eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Anugerah Mawi 06

Wednesday, September 13, 2006

Anugerah Mawi 06

Sila jawab satu soalan yang mudah - jika sesebuah pertandingan itu menggunakan format undian peminat, siapakah yang akan membolot kemenangan? Tanpa perlu diberikan pilihan jawapan, nama yang disebut sudah tentulah Mawi.

Setahun melayari kerjaya sebagai penyanyi, tuah anak muda dari Felda Taib Andak, Kulai, Johor ini dicemburui ramai. Biarpun musibah pernah datang menimpa, dia tetap dihujani rezeki dan sokongan yang diterima dari para peminat tidak surut-surut.

Anugerah Era ‘06 (AE06) yang berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil malam Sabtu lalu membuktikan keunggulan Mawi. Daripada enam kategori yang dicalonkan, penyanyi berkepala botak ini membawa pulang lima trofi, termasuk Artis Harapan Pilihan, Irama Global Pilihan (Aduh Saliha) dan Lagu Pop Pilihan (Kian).

Meskipun berkongsi kemenangan dengan M. Nasir dalam kategori Video Muzik Pilihan (Lagu Jiwa Lagu Cinta), dia berjaya menundukkan sifunya sendiri yang pernah bergelar Pengetua Akademi Fantasia 3 (AF3) itu melalui kategori Vokal Lelaki Pilihan.



Walau bagaimanapun, bagi kategori Vokal Duo/Berkumpulan, Mawi dan M. Nasir tewas kepada Nikki dan Zahid yang berkolaborasi melalui lagu hit Caramu.

Kehabisan idea untuk berucap kerana asyik turun naik pentas, Mawi tidak jemu mengucapkan terima kasih kepada para peminat yang mengundi, begitu juga dengan radio Era yang sering memutarkan lagu-lagunya.

Seperti tidak cukup kategori yang dipertandingkan untuk dia mendominasi kemenangan, trofi khas Anugerah Carta Era dan Anugerah Artis Pilihan SMS DiGi turut diserahkan kepadanya.

Anugerah Carta Era diberikan atas kecemerlangan Aduh Saliha merajai takhta carta sepanjang tahun, sementara Artis Pilihan SMS DiGi yang dimenanginya dua tahun berturut-turut melayakkannya menerima wang tunai RM10,000 dan sebuah telefon bimbit bersama talian pasca bayar tajaan syarikat telekomunikasi terkemuka itu.

“Saya tidak sangka akan menang sebegini banyak trofi. Tercalon dalam lima finalis pun sudah cukup baik,” katanya yang ditemui selepas acara berakhir.

Menganggap kemenangan besar sebagai pembakar semangat, jejaka berusia 25 tahun ini juga berasa lega kerana spekulasinya sudah kehilangan peminat terbukti meleset.

“Saya tidak menafikan kontroversi putus tunang dan gosip cinta sedikit sebanyak memberi kesan kepada kerjaya. Tetapi Alhamdulillah, saya masih dapat melihat kepercayaan peminat,” tuturnya tenang.

Diuji dengan pertanyaan adakah Mawi sedang mengikuti jejak Siti Nurhaliza yang jarang kalah dalam mana-mana pertandingan, tegasnya: “Jarak saya dan Siti terlalu jauh kalau hendak dibandingkan. Saya masih baru, banyak lagi perkara yang mahu diperbaiki. Kemenangan ini atas pemberian peminat, justeru tidak timbul soal saya menurut langkah Siti atau menggantikannya.”



Sementara itu, AE06 meneruskan tradisinya dengan mewujudkan kategori khas, Anugerah Seni Era yang didedikasikan buat karyawan filem tempatan.

Penerima tahun ini ialah Datuk Maria Menado, 74 yang terkenal dengan filem Pontianak Gua Musang, begitu juga dengan seniwati Zaiton, 68 yang julung kalinya menerima anugerah sepanjang penglibatannya dalam seni lakon sejak era sinema hitam putih.

MANGSA FESYEN DALAM MUZIK?

Saban tahun, Anugerah Era (AE) muncul dengan konsep dan tema tersendiri. Satu perkara yang harus dipuji ialah kesungguhan dan kreativiti pihak pengurusan serta produksi dalam merealisasikan konsep yang ditetapkan sebaik mungkin.

