eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Suara Suki RM 1 Juta

Tuesday, September 26, 2006

Suara Suki RM 1 Juta

Tiga bulan lalu, Suki hanyalah seorang gadis biasa yang masih menuntut di Tingkatan Lima, Sekolah Menengah King George V, Seremban, Negeri Sembilan. Hari ini, dalam sekelip mata, dia sudah bergelar jutawan.

Pasti dia sendiri tidak menyangka suara yang dimilikinya bernilai RM1 juta menurut perkiraan majoriti yang merasakan dia layak diangkat sebagai juara sulung program realiti terbitan 8TV, One In A Million (OIAM).

Bertempat di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, malam Jumaat lalu, impian Suki atau nama penuhnya Low Sook Yee telah dipenuhi oleh para peminatnya yang setia mengundi sejak program tersebut bersiaran sejak Julai lalu.

Menepis saingannya, Faizal dan Alif dengan memungut 39 peratus undian, Suki sangat berterima kasih di atas peluang yang diberikan.



“Saya tidak tahu bagaimana mahu menggambarkan perasaan di dalam perkataan, selain daripada gembira dan amat bersyukur. Terima kasih Malaysia kerana mempercayai bakat dan kebolehan yang saya ada,” ujar gadis berusia 17 tahun itu selepas OIAM Grand Finale selesai.

Membawakan lagu Everything nyanyian asal M2M dan single sulungnya, Berdiri ciptaan Audi Mok/Rafidah Abdullah, Suki masih tidak terlepas dari kritikan juri Paul Moss dan Syafinaz Selamat ketika OIAM Grand Finale berlangsung.

Tidak sepedas selalu, komen-komen yang diberikan pada malam tersebut, bagaimanapun, lebih berbentuk nasihat dan kritikan yang membina. Juri seolah dapat ‘membaca’ Suki bakal dijulang sebagai pemenang.

“Saya dapat melihat kelahiran ‘sesuatu’ yang sangat istimewa malam ini,” ulas Paul. Meski pernah membuatkan Suki menangis kerana teguran kasarnya, Paul berpendapat kemenangan Suki adalah satu keputusan yang tepat.

“Secara peribadi, saya merasakan Faizal seorang penghibur yang baik dan sudah bersedia untuk merakamkan album sekarang.



“Namun demikian, apabila bercakap soal pelaburan yang melibatkan wang sejuta ringgit, kita harus melihat perkara ini dari perspektif yang lebih jauh dan meluas yang melibatkan jangka masa panjang,” sambung Paul panjang lebar.

Tersenyum tenang, Suki tidak cepat melatah apabila diajukan pertanyaan yang mendakwa nyanyiannya tidaklah sehebat Faizal sehingga ada yang merasakan dia tidak layak menerima ganjaran semahal itu.

“Saya akui persembahan Faizal mengagumkan, malah untuk lagu yang pertama saya akui keyakinan saya hampir hilang. Begitu pun, saya bertuah kerana penonton tidak jemu-jemu mengundi dan saya berjanji untuk tidak menghampakan mereka selepas ini,” jawabnya matang.

Ditanya akan perancangannya terhadap duit tersebut, pintasnya spontan: “Selepas ini saya mahu kembali ke sekolah terlebih dulu kerana sudah tiga bulan saya tidak menghadiri kelas!

“Mulanya saya memang bimbang, tidak pasti apa yang mahu dilakukan dengan wang sebanyak itu. Tetapi saya tidak perlu tergesa-gesa. Saya ingin ambil masa berbincang dengan keluarga dan pihak 8TV berhubung penerbitan album.”



Ternyata minat menyanyi yang disemai sejak berusia tiga tahun lagi mendapat balasan yang sangat lumayan. Pelaburan ibu bapanya menghantar dia ke sekolah muzik terbalas dan tidak sia-sia.

“Kerana itu, selain projek album, saya juga bercadang untuk menubuhkan sebuah sekolah muzik,” katanya penuh yakin.

Ahmad Faizal Mohd Tahir atau Faizal yang menang sorak di dalam dewan terpaksa akur di atas keputusan yang meletakkannya di tangga kedua dengan 34 peratus undi.

Nyaris tersingkir kerana mendapat undian tercorot di antara tiga finalis pada awal acara, kemasukan semula Faizal di dalam OIAM Grand Finale sebagai satu kejutan ternyata membawa sedikit kesan meskipun tidak memenangi hadiah utama.

