eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Meneruskan Misi Keislaman

Saturday, September 30, 2006

Meneruskan Misi Keislaman



Biarpun musim pertama Ziarah masih lagi bersiaran di Astro Ria ketika ini, penerbitnya, One-To-One View Sdn. Bhd. sudah merangka pembikinan dokumentari terbaru berjudul Trek Global.

Masih mengekalkan hos yang sama iaitu Wan Kamarudin Wan Ibrahim dan Dang Suria Zainurdin, program tersebut akan menyusuri laluan perkembangan tamadun Islam bermula di Algeria, Libya, Mesir, Turki, Syria, Iraq, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan dan Pakistan, sehinggalah ke India dan China.

“Trek Global merupakan kesinambungan usaha dan matlamat kami dalam menerbitkan program berbentuk pengetahuan yang berorientasikan Islam. Selepas melihat respons yang baik terhadap Ziarah, kami yakin program ini juga bakal mendapat sambutan, insya Allah,” kata penerbit kanan, Zainal Rashid Ahmad.

Dijadual memulakan penggambaran pertengahan November selama dua bulan, dokumentari ini akan menyelongkar salasilah dan titik mula penyebaran agama Islam di seluruh dunia menerusi laporan 13 episod, termasuk satu episod khas tentang sejarah Islam di Malaysia dan juga di Pattani, Thailand.

“Kami sudah mendapat persetujuan secara lisan dari Astro yang menyokong pembikinan rancangan ini. Mereka sangat terbuka dengan idea yang kami ajukan. Kalau tiada aral, Trek Global akan menemui penonton sekitar Februari nanti selama sejam bagi setiap episod,” tambahnya.

Ditanya tentang kecenderungan One-To-One View menghasilkan naskhah bertemakan keIslaman bukan hanya untuk tontonan bulan Ramadan, tegas Zainal: “Akibat tragedi 11 September 2001, masyarakat Islam mendapat imej hitam dan seterusnya kita disogokkan dengan propaganda Barat dari sumber media antarabangsa yang berat sebelah.

“Sebagai sebuah negara merdeka, kami berpendapat penonton kita juga harus ‘merdeka’ dari segi maklumat. Kami ingin membentuk satu budaya kewartawanan di mana media kita sendiri berada di lokasi untuk meninjau apa sebenarnya yang terjadi, sekali gus memberikan laporan yang telus.”



Begitu pun, dia mengakui hasrat tersebut bukan mudah untuk dilaksanakan. “Apatah lagi apabila berada di kawasan garisan krisis untuk meninjau kehidupan masyarakat yang dilanda peperangan, kami berdepan dengan risiko bahaya dan isu keselamatan.

“Justeru, kami harus merancang misi dengan teliti, bukan saja melengkapkan diri dengan kemahiran teknologi tetapi turut menyediakan diri dari segi fizikal dan mental,” tambahnya yang sudah berpengalaman dalam bidang penyiaran lebih sembilan tahun.

Memuji sikap dan keberanian yang ditunjukkan hos Wan Kamarudin serta Dang Suria, ujarnya, “Selain komited serta mempunyai skil pengacaraan dan kewartawanan yang baik, mereka amat memahami konsep rancangan ini. Mereka tidak minta disediakan penginapan atau makanan mewah, malah sangat tahan lasak. Tidak semua personaliti tv sanggup mengharungi atau meredah cabaran sedemikian.”

One-To-One View juga bakal meneruskan musim kedua Ziarah untuk tayangan bulan Ramadan akan datang.

“Selepas Trek Global selesai penggambaran, Ziarah musim terbaru pula akan menyusul. Kali ini, kami akan meninjau permasalahan kebuluran dan wabak pencemaran air di Afrika; merentas negara-negara Balkan sehingga ke Sepanyol serta ke Rusia dan Moscow,” beritahunya menutup bicara.