eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Sama Tidak Serupa

Sunday, October 15, 2006

Sama Tidak Serupa



Keliru? Usah begitu. Mereka mempunyai nama yang sama, tetapi profil dan kebolehan yang berbeza. Siapa di antara selebriti popular Malaysia yang berkongsi identiti?

SHAZZY
Ramai yang terkeliru mahupun tersalah sebut nama rapper solo ini. Tiada kaitan saudara dengan Sazzy Falak, Shazzy atau nama sebenarnya Al-Muhammad Ishazee Ishak, 26 merupakan artis sulung label Wake The Baby. Tampil dengan album pertamanya, Aku Melayu, lagunya bersama Lah VE, Kenapa mendapat sambutan khalayak.

SAZZY Falak
Keletah dan bijak bercakap, Sazzy Falak kekal sebagai pengacara Beat TV terbitan Astro untuk beberapa musim. Bermula sebagai hos Muzik-Muzik kemudian mendapat tawaran berlakon tele filem Piala Untuk Mama, Sazzy diberikan gelaran Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia ke-19 atas kehebatan lakonannya melalui Gol & Gincu. Pemilik nama penuh Sazlini Falak yang berusia 25 tahun ini bakal menamatkan zaman bujangnya bulan depan.



AMY Mastura
Menjuarai pertandingan akhir Asia Bagus hampir sepuluh tahun lalu, Amy Mastura meletakkan jawatannya sebagai pramugari apabila ditawarkan kontrak rakaman dari Pony Canyon. Popular dengan lagu Jawapan Kasih, Meniti Hari dan Diam-Diam Rindu, Amy, 35 juga dikenali sebagai aktres cemerlang. Filem Puteri Impian arahan Aziz M. Osman berjaya melayakkannya menerima trofi Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia ke-16 empat tahun lalu.



AMY Search
Digelar raja rock dan ikon fesyen dalam kelasnya tersendiri, Amy Search meneruskan legasi sebagai the living legend. Sedang sibuk mempromosikan karya terbaru Gothik Malam Edan bersama kumpulan yang telah bersamanya selama 25 tahun, Amy atau nama sebenarnya Suhaimi Abdul Rahman juga merupakan salah seorang ‘guru’ dari program realiti Mentor musim kedua. Anak sulungnya, Nabila Huda turut terlibat dalam dunia hiburan sebagai pelakon.



FAZLI Zainal
Meskipun menjadi peserta paling awal tersingkir daripada Malaysian Idol musim pertama, impian Fazli Zainal, 29 untuk merakamkan album akhirnya terlaksana apabila dia menjadi artis sulung label baru, U'quotient Records. Meletup dengan single Harapan yang sering berkumandang di corong-corong radio, album sulungnya akan menemui peminat sedikit masa lagi.



FAZLEY Yaakob
Berstatus doktor falsafah pada usia 27 tahun setahun lalu, Fazley atau nama penuhnya Ahmad Fadzli Yaakob merupakan seorang jejaka serba boleh. Selain menyanyi, dia juga mampu mencipta lagu, menulis lirik mengacara dan menjadi perunding motivasi. Mempunyai jawatan tetap sebagai Pengarah Eksekutif Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, Fazley bakal muncul dengan Bila April...Cerita Paji Buku Motivasi Santai tidak lama lagi.



FAIZAL OIAM (One In A Million)
Berusia 28 tahun, sudah berumah tangga dan mempunyai seorang anak bukan alasan untuk Ahmad Faizal Mohd. Tahir membelakangkan cita-citanya bergelar penghibur. Meskipun tewas menyandang gelaran jutawan, Faizal yang juga bekas ahli kumpulan nasyid Mirwarna ini khabarnya sedang merangka penerbitan album solo dan mula mengumpul pengikut sendiri.



