eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Perintis ‘Chic Pop’

Sunday, August 27, 2006

Perintis ‘Chic Pop’



Sudah lama penulis tidak ketemu dengan penyanyi cantik ini. Kali terakhir rasanya semasa pementasan Puteri Gunung Ledang The Musical (PGLM) di Istana Budaya Februari lalu, itu pun tidak sempat berbual panjang sekadar bertukar salam.

Sementelah wanita berusia 32 tahun ini sering sibuk dengan urusan kerjaya, masa sering mencemburui kami untuk berjumpa sehinggalah minggu lalu, pengurusnya Maggie menetapkan temu janji.

“Gambar cover album Camelia sudah siap. I bawa untuk you nanti,” janji Maggie beberapa hari sebelumnya. Petang itu dalam suasana yang cukup santai di Alexis Bar & Bistro, Ampang, kami berbicara mengenai perkembangan terkininya.

“Siti Nurhaliza dah selamat berkahwin, Camelia bila lagi?” usikan spontan penulis yang mengundang tawa besar jelitawan itu.

“Dia tunggu Pharrell Williams datang meminang,” sampuk Maggie merujuk kepada penyanyi rap hip hop terkenal dari Amerika Syarikat.

Mengenali Camelia, dia enggan membuka mulut tentang hubungan cintanya selagi belum ada ikatan pasti. Dia hanya tersenyum panjang, tidak memberi sebarang respons. “Belum masanya,” ujarnya pendek membiarkan persoalan tadi tergantung tanpa jawapan.

Cuaca petang itu sangat cerah. Meskipun terpaksa menahan terik mentari, Camelia tidak merungut apabila diminta beraksi oleh jurugambar. Lagak seorang profesional, dia tiada masalah menukar gaya dan riak muka dalam masa sesaat.

Sambil mengibas-ngibaskan rambut, dia berbisik perlahan, “Hendak potong rambutlah.” Penulis membalas, “Pantene tidak marah?” Bergelar jurucakap produk syampu terkenal itu sejak tahun lalu, jawabnya pantas: “Sikit saja. Mungkin sejengkal.”



Semua orang tahu Camelia antara wanita tercantik di Asia. Sebut saja siapa artis kita yang paling fashionable, namanya pasti tidak terlepas. Kerana statusnya sebagai ikon gaya, wajahnya terpampang gah di depan bangunan pusat beli-belah Avenue K sejak beberapa bulan lalu.

“Gambar itu diambil di New York setahun lalu. Jurukamera dan stylist yang terlibat ialah kumpulan kreatif yang bekerja untuk Conde Nast, pengeluar majalah terkemuka seperti Vogue, GQ dan Vanity Fair,” beritahu Maggie.

Menjadi wajah rebutan para pengiklan, rezeki Camelia bertambah lagi apabila dia dilantik sebagai duta Omega Malaysia baru-baru ini di samping Ziana Zain dan Amy Mastura. Pengumuman rasminya akan diadakan sempena pembukaan butik Omega di Starhill, Bukit Bintang tidak lama lagi.

Sambil bersandar di sofa empuk ungu, kami terus bersembang bermacam cerita. Borak kami terhenti apabila Maggie menunjukkan gambar kulit album terbaru Camelia, Mysticam. “What do you think?” tanya mereka kepada penulis dalam nada hampir serentak.

Selepas lima tahun tidak muncul dengan album studio, Mysticam membawa transformasi penyanyi kelahiran Sarawak ini dalam arena muzik. Tiada lagi irama sendu, tiada lagi melodi balada merayu. Temponya lebih laju, positif dan membuatkan badan ingin bergoyang.

Menulis hampir kesemua lagu dengan bantuan DJ Gabriel, Mysticam memberi kepuasan yang tiada tolok bandingnya buat Camelia.

“Semuanya bermula secara tidak sengaja. Lagu Jari Jemari menjadi titik tolak percintaan saya dalam dunia penciptaan,” tuturnya lembut.

