita menyedari gadis berusia 20 tahun ini merupakan pemegang trofi Pelakon Wanita Terbaik termuda dalam sejarah sinema Malaysia?

Menghidupkan semula karakter Orked, anak kepada pelakon Fatimah Abu Bakar ini mendedikasikan trofi tersebut untuk ibu dan ayahnya, Syed Zainal Rashid Yahya yang dianggap sebagai hero.

Gubra merupakan satu pengalaman yang menakjubkan. Anugerah ini juga khusus buat Yasmin yang mampu ‘melihat’ siapa saya yang sebenar,” kata Amani.

Tidak gundah jika selepas ini lakonannya dibayangi peranan Orked, balasnya: “Saya tidak kisah kerana saya sukakan Orked. Tetapi sebagai seorang yang masih lagi belajar, saya tidak akan cepat berpuas hati. Kalau berpeluang, saya ingin cemerlang di belakang tabir pula.”

Sementara itu, PHSM2 yang mendominasi pencalonan terakhir dalam 14 kategori hanya mampu berpuas hati dengan kemenangan Penataan Seni Terbaik dan Lagu Tema Asal Terbaik selain daripada Pengarah Terbaik.

Afdlin Shauki, pembikin filem paling aktif tahun lalu boleh tersenyum lebar dengan kejayaan peribadinya sebagai Pelakon Lelaki Terbaik menerusi Buli Balik dan Cerita Asal Terbaik melalui Baik Punya Cilok.

“Siapa kata orang gemuk tidak boleh menang?” ucapan pertamanya membuka bicara sewaktu menerima anugerah. “Saya percaya pelakon-pelakon lain banyak membantu dan membakar semangat saya atas kemenangan ini,” tuturnya lagi.

Melalui Buli Balik juga, Hans Isaac telah dinobatkan sebagai Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik.

Bintang muda yang pertama kali berlakon di layar perak menerusi Gol & Gincu, Sazzy Falak pula dipilih sebagai Pelakon Wanita Pembantu Terbaik meskipun dia tewas dengan Carmen Soo (The 3rd Generation) dalam kategori Pelakon Harapan Wanita.

Selain kejayaan Carmen, filem berbahasa Cina arahan Hor Chee Leong itu mengejutkan khalayak dengan dua anugerah lain yang tidak kurang mustahak seperti Sinematografi Terbaik dan Pereka Kostum/Busana Terbaik.

Filem terbitan aktor Rosyam Nor, Castello pula turut menang tiga anugerah iaitu Penyunting Terbaik, Penataan Bunyi Terbaik dan Pelakon Harapan Lelaki untuk Que Haidar.

Seiring dengan peredaran masa dan kepesatan teknologi, FFM juga tidak mahu ketinggalan menggunakan sistem undian khidmat pesanan ringkas (SMS) bagi memilih pemenang bagi empat kategori iaitu Filem Pilihan, Pelakon Lelaki Pilihan, Pelakon Wanita Pilihan dan Lagu Tema Pilihan.

Keputusannya? Tepuk dada tanya selera. Ukuran dibuat bukan berdasarkan mutu semata-mata, sebaliknya mengikut populariti dan kehendak peminat secara majoriti.

PETIKAN MENARIK PEMENANG

“Pelbagai cabaran yang kakak saya tempuhi sebelum dan selepas membuat filem ini. Bagi pihaknya, saya ingin berterima kasih kepada pihak juri kerana melihat Gubra bukan saja mengenai punggung seseorang, tetapi lebih daripada itu” - Orked Ahmad, adik Yasmin

“Saya datang untuk bertepuk tangan dan memeriahkan majlis tanpa mengharapkan sebarang kemenangan. Saya hampir pasti PHSM2 tidak akan menang Filem Terbaik kerana ia filem seram.

“Bagaimanapun, saya gembira kerana hasil usaha krew dan pelakon terbalas dengan pengiktirafan seperti ini. Berkenaan kekalahan Maya pada Amani, saya menghormati pandangan juri yang berbeza-beza pada setiap festival” - Shuhaimi Baba

“Selama 14 tahun berlakon, inilah pertama kali saya mendapat anugerah ‘terbaik’. Lepas nama saya diumumkan, akal saya seperti terhenti tiga ke empat saat untuk menerima kenyataan.

