eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Tuah Fifi

Monday, September 25, 2006

Tuah Fifi

Foto: mStar.

Dua tahun lalu, Noor Hafiza Saharuddin sama seperti gadis-gadis lain yang sebaya dengannya. Baru tamat pengajian Diploma Pengurusan Maklumat daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Hafiza atau lebih selesa dipanggil Fifi giat mencari peluang kerjaya.

Sama sekali dia tidak menyangka cubaannya menghantar permohonan menyertai program realiti Asprirasiku yang menawarkan pekerjaan dalam dunia penyiaran telah membuka satu laluan yang besar.

“Ibu menyarankan saya mencuba nasib. Tidak terfikir pun hendak bergelar wartawan dan pengacara televisyen. Bukan kerana tidak minat, tetapi bimbang ketiadaan pengetahuan dalam bidang tersebut boleh menyebabkan saya tercicir,” tuturnya lembut.

Namun demikian, alang alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

“Hati saya berdetik, mungkin di sinilah rezeki saya. Sejak dari situ, saya tidak menoleh ke belakang lagi. Saya mahu membuktikan dengan kesungguhan, apa pun mampu menjadi kenyataan,” sambung anak kedua daripada lima bersaudara ini.

Tuah Fifi, sebulan selepas diumumkan sebagai pemenang Aspirasiku, dia terus bekerja dengan stesen televisyen gergasi TV3. Ditugaskan untuk program Wanita Hari Ini (WHI), ketika itu dia mengakui perasaan gusar dan gugup berdepan dengan kamera masih belum hilang.



“Pengalaman selama tiga bulan bersama Aspirasiku memang tidak mencukupi. Melalui dan menerokai sendiri alam pekerjaan, sebenarnya banyak lagi yang saya tidak tahu. Kalau dulu dalam program tersebut, kebanyakan tugasan dilakukan secara berkumpulan. Tetapi sekarang saya diajar untuk berdikari,” bicaranya tersusun.

Pertama kali menonton dirinya beraksi di kaca tv, kata gadis berusia 23 tahun ini sambil ketawa: “Saya malu, dengar suara sendiri pun tak suka! Kenapalah saya bercakap lembut sangat? Rasa serba tidak kena.”

Apabila diberi tugas mengendalikan program kebajikan Bersamamu, Fifi menyedari tanggungjawabnya semakin berat.

“Pernah berlaku, saya terpaksa mengulang rakaman lebih sepuluh kali kerana sukar menghafal skrip yang disediakan. Sudahlah panjang, saya tidak diberikan waktu yang cukup untuk mengingatinya,” beritahunya.

Benarlah kata orang, pengalaman itu mendewasakan. “Lama kelamaan saya sudah terbiasa dengan situasi sedemikian. Digandingkan pula dengan bintang berpengalaman seperti Rosyam Nor dan Nanu, kini saya tidak merasakan tekanan.”

Di sebalik kegembiraannya atas sambutan khalayak yang memberangsangkan terhadap Bersamamu, Fifi mengakui program kemasyarakatan itu menyemai keinsafan dalam dirinya.

Ujarnya: “Saya menganggap tugas perantara Bersamamu sebagai satu ibadah - berkongsi penderitaan golongan yang memerlukan dengan menghebahkannya supaya lebih ramai dapat membantu.

“Kami semua bukan mahu jadi hero, sebaliknya sekadar membina platform bagi menunjukkan rasa kasih dan keprihatinan. Melalui program tersebut, saya belajar mensyukuri nikmat kurniaan Tuhan dan beringat sentiasa ada insan lain yang lebih malang daripada kita.”

Turut menjayakan program Singgah Sahur sebagai pengacara undangan di samping Ally Iskandar musim Ramadan ini, Fifi mula merasai tempias glamor dan populariti berikutan kejayaan Bersamamu.

“Kadang-kadang rasa aneh juga bila saya mula jadi perhatian orang. Tetapi setakat ini tiada masalah, ia tidak menganggu pergerakan saya,” ulasnya.

Menjadikan Nor Azlina Redzuan dan Norzie Pak Wan Chek sebagai rujukan, Fifi menepis tanggapan skeptikal sesetengah pihak yang merasakan imej bertudung menyukarkannya tampil sebagai pengacara serba boleh.

“Saya mahu menjadi personaliti tv yang dihormati dan disegani, bukan saja dari perspektif imej dan tingkah laku, tetapi dari corak program yang saya kendalikan. Bertudung bukanlah penghalang untuk saya mencuba program-program yang lain.

“Jika diberi peluang, saya teringin mengacarakan program berbentuk majalah, yang membolehkan saya melakukan pelbagai tugas dalam satu masa. Seperti Azlina dan Norzie, di sebalik kewanitaan yang ditonjolkan, mereka mempunyai sifat lasak dan tidak takut dengan cabaran. Saya amat mengagumi mereka,” terang Fifi panjang lebar.

Untuk mempersiapkan dirinya menempuh hari-hari mendatang, Fifi kini menyambung pengajian untuk melayakkannya menerima Ijazah dalam jurusan Perhubungan Awam dan Komunikasi Massa.

“Pengajian yang saya ikuti sekarang berasaskan online, sementara kelasnya hanya sekali atau dua kali sebulan. Alhamdulillah, ia tidak menganggu tugas saya di TV3,” katanya sambil melemparkan senyum.



TRIVIA

* Sebelum menyertai Aspirasiku, Fifi pernah bercita-cita memohon jawatan sebagai Inspektor Polis. “Sayangnya waktu itu hanya jawatan Konstabel yang ditawarkan,” ceritanya sambil memberitahu semasa kecil dia mempunyai banyak cita-cita, termasuk menjadi pensyarah.

* Meskipun bulan Ramadan, Fifi akan tetap meneruskan rakaman musim keenam Bersamamu dengan konsep terbaru bertajuk Bersamamu: Penuhi Impian. Gadis manis ini dikekalkan sebagai pengacara program tersebut sejak musim pertama diterbitkan Februari tahun lalu.

* Gadis berbintang Leo ini menjadikan Karnival Jom Heboh TV3 sebagai platform terbaik memperbaiki kelemahan berinteraksi dengan khalayak, baik secara langsung mahupun melalui televisyen.

* Merisik tentang hubungan akrabnya dengan teman sekerja, Fifi tersenyum sambil menjawab: “Bukan mahu merahsiakan, tetapi masih terlalu awal untuk saya membicarakan hubungan dengan si dia. Walaupun kami bertugas di bawah satu bumbung, tetapi perkenalan yang terjalin tidak bermula di sini.

“Bila sudah ada kepastian, barulah saya rasa selesa untuk berkongsi. Buat masa ini, cukuplah jika saya mengaku saya sudah ada teman istimewa.”

* Berjinak-jinak menyertai perniagaan secara e-dagang, Fifi mempelawa mereka yang berminat melawat laman webnya.