eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Alam Virtual Cicak Man

Saturday, September 23, 2006

Alam Virtual Cicak Man



Yusry pernah dituduh bermimpi di siang hari. Malah ada yang mengatakan dia terlalu bercita-cita tinggi. Begitu pun, atas semangat tidak menyerah kalah, penyanyi yang juga anggota kumpulan KRU ini berani mengambil risiko mengarahkan filem superhero pertama negara, Cicak Man.

Berpengalaman mengarahkan beberapa video muzik dan iklan televisyen, katanya: “Daripada hari pertama saya memulakan projek ini, pelbagai cabaran dan persoalan yang harus ditempuh. Namun demikian, saya percaya dengan teknologi yang ada, apa yang saya impikan tidak mustahil.”

Memulakan penggambaran awal September tahun lalu, Cicak Man baru saja selesai proses pasca produksi dan kini menunggu masa untuk masuk panggung akhir November ini. Antara lokasi yang terbabit ialah Putrajaya, Cyberjaya, Technology Park Malaysia, KL Sentral dan sekitar Lembah Klang.

“Meletakkan filem ini di bawah genre aksi komedi, Cicak Man padat dengan penggunaan kesan khas dan imej penjanaan komputer (CGI).



“Selain tugas pengarahan, saya turut bertindak secara langsung dalam proses animasi dan penciptaan efek. Hampir 350 daripada jumlah 480 shot CGI dihasilkan saya sendiri,” ujar Yusry semasa pelancaran filem tersebut di sebuah pusat membeli-belah di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Disokong kuat dengan penajaan daripada syarikat telekomunikasi terkemuka DiGi, Cicak Man membariskan bintang popular seperti Saiful Apek (Hairi/Cicak Man), Aznil Nawawi (Profesor Klon), Fasha Sandha (Tania), Adlin Aman Ramlie (Ginger 1), AC Mizal (Ginger 2) dan Yasmin Hani (Nadia). Yusry tidak ketinggalan memikul watak pembantu bernama Danny.

Dalam pada itu, meskipun penerimaan khalayak tempatan terhadap filem tersebut masih samar, KRU Films Sdn Bhd telah mendapatkan hak penayangan dan pengedaran di negara jiran tetangga seperti Singapura, Brunei, Indonesia dan Thailand.

Menurut Penerbit Eksekutif, Norman Abd Halim, kemungkinan besar Cicak Man akan ditayangkan serentak di sini dan di Brunei, sementara waktu tayangan di negara-negara lain masih belum dipastikan kerana filem ini akan dialih suara ke bahasa masing-masing.

“Selain itu juga, kami akan cuba memasarkan Cicak Man ke peringkat antara bangsa melalui American Film Market (AFM) November nanti,” terang Norman.

Bagi memeriahkan promosi serta publisiti filem berbajet RM2 juta ini, sebuah album runut bunyi akan berada di pasaran tidak lama lagi.

Diterbitkan oleh Edry, album tersebut memuatkan beberapa petikan dialog beserta lagu tema Cicak Man nyanyian The Times, Telinga Ke Tulang (Spider), Menunggumu (Ezlynn), Profesor Klon (Aznil Nawawi), Jikaku Tak Bangun Esok Pagi (Yusry), Bukan Ilusi (Dr Kronik), Diari Seorang Lelaki (Pretty Ugly) dan Dialah Aku (Syuga).

Barangan memorabilia seperti kemeja-t, topi dan rantai kunci akan turut dipasarkan, selain penerbitan novel nukilan Meor Shariman.

Selaku penaja utama, DiGi juga menawarkan pelbagai pengisian telefon mudah alih khas untuk para pelanggan mereka seperti muat turun lagu, nada dering, klip video, wallpaper, screensaver dan sebagainya.

“Hasrat kami untuk jangka masa panjang ialah menjadikan Cicak Man sebagai satu jenama. Jika tiada aral melintang, dunia virtual Cicak Man akan berterusan di kaca televisyen pula seawalnya pada tahun depan,” sambung Norman lagi.



APA KATA PELAKON

“Walau pun saya terpaksa menahan panas memakai sut Cicak Man, ‘penderitaan’ itu berbaloi apabila melihat apa yang terhasil. Grafik komputernya fantastik” - Saiful Apek

“Bukan Apek seorang saja yang panas, pelakon lain juga sama sebab kena pakai baju tebal-tebal! Saya bangga berlakon dalam filem ini dan saya harap peminat juga akan berbangga bila menontonnya” - Fasha Sandha

“Bayangkan menonton Spider Man bercakap dalam bahasa Melayu! Saya dan Adlin yang berlakon watak kembar dalam filem ini sampai sekarang tidak bercakap. Dia tidak minta maaf selepas melempang saya!” - AC Mizal

“Saya percaya inilah kekuatan yang belum pernah ditonjolkan dalam mana-mana filem tempatan” - Adlin Aman Ramlie