eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Aidilfitri Aznil Nawawi

Thursday, October 26, 2006

Aidilfitri Aznil Nawawi



Perkataan penat, sedih dan sepi tidak wujud dalam kamus hidup seorang lelaki bernama Aznil Nawawi. Dalam usia mencecah 44 tahun, dia terus bekerja dan tidak pernah berasa puas dengan apa yang dikecapinya hari ini.

“Saya seronok bila sibuk. Kalau orang tanya apa rahsia saya sentiasa kelihatan muda, mungkin itulah sebabnya. Saya tiada masa memikirkan hal yang bukan-bukan, sebaliknya menjalani dan ‘menikmati’ kerja dengan penuh kegembiraan,” ujarnya.

Sinonim dengan program Akademi Fantasia (AF), Aznil bukan saja dilabel sebagai pengacara nombor satu negara, malah dia juga antara segelintir selebriti yang sangat versatil, boleh dibawa ke tengah ke tepi, boleh berlakon dan menyanyi.

Seminggu selepas Aidilfitri, jadualnya padat tersusun. Selain rakaman musim keenam program bual bicara unik Macam-Macam Aznil, dia turut terlibat dalam konsert jelajah Gegak Gemilang Astro sempena ulang tahun ke-10 stesen penyiaran tersebut.

“Menariknya, saya tidak akan bertindak sebagai pengacara dalam konsert tersebut. Saya hanya akan menjadi penyanyi ‘sepenuh masa’ bersama rakan-rakan artis yang lain, antaranya Mawi, Anuar Zain, Erra Fazira, Adibah Noor, Faizal, Vince dan Zahid,” beritahunya teruja.



Akan ke beberapa destinasi seluruh Malaysia, lelaki awet muda ini juga sibuk dalam setiap rangka promosi filem terbarunya, Cicak-Man yang bakal masuk panggung 7 Disember nanti.

Dalam filem superhero terbitan KRU Films itu, dia menggalas peranan jahat, Profesor Klon.

Apa lagi yang Aznil hendak buat? Tidak cukup sibukkah? Jawabnya sambil ketawa besar, “Saya akan masuk studio tidak lama lagi untuk berduet dengan Mawi dalam album terbarunya, Idolaku...Yang Tercinta. Buat masa ini, saya masih belum pasti tajuk lagu tersebut.

“Di samping itu, saya dan Astro sedang dalam perbincangan terakhir penerbitan sebuah program baru kanak-kanak untuk tayangan saluran Ceria. Saya bertindak selaku pengacara, penasihat konsep dan penerbit.”

Sedang hangat dengan single Jangan Cepat Marah yang sering berkumandang di corong-corong radio, Aznil turut mendapat tawaran berlakon teater kanak-kanak Ali Baba Dengan 40 Penyamun akhir Disember ini.



Diberikan watak ketua penyamun, ternyata demografi peminat Aznil meluas, daripada yang dewasa sehinggalah kanak-kanak.

“Kan sudah saya katakan, saya tiada masa untuk bersedih atau berasa bosan. Orang tidak perlu hairan mengapa saya selalu riang dan ketawa,” kata Aznil menjelaskan mengenai personalitinya yang berwarna-warni.

Bapa tunggal kepada dua orang anak, Fildza Haifa (Fifi), 17 dan Fariq Haizen (Riki), 12 ini menambah, kehadiran dua cahaya matanya sering mengisi kekosongan hidup.

“Saya dan mereka saling memerlukan. Bila ada kelapangan, merekalah keutamaan saya. Selain Fifi dan Riki, hidup saya tidak pernah sunyi dari dikelilingi teman-teman rapat dan seperjuangan,” sambungnya.

Menyentuh mengenai sambutan lebaran tahun ini, Aznil berkata, awal-awal lagi dia sudah membelikan pakaian serta kelengkapan raya anak-anaknya.

Ceritanya, “Hari pertama Ramadan kami sudah membeli-belah. Mudah, tidak perlu tergesa-gesa atau bersesak-sesak dengan orang ramai nanti. Anak-anak saya tidak cerewet. Apa yang saya berikan mereka terima.”

Beraya di Taman Tar, Ampang bersama kaum keluarga, termasuk ibu tersayang, Nurbaiti Suru, anak keenam dari tujuh bersaudara ini akan menghabiskan masa cuti selama seminggu.

“Sudah menjadi tradisi saban tahun, kami menggunakan cuti raya untuk melancong beramai-ramai, misalnya ke Port Dickson, Kuantan atau Pulau Pinang. Bagaimanapun, destinasi untuk tahun ini masih belum ditentukan lagi,” jelasnya.

Istimewa Aidilfitri kali ini, Aznil turut meluangkan masa beraya dengan sidang redaksi hiburan. “Saya sentiasa menjalin hubungan yang akrab dengan teman-teman media kerana tanpa sokongan dan teguran mereka, saya tidak akan berada di mana saya sekarang.

“Undangan dari kawan-kawan di meja hiburan saya terima dengan hati terbuka. Sesuai dengan konsep akhbar yang menampilkan cita rasa urban, saya fakir sentiasa tampil dengan kelainan dan idea-idea yang segar,” pujinya.

Di kesempatan ini, Aznil ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca. Maaf Zahir Batin.