Selain menjadi acara yang paling unik dan inovatif di negara ini, trademark tersebut juga menjadikan AE sebagai acara yang paling ditunggu-tunggu khalayak.

AE06 kali ini bereksperimentasi dengan konsep Fesyen Dalam Muzik. Selain agenda menyampai dan memberi anugerah, AE06 turut memberi ruang kepada pereka fesyen muda menonjolkan kreasi mereka melalui tema yang dikhususkan iaitu ‘denim dan kulit’.

Idea barisan model memperaga fesyen di atas pentas merupakan satu ilham yang segar dan menarik. Memandangkan fesyen merupakan antara elemen terpenting dalam aliran muzik masa kini, konsep tersebut menambahkan kemeriahan suasana.

Antara pereka yang terlibat ialah Jasmi Rejab, Syaiful Baharim, Hatta Dolmat, Adnan Hassan dan Faizal Hamid.

Tidak keterlaluan jika dikatakan AE06 menjadi perintis kepada konsep sedemikian yang sering diadakan dalam acara hiburan negara Barat, misalnya Fashion Rocks serta majlis-majlis anjuran VH1.

Namun demikian, itu bukan bererti para selebriti dan tetamu undangan yang hadir harus menjadi mangsa fesyen. Tiket ‘fesyen’ tidak harus disalah gunakan untuk tampil bukan-bukan sehingga ada di antara selebriti yang kelihatan aneh, lucu dan menjadi bahan ketawa.

Kerana terlalu ingin kelihatan trendy dan fashionable, rata-rata yang berjalan di karpet merah kelihatan seperti makhluk asing. Maaf kata, para pereka pakaian seperti menjadikan artis-artis satu bahan uji kaji.



Sementara itu, hos Linda Onn dan Saiful Apek yang mengendalikan AE06 banyak menggunakan sindiran untuk menghidupkan acara. Skrip yang disediakan tidak henti-henti memerli sebilangan artis yang sering menghiasi muka depan akhbar.

Antara lain ialah kisah ‘coklat dan strawberi’ Siti serta Datuk K, cerita Mawi dan bekas tunang Ina serta adegan tarik rambut antara Rita Rudaini dan Lisdawati.

Mungkin pihak produksi merasakan kaedah sedemikian sesuatu yang melucukan, tetapi tidakkah terfikir ia mungkin menyinggung perasaan mereka yang terbabit? Mengapa perlu menggunakan kelemahan atau tragedi yang melanda orang lain sebagai bahan jenaka?

Jika sesekali gurauan itu ditimbulkan, ia tidak mengapa dan boleh dimaafkan, tetapi tidaklah sepanjang AE06 bersiaran selama tiga jam.

SENARAI PEMENANG AE06

* Artis Harapan Pilihan - Mawi
* Vokal Wanita Pilihan - Siti Nurhaliza
* Vokal Lelaki Pilihan - Mawi
* Vokal Duo/ Berkumpulan Pilihan - Nikki/ Zahid (Caramu)
* Band Pilihan - Dewa
* Irama Global Pilihan - Aduh Saliha (Mawi)
* Lagu Nasyid Pilihan - Nawaitu (Rabbani)
* Artis Inggeris Tempatan Pilihan - Estranged
* Lagu Rock Pilihan - Diari Seorang Lelaki (Pretty Ugly)
* Lagu Pop Pilihan - Kian (Mawi)
* Pilihan Kaki Wayang - Baik Punya Cilok
* Video Muzik Pilihan - Lagu Jiwa Lagu Cinta (Mawi/ M. Nasir)
* Anugerah Carta Era - Aduh Saliha (Mawi)
* Anugerah Seni Era - Datuk Mario Menado & Zaiton Abdul Hamid
* Anugerah Artis Pilihan SMS Digi - Mawi



APA KATA PEMENANG

Datuk Mario Menado
“Saya berasa syukur kerana diberi kesempatan untuk berada di atas pentas ini. Sebenarnya saya berada dalam industri perfileman selama 11 tahun dan menerbitkan lebih kurang 20 buah filem.

Jika saya melihat kembali filem lama sendiri, saya tidak berpuas hati kerana berasa saya tidak melakukannya dengan baik. Jadi saya ingin berpesan kepada bakat-bakat baru yang saya anggap seperti anak dan cucu saya sendiri, supaya serius dalam industri lakonan.”