Sepatutnya sudah berada di pasaran Jun lalu, pemilik nama sebenar Dayang Norcamelia Abang Khalid menjelaskan mengapa album yang menggunakan belanja sendiri itu masih ‘diperam’.

“Banyak faktor yang menyumbang kepada kelewatan dan salah satu daripadanya ialah kesukaran mencari pengedar yang tepat. Apabila Virgin Records, anak syarikat EMI berminat untuk bekerjasama dalam projek ini, saya tidak teragak-agak kerana label tersebut sesuai dengan konsep keseluruhan album,” terangnya.

Merupakan artis pertama label tersebut di negara ini, hasrat untuk melahirkan mini album dengan lima buah lagu saja terpaksa dilupakan apabila pihak Virgin mahu Mysticam diterbitkan sebagai sebuah album penuh.

“Asalnya album ini hanya memuatkan Jari Jemari, Closer, Hipnosis serta susunan baru lagu lama Seiring Sejalan dan Puteri Santubong. Atas permintaan Virgin, tiga lagu lagi ditambah iaitu Kool, Du Du Du dan Cong. Mysticam akan turut memuatkan remix Jari Jemari dan Seiring Sejalan oleh DJ Romy dari Jakarta,” kata Camelia bersungguh.

Dia tidak menafikan ilham membikin Mysticam sedikit sebanyak lahir dari pengalamannya merantau ke negara orang. Baginya muzik sebegini merentasi bahasa, budaya dan warna kulit. Sudah lama memasang angan menerbitkan album berkonsep sedemikian, dia percaya ini adalah masa yang tepat.

Ujarnya: “Saya dan DJ Gabriel pernah bereksprimentasi dalam beberapa persembahan di kelab-kelab sebelum ini. Ternyata sambutan yang diterima amat menggalakkan. Ia bukan saja menarik perhatian peminat tempatan malah orang luar turut bertanya.”



Menamakan konsep albumnya sebagai ‘chic pop’, dia menolak tanggapan Mysticam hanya sesuai dengan selera pendengar urban.

“Muzik sesuatu yang sangat universal. Saya bikin album ini untuk peminat tanpa mengira dari mana mereka datang atau latar belakang mereka,” tegasnya.

Begitu pun, dia tidak mendesak agar peminatnya yang sudah terbiasa dengan Rindu Padanya atau Terlanjur Sayang menerima Mysticam secara mendadak.

“Secara peribadi, saya tidak melihat perubahan yang ketara. Mungkin arah muzik kali ini berlainan tetapi gaya dan cara nyanyian saya serupa. Mysticam menterjemah siapa saya yang sebenarnya, menjadi refleksi kepada kedewasaan dan kematangan saya sebagai penyanyi,” tuturnya panjang lebar.

Ingin membawa angin perubahan kepada industri muzik tempatan, katanya beranalogi: “Muzik sama seperti kita makan nasi lemak. Kita masih sukakan rasa asalnya, tetapi kita juga mahu lauk yang berbeza untuk menambah keenakan.”

Ditanya jika projek album dengan Roslan Aziz yang diuar-uarkan sedikit masa dulu sudah dibatalkan, pintasnya, “Bukan batal tetapi dihentikan sementara.”

Lantas, adakah Mysticam satu projek istimewa sebelum Camelia menjadi penyanyi pop balada semula? “Kita tunggu dan lihat,” ulasnya sambil menguntum senyum penuh makna.

Sebelum kami berpisah petang itu, Camelia sempat mengkhabarkan sebuah berita gembira. Dia akan terbang ke Shanghai bulan depan untuk mengadakan persembahan sempena pembukaan butik Hugo Boss di sana.

“Video muzik Jari Jemari juga akan disiarkan buat pertama kalinya di Muzik@Ria pada 5 September ini. Jangan lupa tonton ya!” pesannya.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

mimie kembali lagi kan?

best betul lah,
memang tunggu-tunggu sangat album dia, tak tau la pasai apa... tapi aku mmg suka sgt dia lah...

5:29 PM  

Post a Comment

<< Terbaru