eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Destinasi Cinta Siti, Khalid

Wednesday, August 23, 2006

Destinasi Cinta Siti, Khalid



Selesai sudah episod lama kehidupannya sebagai seorang gadis pingitan. Epilog baru kini dibuka dengan kenangan dan peristiwa yang bukan sedikit manisnya.

Pagi itu, di rumah Tuhan, Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta yang sangat indah seni binanya, ribuan tetamu menyaksikan noktah sejarah zaman solo penyanyi nombor satu negara, Siti Nurhaliza. Di situlah tempat termeterainya sebuah cinta suci.

Tanggal 21 Ogos 2006 bersamaan dengan 27 Rejab 1427, Siti sah diijabkabulkan dengan Datuk Khalid Muhammad Jiwa atau lebih dikenali dengan nama Datuk K. Mereka selamat dinikahkan oleh Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Nasroddin Mat Daud.



Dengan sekali lafaz, penyanyi berusia 27 tahun ini menerima mas kahwin sebanyak RM22,222 mengambil sempena tempoh 22 tahun, dua bulan dan dua hari Al-Quran disempurnakan.

Diiringi dengan wang hantaran berjumlah RM30,000 bersempena dengan jumlah 30 juzuk Al-Quran, Siti turut menerima tujuh dulang hantaran dari sang suami.

Mengambil keberkatan sambutan hari mulia Israk Mikraj, dunia baru Siti bermula saat akad dilafazkan tepat pukul 11.35 pagi. Berbunga-bunga wajahnya, penuh bahagia. Tiada segaris pun tanda duka terlihat.

Riak sayu hanya dipamerkan saat mengenang diri bukan lagi milik keluarga sepenuhnya dan cabaran sebagai seorang isteri menanti di depan. Titis air mata yang mungkin cuba ditahan terlerai jua saat memeluk ayahanda tercinta, Tarudin Ismail dan ibunda Siti Salmah Bachik.

“Alhamdulillah, syukur semuanya berjalan lancar dan kini Siti sudahpun menjadi isteri orang. Siti harap fasa baru kehidupan ini mampu Siti jalani dengan sempurna. Siti berjanji untuk menjadi isteri yang solehah,” tutur pengantin baru ini pada sesi sidang media yang diadakan selesai majlis akad nikah.



Menawan dalam persalinan serba putih lengkap bertudung, Siti berseorangan ketika itu tanpa kehadiran suami di sisi. Alasannya pihak masjid tidak mengizinkan 'Pak Besaq'nya bersanding sama di atas pelamin yang didirikan di dalam Dewan Serbaguna. Namun, dalam senyum manis dia menjawab semua soalan yang dilontar.

Perancangan kerjaya seni dan hidup berkeluarga menjadi topik utama. Tiada perubahan besar bakal berlaku pada kerjaya seninya. Kecuali kata anak jati Pahang ini, jadual seninya tidak akan sesibuk dahulu. Keluarga harus menjadi keutamaan.

“Mungkin dalam seminggu Siti hanya akan ambil dua persembahan berbanding sebelum ini. Selebihnya Siti mahu fokus kepada keluarga yang baru dibina,” jelas Siti yang bercuti selama dua minggu selepas diijabkabulkan.

Tambahnya mengenai perancangan keluarga ringkas: “Siti tidak merancang soal anak. Jika ada rezeki awal Siti bersedia kerana usia begini sudah layak benar Siti bergelar ibu selain Siti juga memang sukakan kanak-kanak.”

Ditebak dengan spekulasi liar yang melingkari hubungan mereka sebelum sah disatukan, Siti mengambil jalan tengah dengan tidak melihat hal tersebut sebagai satu beban.

Namun secara terbuka dia meminta agar jika masih lagi cakap-cakap liar ini rancak diperdebatkan, usah ia terlalu melampaui batas.



“Saya tidak boleh tutup mulut orang untuk bercakap hal-hal negatif. Tetapi janganlah bersifat keterlaluan. Niat kami baik, biarlah perkahwinan ini direstui. Siti harap semua mendoakan yang terbaik buat Siti dan suami,” pintanya penuh ikhlas.

Mengelak untuk disapa dengan panggilan Datin selepas ini, pantas Siti memberi alasan. Luahnya jujur: ”Tidak payahlah. Tetapi kalau dalam acara formal Siti tidak boleh menolak pangkat itu. Dalam karier dan pada majlis biasa, panggil Siti saja cukup asalkan selesa.”