“Afdlin pernah menghadiahkan saya sebuah topi yang bertulis ‘kalau kau tak menang award untuk filem ini (Buli Balik), aku akan mandi bunga’. Saya akan bingkaikan topi tersebut selepas ini!” - Hans Isaac

“Saya mencintai bidang lakonan sejak kecil lagi. Saya tidak peduli jika menang anugerah atau tidak. Kerana itu, saya tidak mahu merunsingkan kepala atau memberi tekanan kepada diri jika kalah. Begitu pun, saya terkejut atas trofi ini kerana menyangkakan Ida Nerina yang akan membawanya pulang. Saya akan terus berlakon dan ini bukan noktahnya” - Sazzy Falak

“Memang saya dicalonkan lebih dari satu kategori, tetapi apalah gunanya kuantiti tanpa kualiti. Saya percaya calon-calon yang lain juga bagus dan ada kekuatan masing-masing. Mungkin malam ini rezeki saya” - Que Haidar

“Walaupun Bilut belum ditayangkan, peminat sudah memilih saya. Terima kasih banyak. Semoga kemenangan ini membuka lebih peluang untuk saya mengembangkan kebolehan berlakon filem selepas lama dalam arena drama” - Eja

KEPUTUSAN PENUH FESTIVAL FILEM MALAYSIA KE-19

Anugerah Perdana

* Filem Terbaik - Gubra
* Pengarah Terbaik - Shuhaimi Baba (Pontianak Harum Sundal Malam 2)
* Pelakon Lelaki Terbaik - Afdlin Shauki (Buli Balik)
* Pelakon Wanita Terbaik - Sharifah Amani (Gubra)
* Lakon Layar Terbaik - Yasmin Ahmad (Gubra)
* Cerita Asal Terbaik - Afdlin Shauki (Baik Punya Cilok)
* Sinematografi Terbaik - Yong Choon Lin (The 3rd Generation)
* Penyunting Terbaik - Bade Hj Azmi (Castello)
* Skor Muzik Asal Terbaik - Khoo Fok Sin (Bilut)
* Filem Dokumentari Terbaik - Profil Seni: Pak Dolah Baju Merah (Lina Tan)
* Filem Animasi Terbaik - Long Lost Love
* Filem Pendek Terbaik - Marginal (Liyana Syairah)

Anugerah Cipta

* Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik - Hans Isaac (Buli Balik)
* Pelakon Wanita Pembantu Terbaik - Sazzy Falak (Gol & Gincu)
* Penataan Seni Terbaik - Kamarul Nizam & Aida Fitri Buyung (Pontianak Harum Sundal Malam 2)
* Penataan Bunyi Terbaik - Azman Abu Hassan (Castello)
* Pelakon Kanak-Kanak Terbaik - Tiada pemenang
* Pelakon Harapan Lelaki - Que Haidar (Castello)
* Pelakon Harapan Wanita - Carmen Soo (The 3rd Generation)
* Lagu Tema Asal Terbaik - Ku Seru (Pontianak Harum Sundal Malam 2)
* Pereka Kostum/Busana Terbaik - Eric Cheong (The 3rd Generation)
* Poster Terbaik - Gubra

Anugerah Khas Juri

* Memperkukuhkan rasa sayang terhadap negara - Bilut
* Rekabentuk idea yang jujur dan inovatif - Man Laksa
* Penonjolan stunt yang menyerlah - Remp-It
* Pengarah Harapan - Syed Azidi Al-Bukhary (Persona Non Grata)
* Filem Box-Office - Bujang Senang

Anugerah Pilihan Penonton

* Filem Pilihan - Gol & Gincu
* Pelakon Lelaki Pilihan - Adam AF2 (Main-Main Cinta)
* Pelakon Wanita Pilihan - Eja (Bilut)
* Lagu Tema Pilihan - Hanya Untukmu (Persona Non Grata)