FAIZAL AF4
Daripada seorang budak kampung, Mohammad Faizal Ramliy, 22 diangkat sebagai juara AF4. Duduk sebaris dengan jaguh-jaguh yang lain seperti Vince, Zahid dan Mawi, Faizal yang terkenal dengan tagline ‘senyum sokmo’ kini meniti hidup sebagai seorang selebriti. Single pertamanya, Lihatlah ciptaan M. Nasir/Loloq sedang mendaki tangga carta-carta radio tempatan.



FAIZAL Hussein
Seperti pepatah lama ‘ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi’, anak kepada pasangan pelakon Hussein Abu Hassan dan Mahyon Ismail ini sudah berlakon sejak usia belasan tahun. Diingati melalui filem Bujang Senang, Gila-Gila Remaja, Tak Kisahlah Beb dan Kanta Serigala, Faizal, 39 kini lebih cenderung berlakon drama tv, antaranya Sembilu Kasih. Dia sudah mendirikan rumahtangga dengan dramatis Suhaila Sulaiman dua tahun lalu.



FARAWAHIDA
Tuahnya tiba selepas dia merakamkan album penuh yang berjudul Tanpamu hujung tahun lalu. Sebelum ini hanya merakamkan album mini dan menjadi penyanyi lagu-lagu latar drama, gadis berusia 20 tahun dari Taiping, Perak ini mula mencari ruang di negara seberang, Indonesia apabila albumnya dipasarkan di sana.



FARAHDHIYA
Popular dengan lagu Bertaktha Di Hati, Farahdhiya Mohd. Amin, 21 sering dikaitkan dengan kisah-kisah sensasi hingga bakat nyanyiannya tenggelam. Dituduh menjadi orang ketiga dalam krisis rumah tangga Norman Hakim dan Abby Abadi, terbaru heboh dia dikatakan bercinta dengan Hattan. Gadis kacukan Melayu Inggeris ini akan muncul dengan album keduanya, Seluruh Nafas Kerdipan Mata tidak lama lagi.



FARA Fauzana
Dari konti Era ke Hot FM, nama Fara Fauzana terus ‘hangat’ apabila digandingkan dengan Wahid Senario sebagai hos program popular, Melodi di TV3. Gadis berusia 26 tahun ini membuktikan dia berjaya mencipta nama dalam masa yang singkat dengan memenangi trofi Pengacara TV Wanita Popular dalam Anugerah Bintang Popular (ABP) tahun ini. Dia juga pernah mencuba bakat lakonan menerusi filem remaja, SH3.


FARAH AF2
Bersuara lantang dan berpersonaliti menyenangkan merupakan antara sebab Farah AF2 masih laku di pasaran berbanding rakan-rakan seperjuangannya. Pemilik nama sebenar Farah Diana Anuar, 21 ini telah melahirkan album sulungnya berjudul Antara Dua dan memenangi trofi Artis Harapan dalam Anugerah Industri Muzik (AIM) 2005.



NORMAN Hakim
Suami kepada aktres Abby Abadi, Norman Hakim atau nama sebenarnya Mohamed Norhakim Zaidon, 30 mula dikenali sebagai peragawan sebelum terlibat secara serius dalam arena lakonan. Pernah membintangi filem Pasrah, rezekinya murah apabila Datuk Yusof Haslam mengekalkan Norman sebagai hero utama siri Gerak Khas untuk beberapa musim. Norman juga dilantik sebagai jurucakap Selenia Motor Oil.



NORMAN Hakim
Suami kepada aktres Abby Abadi, Norman Hakim atau nama sebenarnya Mohamed Norhakim Zaidon, 30 mula dikenali sebagai peragawan sebelum terlibat secara serius dalam arena lakonan. Pernah membintangi filem Pasrah, rezekinya murah apabila Datuk Yusof Haslam mengekalkan Norman sebagai hero utama siri Gerak Khas untuk beberapa musim. Norman juga dilantik sebagai jurucakap Selenia Motor Oil.