Siti juga memberitahu khabar gembira bahawa dia bakal mengerjakan umrah pada Ramadan depan dan tidak menolak kemungkinan untuk mengenakan tudung apabila tiba serunya.

“Insya Allah, satu hari nanti Siti akan mengerjakan haji dan sekembalinya dari Mekah, Siti berjanji untuk memakai tudung. Begitu pun buat masa ini, Siti masih belum tahu bilakah masanya,” ucapnya lembut.

Sementara Siti tidak sedikit pun melepas keluhan melayan pelbagai soalan yang singgah, suami tercinta, Datuk K pula lebih senang bersikap tegas, tetapi masih menghormati permintaan media.



Dia yang diserbu sebaik keluar dari bilik VIP sebelum beredar sempat memanjatkan seribu syukur terhadap majlis yang berjalan lancar. “Perasaan saya tiada lain kecuali bersyukur,” katanya ringkas.

Terus diasak destinasi bulan madu, di manakah kediaman cintanya dengan Siti selepas ini, Datuk K dalam senyum manis terus menjawab ringkas.

Ujarnya: “Saya tak kisah berbulan madu di dalam atau luar negara. Sementara kediaman baru kami pula di Kuala Lumpur, cuma tidak pasti lagi di mana.”

Kini dua merpati sedang mengembang sayap, menerawang jauh nun di awan. Mengharap sinar mentari tidak akan berhenti menyinari kehidupan baru yang dibina atas bukti cinta sejati.



PESANAN YANG TERSAYANG

TARUDIN ISMAIL (bapa)
“Saya harap Siti dan suami berbahagia hingga ke akhir hayat. Jaga maruah sebagai isteri dan jalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri dengan baik.”

SITI SALMAH BACHIK (ibu)
“Saya lega, syukur Alhamdulillah ke hadrat Ilahi, semuanya sudah selamat.

ROZI ABDUL RAZAK (kakak ipar)
“Memang sedih untuk saya melepaskan dia, tetapi perkara seperti alam perkahwinan pernah kami bincangkan tidak lama dulu. Dalam sedar dan tidak, hari itu muncul jua.

“Walau sedih, saya berasa ini adalah waktu yang tepat buat Siti mengakhiri zaman solonya dan saya percaya walaupun jarak usia mereka berbeza 20 tahun, saya tahu Siti mampu mengendalikan rumah tangga mereka kelak dengan baik.”

TEH BINTI AHMAD (nenek)
“Semoga Siti dan suami selamat sehingga ke akhir hayat.”

MAJLIS PERTUNANGAN



Hantaran dari pihak lelaki

Tema: Adiwarna yang berlatarkan warna emas dengan lapik dulang kain tenunan songket

1. Sirih junjung
2. Cincin jenama Bvlgari beserta bunga rampai
3. Kalung emas putih dan berlian yang bertuliskan kalimah Allah
4. Halwa manisan
5. Telekung

Hantaran dari pihak perempuan

Tema: Sanggar Bayu yang berlatarkan warna putih dan perak

1. Sejadah
2. Al-Quran
3. Manisan
4. Sepersalinan kain songket dan baju Melayu
5. Bunga Rampai
6. Wajik
7. Kek



MAJLIS PERKAHWINAN

Hantaran dari pihak lelaki

Tema: Azimat Cinta yang berlatarkan warna pink dengan hiasan bunga emas

1. Wang hantaran
2. Tas tangan jenama Louis Vuitton
3. Jam tangan jenama Roger Dubuis
4. Bunga rampai
5. Sepersalinan kain
6. Manisan strawberi bercecah coklat
7. Set aksesori Chopard

Hantaran dari pihak perempuan

Tema: Sebenar Cinta yang berlatarkan warna hijau limau dengan dulang perak

1. Cincin jenama Audemars Piguet
2. Jam tangan Richard Mille
3. Tali pinggang jenama Brioni
4. Set cufflink jenama Louis Vuitton
5. Sepersalinan kain songket dan baju Melayu
6. Sepasang sut hitam
7. Butang baju Melayu
8. Kek
9. Bunga rampai

APA YANG TERJADI...