Zaiton Abdul Hamid
“Sebenarnya saya tidak pernah menerima sebarang anugerah sejak saya mula berlakon sehingga kini. Saya berasa sangat berterima kasih kerana diberi penghormatan ini oleh Era. Kalau Awie boleh mendapat banyak anugerah, bagi saya satu anugerah pun sudah cukup memadai.”

Rabbani
“Era yakin dengan lagu kami sebab itu mereka memasukkan lagu kami dalam pencalonan. Kami memang tidak berharap untuk menang. Kami cukup menghargai peluang yang diberikan apabila dijemput untuk membuat persembahan buat kali ketiga dalam Anugerah Era. Kemenangan ini adalah satu bonus dan juga lambang peminat memberikan sokongan. Kepada kumpulan nasyid lain, jangan patah semangat untuk mencuba.”

Pretty Ugly
“Terima kasih kepada KRU kerana memberi kepercayaan kepada kami menerbitkan lagu Diari Seorang Lelaki. Kemenangan ini membuktikan peminat menyokong muzik tempatan.

“Namun, saya masih tidak bersetuju mengapa kami diletakkan bertanding bersama kumpulan Indonesia dalam satu kategori. Sampai bila kita perlu dipertandingkan sebegini. Berilah sokongan kepada industri muzik tempatan kerana orang luar tidak akan menyokong kita.”

Estranged
“Kemenangan ini memang tidak dijangkakan. Terima kasih kepada para peminat dan keluarga serta Estranged. Berilah sokongan kepada industri muzik tempatan.”

Nikki
“Bila Caramu menang, itu bukan bermakna saya dan Zahid telah menewaskan Mawi secara total. Ini adalah pilihan peminat dan kami bersyukur kerana telah berjaya memenangi hati pengundi. Tidak dinafikan, persaingan untuk Anugerah Era tahun ini sangat sengit.”



CORAT - CORET

* Sepasang baju penyampai Era, Krill atau Khairil semasa menyampaikan anugerah kelihatan seperti korset wanita. Dia sendiri seolah berasa kurang selesa untuk berdiri di atas pentas. Untuk menutup malunya, dia berpura-pura seperti seorang lelaki lembut.

* Sistem audio pada permulaan anugerah tidak bergema sehingga menyebabkan persembahan kumpulan Search tidak begitu jelas kedengaran.

* Astro mempamerkan terlalu ramai artis program realiti Akademi Fantasia (AF) sehingga menenggelamkan kemunculan artis-artis yang lain. Malah, ini menyebabkan kehadiran artis lain seperti tidak menonjol.

* Aznil Nawawi, salah seorang penyampai radio Era tidak hadir ke AE06 seperti yang diiklankan di akhbar. Khabarnya, dia mempunyai urusan lain yang tidak boleh dielakkan.

* Sokongan dan jeritan di stadium hanya kedengaran apabila nama Mawi disebut dan semasa dia berada di atas pentas menerima anugerah. Kemenangan artis lain seperti kurang dihiraukan.
* Sepatutnya Sean Ghazi yang menyanyikan lagu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, Jeritan Batinku mengundang terus pemenang Anugerah Seni Era, Datuk Maria Menado dan Zaiton naik ke atas pentas. Tetapi idea tersebut tidak boleh dilakukan kerana para pemuzik iringan yang terlalu ramai di atas pentas.

* Menurut sumber, AE06 turut mengundang dua calon angkasawan negara sebagai penyampai anugerah. Malangnya, idea itu tidak dipersetujui oleh sesetengah pihak yang beranggapan imej angkasawan kurang sesuai dengan acara hiburan.

* Pentas AE06 kelihatan menarik dan mewah, apatah lagi ia diilhamkan daripada konsep pentas peragaan (catwalk).

* Ketika menyampaikan lagu Wo!, Zahid hampir terjatuh kerana terlalu asyik meluncur menggunakan kasut rodanya.

* Dalam banyak-banyak persembahan, gandingan Ning bersama anak didiknya, Nikki dan Yanie yang menyanyikan lagu Drama mendapat tepukan paling gemuruh. Idea Mawi menyanyikan lagu Kian dengan iringan koir kanak-kanak juga patut dipuji. Jika direnungkan, suara anak-anak gadis itu seakan mewakili suara hati seseorang yang mempunyai kaitan dengan Mawi.