eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Sama Tidak Serupa

Thursday, August 24, 2006

Sama Tidak Serupa



Tajuk: The Ant Bully

Genre: Animasi keluarga

Pengarah: John A. Davis

Pelakon (Suara):
Julia Roberts, Zach Tyler, Paul Giamatti, Nicolas Cage, Meryl Streep, Regina King, Bruce Campbell

Penilaian: 2 bintang

Pada tahun 1998, Pixar menerbitkan A Bug’s Life dan Dreamworks mengeluarkan Antz. Dengan ingatan penonton yang masih kuat kepada dua filem tersebut, Warner Bros. mengambil risiko menerbitkan The Ant Bully tahun ini.

Jika dinilai dari perspektif identiti dan pembaharuan, The Ant Bully tidak mempunyai kelainan yang ketara. Kisah serangga yang dianimasikan, peminat mungkin tidak teruja untuk pergi menonton memandangkan yang terdahulu sudah dicap cemerlang dan klasik.



Namun demikian, barisan bintang terkemuka yang terlibat meminjamkan suara mungkin menjadi faktor utama menarik khalayak ke panggung.

Diterbitkan oleh Tom Hanks, filem ini menghimpunkan Julia Roberts (Hova), Nicolas Cage (Zoc), Meryl Streep (Queen Ant), Paul Giamatti (Stan Beals), Lily Tomlin (Mommo), Regina King (Kreela) dan Bruce Campbell (Fugax).

Berdasarkan buku tulisan John Nickle, arah penceritaan The Ant Bully sedikit bertentangan daripada A Bug’s Life dan Antz, tetapi tidaklah jauh berbeza.

Lucas (suara Zach Tyler) merupakan seorang kanak-kanak mangsa buli rakan sebaya. Dia menjadikan busut semut tempat melepas dendam bagi menyalurkan kemarahannya. Berasakan dirinya lebih berkuasa berbanding serangga, dia sering menyembur air ke busut tersebut tanpa menyedari semut juga mempunyai perasaan.

Kerana begitu berang, seekor penduduk koloni bernama Zoc telah mencipta sejenis cecair, lantas menuangnya ke dalam telinga Lucas semasa dia sedang tidur. Posyen itu telah mengakibatkan Lucas bertukar saiz menjadi sekecil semut.

Atas arahan Queen Ant, Lucas terpaksa menjalani hukuman kerana perbuatannya. Dia mesti belajar cara kehidupan semut supaya dia faham serangga itu juga seperti makhluk lain yang ingin tinggal di muka bumi dengan aman damai tanpa gangguan.



Dari titik inilah berkembangnya cerita. Seperti selalu, setiap perlakuan mempunyai moral dan mesej yang ingin disampaikan. Namun demikian, ada ketikanya lawak The Ant Bully tidak menjadi.

Terdapat babak yang dirasakan mengarut, yang hanya sesuai untuk kanak-kanak di bawah umur, sebagai contoh jenaka nenek Lucas yang obses dengan kewujudan makhluk asing. Adakah sasaran The Ant Bully untuk kanak-kanak saja?

Tidak seperti animasi-animasi yang lain, filem ini dirasakan seolah tidak secocok dengan penonton dewasa. Temanya tidak cukup menyeluruh, terlalu standard dan dihasilkan ‘mengikut buku’. The Ant Bully tidak mempunyai tarikan universal untuk memikat semua golongan demografi penonton.

Bukan bermaksud filem ini hancur, tetapi ia tidak menarik. Walaupun bintang-bintang popular telah sedaya upaya menghidupkan filem ini, tetapi usaha itu tidak dapat menyelamatkan skrip tulisan pengarah John A. Davis yang ‘tersekat’ dan tiada momentum kemuncak.

Secara visual, filem ini membawa wajah yang sangat ‘cartoonish’. Tidak dinafikan, dunia yang terhasil berwarna-warni tetapi tiada satu pun karakter yang benar-benar menonjol.

Kebanyakan penduduk koloni kelihatan serupa, cuma apabila mereka bersuara barulah penonton mengenali siapa yang dimaksudkan. Lukisan latar belakang juga tidak banyak berubah.



The Ant Bully merupakan contoh terbaik bagaimana genre animasi seperti ini sudah tidak memiliki keunikan. Benar, terdapat karakter mahupun idea cerita yang kreatif tetapi material tersebut belum cukup menandingi saingan yang sedia ada. Mungkin khalayak tidak memerlukan sebuah lagi filem kartun mengenai serangga.