NORMAN KRU
Menjadi ‘kepala’ dalam kumpulan adik-beradik KRU, Norman Abdul Halim, 34 kini menjadi Pengarah Urusan KRU Berhad yang mengendalikan pelbagai perniagaan, antaranya pengendalian acara dan label rakaman, KRU Music Group (KMG). Masih aktif sebagai penyanyi, apatah lagi baru muncul dengan album 10 Di Skala Richter, Norman juga pernah menjadi hero filem Awas dan Cinta Metropolitan.



LINDA Nanuwil
Digelar ‘pesona bintang’ oleh pengarah Yusof Haslam ketika berada dalam AF2, Linda Nanuwil muncul naib juara program tersebut. Dilihat mempunyai pakej lengkap seorang artis, entah mengapa nama gadis kelahiran Ranau, Sabah berusia 21 tahun ini tenggelam dalam arus kemunculan ramai bintang baru yang lain. Begitu pun, dia sempat berlakon filem arahan Aziz M. Osman, Gila-Gila Pengantin Popular dan merakamkan album Jika Kau Kekasih di bawah label Maestro Records.



LINDA Jasmine
“5,6,7,8!” dengan suara yang bergema menjadi trademark Linda Jasmine. Pernah menjadi model iklan semasa remaja, dia dikenali sebagai jurutari profesional atas kejayaan luar biasa program realiti, Akademi Fantasia (AF). Memikul tugas sebagai guru tari dan koreografi bagi empat musim berturut-turut, Linda, 34 mempunyai sebuah studio yang dinamakan Linda Jasmine Performing Arts Studio di Ampang.



LINDA Onn
Memulakan tugas di stesen Best 104.9 sebelum berhijrah ke TV3, nyata rezeki Linda Onn sudah tertumpah sebagai penyampai radio popular Era. Menerusi stesen nombor satu itu namanya melonjak naik sehingga dia mempunyai program bual bicara sendiri, Tanya Linda. Turut menjadi jurucakap beberapa produk, wanita berusia 28 tahun ini pernah mencuba nasib sebagai pelakon melalui filem Gila Bola dan kini mengusahakan rangkaian restoran My Mom’s Chicken Rice.

LINDA Rafar
Datang dari keluarga aktif seni, Linda Rafar, 28 memulakan karier lakonan sejak kecil. Menonjol melalui filem Litar Kasih dan Awas, Linda kemudian menganggotai kumpulan Elite atas didikan KRU. Dia kini popular sebagai pasangan duet dengan adiknya, Diana dan muncul saban minggu di televisyen melalui siri Dua Hati.



Antara nama sama yang lain

* Sheila Majid, Sheila Rusly, Sheila Mambo, Sheila Lama
* Fauziah Nawi, Fauziah Ahmad Daud, Fauziah Latiff
* Yusof Haslam, Yusof Kelana, Yusof Wahab
* Zizie Ezette, Zizi Zulkifli, ZZ Era
* Sarimah Ahmad, Sarimah Ibrahim
* Ellie Suriaty, Elly Mazlein
* Nora Danish, Nora
* Aida Rahim, A. Aida
* Tam Spider, Tam (Dunia Baru)
* Zainal Abidin, Zainal Alam Kadir
* Maya Karin, Maya (Matahari)
* Dayang Nurfaizah, Dayangku Intan
* Yasmin Ahmad, Yasmin Hani
* Julia Rais, Julia Hana
* Aziz M. Osman, Aziz Sattar
* Saiful Apek, Saiful (Malaysian Idol)
* Maria Farida, Maria Menado
* Rozie Rashid, Rozie Othman
* Julie Dahlan, Julie Sudiro
* Bob AF2, Bob Lokman
* Normala Samsudin, Normala Omar
* Rozita Izlynn, Rozita Che Wan
* Ramli Sarip, Ramli MS, Ramli Ibrahim
* Abby Abadi, Ebby Saiful, Ebby Yus
* Din Beramboi, Deen Wahab, Din CJ, Din Glamour
* Didie Alias, Diddy AF4
* Joe Wings, Joe Radzwill
* Rahim Maarof, Rahim Razali