* Lebih 2,000 tetamu memenuhi Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur seawal pukul 8.30 pagi lagi. Selain keluarga daripada kedua belah pihak, majlis bersejarah ini juga turut disaksikan oleh para jemputan yang terdiri daripada golongan kenamaan dan selebriti.

Antara yang hadir ialah isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Tengku Muda Pahang Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah serta isteri.

Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakob bertindak sebagai ketua adat bagi pihak pengantin perempuan, sementara bekas Ketua Pengarah Kastam Diraja Malaysia, Tan Sri Abdul Halil Abdul Mutalib dilantik sebagai ketua adat bagi pihak pengantin lelaki.

* Selain wartawan tempatan, masjid akad nikah ‘terbesar’ ini turut mendapat liputan pihak media Indonesia yang datang sendiri ke Kuala Lumpur beberapa hari lebih awal. Tidak kurang 30 orang kesemuanya, kehadiran mereka diselenggarakan oleh pembantu khas Siti di Indonesia bernama Dimas.

* Kira-kira sejam sebelum majlis bermula, kelihatan ulama terkemuka Datuk Dr. Harun Din bersama pembantunya meninjau sekitar kawasan dewan solat utama, tempat majlis akad nikah akan dilangsungkan.

* Sistem audio tidak berfungsi dengan baik menyebabkan kelancaran majlis terganggu. Sesi berbalas pantun antara jurucakap pihak lelaki dengan pihak perempuan tidak kedengaran biji butirnya.



Begitu juga semasa Datuk Khalid melafazkan akad nikah, suaranya tidak kedengaran menyebabkan ramai hadirin terpinga-pinga apabila pengacara Nizal Mohamed memberitahu acara sudah selesai.

* Idea jumlah wang hantaran dan mas kahwin dicetuskan oleh bapa Siti, Tarudin Ismail. Wang hantaran bernilai RM30,000 itu diilhamkan daripada jumlah 30 juzuk surah dalam Al-Quran, manakala mas kahwin berjumlah RM 22,222.00 mengambil berkat tempoh Al-Quran disiapkan iaitu 22 tahun 2 bulan dan 22 hari.

Menurut Siti, angka itu dirahsiakan selama ini untuk mengelakkan bertambahnya lagi pelbagai spekulasi. “Lagi pun, kami rasa biarlah ia diketahui ramai pada hari yang tepat (hari perkahwinan),” jelasnya.

* Baju kurung Siti diperbuat daripada material net dan lace Perancis serta kilauan kristal Swarovski. Pereka pakaian, Radzuan Radziwill enggan mendedahkan nilai harga persalinan tersebut.

Penampilan Siti turut diserikan dengan tiara bernilai hampir sejuta ringgit, seutas rantai dan cincin bertatahkan permata biru ehsan Elegance Club.

* Jurusolek kesayangan Siti, Nurul Shukor mula menyolekkan penyanyi tersohor itu seawal pukul 7.30 pagi. Mengambil masa sejam setengah, dia mengakui turut berasa berdebar.

“Siti tidak banyak bercakap, tetapi dari anak matanya saya dapat membaca betapa dia gementar. Saya nasihatkan dia agar tidak terlalu tertekan, sebaliknya nikmatilah saat-saat mengecap hari bahagia,” beritahu Nurul.

* Para media dihadiahkan dengan beg kertas comel berwarna merah jambu dengan nama Siti dan Datuk K tertulis di atasnya. Di dalam beg tersebut terdapat lilin berbentuk daun, sekotak teh Ctea dan kepingan coklat dengan cetakan wajah pasangan pengantin popular ini.

* Sukarnya mendapat sebarang kenyataan daripada ibu bapa Siti. Mereka menolak untuk berkata sesuatu kecuali sebaris dua ayat yang membawa maksud ‘semuanya sudah selamat, doakan yang terbaik.’

Datuk K juga enggan menyertai sidang media yang diadakan di pelamin khas dalam Dewan Serbaguna atas alasan mereka tidak dibenarkan bersanding di dalam masjid.

* Penyanyi Juliza Adzlizan diberikan anak tudung oleh pihak pengurusan masjid kerana tidak memenuhi etika pakaian yang ditetapkan. Semua tetamu sebelum ini sudah dimaklumkan supaya hadir bertudung litup dan selendang biasa tidak dibenarkan.