eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Kerabat Diraja Kayangan

Thursday, September 21, 2006

Kerabat Diraja Kayangan



Raja Ahmad Alaudin cemerlang sebagai pengarah filem dan drama berat, antaranya Hati Bukan Kristal, Sempadan Kasih, Qaisy & Laila serta Miftahul Jamilah. Begitu pun, bersama buah tangan terbarunya, Kayangan, sutradara bergelar Profesor Madya ini cuba mendekati genre yang lebih ringan iaitu komedi romantik.

Menganggap percubaan itu bukan satu tugas yang mudah, jelasnya: “Mungkin ramai yang fikir mengarahkan komedi lebih senang daripada drama serius, tetapi bagi saya cabarannya berbeza. Selain plot yang menarik, saya juga bertanggungjawab memastikan ia bakal meninggalkan kesan di hati penonton.”

Dilancarkan di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur baru-baru ini, Kayangan bukan saja mencatatkan sejarah peribadi buat Raja Ahmad, malah merupakan ‘kelahiran’ sulung Raden Pictures milik Tunku Datuk Seri Nadzaruddin Ibni Tuanku Jaafar.

Filem yang menelan belanja RM1.4 juta ini mengutarakan tema cinta berlainan kasta, antara golongan kerabat diraja dengan orang kebanyakan. Berdasarkan cerita asal oleh Tunku Datuk Seri Mimi Wahida Wahman, idea itu dikembangkan penulis skrip Wan Hasliza Wan Zainuddin dan Noor Baizura Baharuddin.

“Setelah bertahun membuat filem berat, saya terpikat dengan undangan Raden Pictures. Berbulan lamanya kami duduk berbincang mencari formula terbaik dalam menghasilkan sesuatu yang menghiburkan,” terang Raja Ahmad.



Berpendapat ilham yang dikemukakan Tunku Mimi sangat menarik dan mempunyai sentuhan ala Hindustan, dia yakin Kayangan bukan saja menyajikan produk yang mempunyai nilai-nilai komersial, tetapi berkualiti tinggi.

“Walaupun masih baru dalam arena pembikinan filem, Tunku Nadzaruddin dan isterinya, Tunku Mimi sangat teliti dalam memastikan segalanya berjalan mengikut perancangan. Alhamdulillah, setakat ini penggambaran sudah pun selesai sebanyak 80 peratus,” sambungnya lagi.

Selaku pencetus idea, Tunku Mimi menolak andaian filem tersebut berkisarkan kehidupan golongan kerabat diraja Negeri Sembilan, walaupun sebahagian lokasi penggambaran dilakukan di sana dan menampilkan loghat daerah.

“Kayangan adalah sebuah fiksyen. Cerita dan barisan karakternya rekaan semata-mata. Begitu pun, kami cuba menjaga aspek-aspek tertentu dari perspektif budaya serta adat tertib sesebuah kerajaan agar ia tidak menyinggung sensitiviti mana-mana pihak,” ujarnya.

Berharap ‘bayi pertamanya’ akan menarik minat pengunjung ke pawagam, filem ini membariskan bintang-bintang muda dan berpengalaman seperti Nur Fazura, Eja, Nazril Idrus, Dynaz, Bienda, Puan Sri Ziela Jalil, Jalil Hamid, Dee, Opie Zami, Louisa Chong dan Mustafa Kamal.

Untuk peranan utama, Kayangan mempertaruhkan bakat terkenal sinetron Indonesia, Teuku Zacky. Sebelum ini, dia pernah muncul sebagai pelakon undangan dalam filem tempatan berjudul Gong di samping Fasha Sandha.

Menjelaskan tentang pemilihan Zacky, Tunku Nadzaruddin berkata ia bukan bermakna Raden Pictures mengenepikan aktor-aktor tanah air.

“Kami melihat ini sebagai satu strategi. Jika tiada halangan, kami bercadang memasarkan Kayangan ke Indonesia untuk jangka masa panjang. Selain itu, kami turut merasakan Zacky mempunyai pengaruh dan nama yang kuat untuk menarik masyarakat Indonesia yang bermastautin di sini mengunjungi pawagam,” katanya.

Sementara itu, Teuku Zacky mengakui tidak pernah merancang melakukan penampilan pertamanya sebagai hero di dalam filem Malaysia.

