eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Keakraban Punca Kemenangan

Thursday, September 28, 2006

Keakraban Punca Kemenangan

“Ke Skudai atau Langkawi. Paling jauh pun Singapura,” gurau spontan Ahmad Azahari Mohd Ali dan Reezman Esa mengenai destinasi percutian pilihan atas kemenangan pakej Golden Holidays kelas bisnes selama empat hari tiga malam.

Selain hadiah tersebut, pasangan muda yang sama-sama berusia 23 tahun itu turut membawa pulang wang tunai RM100,000 selepas dinobatkan sebagai juara program realiti lasak, Explorace: The Extreme Journey musim ketiga.

“Niat asal kami menyertai pertandingan ini sebenarnya sebab hendak masuk televisyen. Semata-mata hendak berseronok, tidak sangka pula dapat pergi ke separuh akhir dan seterusnya menjadi finalis,” kata Azhari yang ditemui semasa sidang media majlis penyampaian hadiah.

“Bila dapat ke final, kami bertekad untuk serius sedikit kerana sebelum ini rasanya kami main-main,” pintas Reezman pula.

Mengambil halangan dan tugasan yang dilalui sebagai pengalaman paling berharga, Azhari menjelaskan bahawa keakraban mereka menjadi tunjang utama kemenangan tersebut.

“Kami berjiran sejak kecil, malah sudah berkawan rapat kira-kira 19 tahun. Kami melanjutkan pelajaran di tempat yang sama, mengambil jurusan yang sama dan sekarang bekerja pun di tempat yang sama!” ujar Azhari. Masih mencari pekerjaan yang sesuai, buat masa ini mereka bertugas secara sambilan di pusat pameran Petrosains, KLCC.

Mengenai wang kemenangan, Reezman berhasrat menghadiahkan RM30,000 kepada kedua ibu bapanya yang sudah bersara.

“Bakinya saya masih belum pasti, tetapi mungkin saya dan Azahari ingin memulakan perniagaan aktiviti riadah seperti Paintball,” beritahunya yang berasal dari Taman Maluri, Kuala Lumpur. Mereka juga merancang untuk mengembara ke benua Eropah atas tiket percutian yang dihadiahkan oleh Malaysia Airlines.

Mengimbas kepayahan yang dilalui sepanjang bersama Explorace 3, Azhari dan Reezman tidak dapat melupakan cabaran pusingan pertama di Taiping, Perak.

“Kaki saya kebas sampai tujuh kali,” cerita Reezman sementara Azhari pula berkata: “Saya terpaksa berdayung sampan seorang diri sampai tiga jam. Itu tidak kira lagi dengan pengalaman mengait dan mengangkat buah kelapa sawit.”

Ternyata kesukaran itu terbalas apabila mereka menewaskan saingan, pasangan Masita Mohamad Jalil dan Noor Misbah Nasirudin Kamal serta Weng Aun dan Wong Cee Yee di pusingan akhir yang berlangsung di Delhi, India seterusnya di Kedah, Malaysia.

“Meskipun jarak masa antara juara dengan pemenang kedua dan ketiga tidak banyak beza, tetapi kami tidak menyesal. Selain kekuatan fizikal, kami tidak menolak faktor tuah menjadi penyebab utama kemenangan,” kata Misbah, 24 tahun.

Dia dan rakan sekerjanya, Masita merupakan naib juara Explorace 3. Menerima wang tunai sebanyak RM15,000 dan tiket penerbangan kelas bisnes ke mana-mana destinasi di Asia, mereka menyimpan hasrat untuk bersedekah sempena mengambil berkat bulan Ramadan.

“Selain menabung, kami juga merancang untuk belanja kawan-kawan makan besar. Mereka selalu memberikan sokongan moral dan galakan untuk kami menyertai program ini,” tambah Mislina yang merancang untuk ke Korea.

Sementara itu, Weng Aun dan Wong Cee Yee terpaksa akur dengan hadiah tempat ketiga berupa wang tunai RM5,000 dan tiket penerbangan kelas bisnes ke mana-mana destinasi Asia Tenggara.

“Mungkin kami akan ke Kemboja, tetapi ia bergantung kepada waktu cuti pasangan saya,” kata Weng Aun yang hadir seorang diri menerima hadiah kerana Cee Yee bertugas di London.

Menyentuh soal perbelanjaan yang mereka peruntukkan apabila Cee Yee terpaksa berulang-alik dari London ke Kuala Lumpur setiap kali penggambaran, ujar Weng Aun: “Kami membelanjakan hampir RM20,000 untuk tiket kapal terbang saja.

“Kalau dikira dengan kemenangan, memang tidak sepadan tetapi kami berfikiran positif dan mengambil ia sebagai satu pengalaman yang tidak boleh ditukar ganti.”

Explorace 3 yang memulakan produksinya sejak Februari lalu telah membawa 12 peserta merantau ke beberapa destinasi seperti Labuan, Pulau Pinang, Sibu, Sarawak, Kota Tinggi, Johor, Kota Bharu, Kelantan serta Bangkok, Jakarta dan Kemboja.

Pada majlis penyampaian hadiah tersebut, Pengurus Besar Hiburan, Sukan dan Rekreasi TV3, Azhar Borhan, Pengurus Pengiklanan dan Promosi Malaysia Airlines, Fadhilah Mustaffa serta pengacara rancangan, Sasha Bashir turut hadir.