Mempamerkan persembahan yang memberangsangkan menerusi Maha Karya Cinta serta medley I Don’t Wanna Be dan We Will Rock You, Syafinaz melabelkan pemuda berusia 28 tahun itu sebagai ‘super creative singer’ sementara Paul menaruh kepercayaan dia mampu pergi jauh.

Tidak terkilan kerana gagal, katanya: “Saya sudah diingatkan dengan kenyataan bahawa ramai yang suka, tetapi mereka belum tentu mengundi. Suki beruntung kerana dia mendapat sokongan yang padu daripada rakan-rakan serta ahli keluarga. Saya memang tewas dari segi itu.”



Mengakui sudah memberikan yang terbaik, sambungnya, “Saya tidak melihat status saya sebagai suami orang sebagai faktor utama kekalahan. Saya yakin khalayak hari ini lebih matang dan terbuka dalam membuat keputusan untuk memilih siapa yang mereka minati.”

Selepas ini, Faizal merancang untuk menerbitkan albumnya sendiri yang berkonsepkan pop rock.

Sementara itu, Alif atau nama sebenarnya Muhammad Aliff Mohd Satar, 16 melihat Suki mempunyai pakej yang lengkap sebagai penyanyi. Menjadi finalis termuda OIAM, dia tidak menganggap faktor usia menjadi penyebab dia gagal bergelar jutawan.

“Bagi saya, bakat bukan hanya bermaksud suara menjadi sandaran, tetapi bagaimana seseorang penghibur itu dapat menyampaikan lagu dengan berkesan dan mengikut caranya sendiri.

“Banyak lagi perkara yang harus saya belajar selepas ini. Perancangan utama saya sekarang ialah memberi tumpuan kepada pelajaran selepas tiga bulan ‘ponteng’ sekolah,” ujar Alif yang berpersonaliti ceria.

Mengenai undian 27 peratus yang diraihnya, pelajar tingkatan empat dari Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Hartamas ini membuat kesimpulan bahawa persembahannya yang tidak konsisten membuatkan pola pengundian berubah.



Menganggap perkara tersebut sebagai sesuatu yang normal, bagaimanapun, Alif menyatakan keengganannya untuk menyertai mana-nama program pencarian bakat selepas ini. Ringkas dia menjawab: “Cukuplah sampai di sini.”

Pada malam OIAM Grand Finale, Alif membawakan sebuah lagu baru berjudul Khayal dan Give Me Just One Night yang pernah dipopularkan oleh kumpulan 98 Degrees.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif 8TV, Ahmad Izham Omar, sebagai pemenang utama, Suki akan bernaung di bawah label baru kelolaan stesen tv tersebut yang akan diumumkan kelak.

“Kami tidak berhak ke atas RM1 juta itu kerana ia milik Suki. Begitu pun, harus saya jelaskan sebahagian besar wang tersebut akan digunakan sebagai kos penerbitan, publisiti dan sebagainya bagi membantu perkembangan kerjaya Suki,” ujar Izham.

“Kalau boleh, kami ingin memastikan wang tersebut mampu mengembalikan pulangan yang lebih besar,” katanya lagi yang berpengalaman mengepalai syarikat rakaman Positive Tone selama sembilan tahun.

Izham juga menjelaskan buat masa ini, mereka masih belum memutuskan jika Faizal dan Alif bakal ditawarkan kontrak yang sama.



TRIVIA

* Jumlah undian keseluruhan yang diterima untuk keputusan OIAM Grand Finale ialah 120,000 undi. Sejak diterbitkan Julai lalu, OIAM menerima kira-kira 550,000 undian saja, berbanding Malaysian Idol yang menerima undian keseluruhan melebihi 1 juta untuk kedua-dua musim.

* Sorakan yang diterima Faizal selepas menjayakan persembahan kedua mengundang keriuhan di Dewan Merdeka. Para penonton memberikan standing ovation dan tidak berhenti bertepuk kira-kira lima minit lamanya menyebabkan juri Syafinaz dan Paul terpaksa menunggu sebelum memberikan komen.

* Selain lagu yang dipertandingkan, tiga finalis iaitu Suki, Faizal dan Alif turut membawakan lagu Go The Distance (Michael Bolton) dan Gemilang (Ella) pada awal acara.

* Malam OIAM Grand Finale juga diserikan dengan persembahan bekas peserta seperti Mimi, Anny, Ameen, Aliya, Zai, Lokman, Azfar dan Farah. Dayang Nurfaizah yang menyanyikan lagu Survivor mendapat tepukan paling gemuruh antara bekas peserta yang lain.

* Peserta peringkat saringan seperti Norayu (Top 80) dan Ching (Top 20) juga turut diberi peluang membuat persembahan.