Berpengalaman empat tahun berlakon dalam banyak drama televisyen, antaranya Perkahwinan Sedarah, Cowok-Cowok Keren dan Udin Pe-ak, menurutnya: “Semuanya berlaku secara kebetulan. Sebelum ini, saya mengikat kontrak dengan sebuah syarikat penerbitan yang tidak membenarkan saya berlakon filem. Tawaran Kayangan datang tepat pada waktunya apabila saya sudah bebas dari sebarang ikatan.”

Menceritakan secara ringkas tentang karakternya, Tengku Amir, kata jejaka berusia 23 tahun ini: “Saya mencabar diri saya untuk bertutur dalam bahasa Melayu dengan sebutan yang betul. Agak sukar pada mulanya, tetapi dengan bantuan pengarah serta krew-krew yang terlibat, saya rasa bahasa saya sudah semakin baik.”

Mendapat pencalonan Pelakon Drama Lelaki Terbaik untuk Anugerah Televisyen Asia (ATA) tahun ini, Zacky berharap Kayangan mampu menjadi platform untuknya membina nama di negara ini.

Gandingannya, aktres sensasi Fazura pula menerima tawaran Kayangan kerana ingin bekerjasama sekali lagi dengan pengarah Raja Ahmad Alauddin.

“Selepas Qaisy & Laila, saya ‘rindu’ untuk bekerja dengannya. Selain daripada skrip dan jalan cerita yang menarik, saya juga teringin untuk berlakon di samping nama-nama besar seperti Eja, Ziela Jalil dan sebagainya,” ulas bintang jelita ini.

Melakonkan peranan gadis kampung dari Kuala Pilah bernama Maseira, sambungnya lagi, “Raja Ahmad memberi kebebasan kepada saya untuk meneroka sendiri watak tersebut. Dia tidak memberi sebarang tekanan, malah sentiasa membantu para pelakon mencari ciri-ciri karakter yang diperlukan.”

Mengagumi pasangannya, Teuku Zacky dan melabelnya sebagai aktor berbakat besar, Fazura memuji: “Dia sangat dedikasi dan berdisiplin. Saya senang dengannya.”



SINOPSIS KAYANGAN

Akibat cuai ketika memandu, Tengku Amir berjumpa dengan Maseira secara tidak sengaja. Pertemuan pertama itu bagaimanapun menimbulkan suasana yang tegang kerana perselisihan pendapat dan latar belakang kehidupan yang berbeza.

Maseira, seorang gadis kampung dari Kuala Pilah, Negeri Sembilan merupakan graduan jurusan Sains Kemanusiaan. Sangat idealistik dan sinikal, dia lebih rela bekerja di bengkel ayahnya daripada menjadi mangsa kapitalisme.

Sementara itu, Tengku Amir berasal dari golongan kerabat diraja. Berpangkat Ketua Pegawai Eksekutif untuk Regalia Sdn. Bhd., dia bukan saja tampan dan bijak, malah mempunyai kekasih yang rupawan iaitu Erina, seorang peragawati terkenal.

Meski tidak sehaluan, atas dasar terhutang budi kepada ibu bapa Maseira yang membantunya semasa kemalangan, Tengku Amir menawarkan pekerjaan kepada gadis itu di pejabatnya.

Sering dipandang rendah kerana statusnya sebagai gadis kampung, Maseira menyimpan nekad untuk membuktikan yang dia tidaklah sebodoh mana. Kerana kesabaran Tengku Amir membimbingnya, tanpa diduga Maseira mula menyimpan perasaan dalam diam.

Satu hari, atas idea bernas Maseira, Regalia Sdn. Bhd. telah berjaya mendapatkan kontrak lumayan, sekali gus merapatkan hubungannya dengan Tengku Amir. Erina yang cemburu mencari jalan menyakitkan hati Maseira sehingga dia meletakkan jawatan dan pulang ke kampung.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Profil
========

Nama: Nur Fazura Sharifuddin

Tarikh Lahir: 27 September 1983

Asal: Pekan, Pahang

Keluarga: Anak ketiga daripada empat beradik

Kerjaya: Pelakon, model iklan, pengacara

Filem: Bicara Hati, Qaisy dan Laila, Senario XX, Gol & Gincu, Kayangan

Teater: Suzana@60

Iklan Komersial: Pantene

Pencapaian: Pelakon Harapan Wanita di Festival Filem Malaysia Ke-17.

11:21 PM  

Post a Comment

<< Terbaru