eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Syawal Kris dan Camelia

Sunday, October 29, 2006

Syawal Kris dan Camelia

Mereka bersua lagi selang beberapa minggu selepas konsert amal Force of Nature Yogyakarta Quake Aid 2006 dianjurkan Ogos lalu.

Barangkali kerana tidak puas berkongsi cerita dalam pertemuan lepas, kedua bintang cantik ini tidak henti bercakap walaupun jurukamera sudah memberi isyarat untuk merakamkan wajah mereka.

“Kamu sudah lihat koleksi terbaru Louis Vuitton?” terdengar suara Kris Dayanti bertanya kepada fashionista negara, Camelia. Sesekali ketawa, sesekali berbisik, sesi foto yang diatur berjalan penuh santai meski Kris kesuntukan waktu.

Tidak perlu diajar, tidak perlu disuruh, cepat saja keduanya memberikan aksi di depan lensa kamera. Bergelar penghibur dalam kelas masing-masing, Kris mahupun Camelia juga insan biasa yang menyambut kedatangan Syawal dengan penuh rasa syukur dan rendah diri.

Ikuti cerita Ramadan dan Aidilfitri penyanyi dari dua negara ini.

Wajah Baru Rumah KD



Selepas lima tahun tidak bertukar hiasan dalaman, Aidilfitri kali ini Kris Dayanti atau lebih mesra dengan panggilan KD mahu beraya sakan. Sebelum menjelang Ramadan lagi, dia sudah berkira-kira mahu menukar warna langsir dan kemasan dinding rumah agamnya di Jakarta.

“Tahun ini, rumah saya akan berwajah baru. Dari suasana yang berwarna hijau, saya tukar ke warna yang lebih ceria seperti merah, emas dan biru diraja,” ceritanya teruja.

“Sebenarnya sudah lama saya mahukan perubahan interior, tetapi kesibukan membuatkan saya asyik bertangguh. Selain hiasan, saya juga membuat sedikit pengubahsuaian rumah,” sambungnya melempar senyuman.

Menurut KD, Ramadan kali ini dia punya lebih banyak masa senggang.

“Sejak 1998 hingga tahun lalu, saya sibuk dengan penggambaran drama. Setiap bulan puasa, pasti ada satu. Tetapi tahun ini saya nekad menolak sebarang tawaran lakonan. Saya mahu meluangkan masa berbuka puasa bersama keluarga di rumah,” kata bintang yang popular menerusi sinetron Doaku Harapanku serta Doa dan Anugerah ini.

Adakah keputusan itu didorong oleh kegagalan filem pertama lakonan dan terbitannya, Jatuh Cinta Lagi?

“Selepas saya dan krew separuh mati berusaha, hingga ‘kaki jadi kepala, kepala jadi kaki’, akhirnya filem itu mendapat respons yang mengecewakan.

“Jentera promosi di Indonesia mahupun Malaysia tidak kuat, tidak seperti yang saya harapkan hingga ada peminat tidak menyedari ia dimainkan di pawagam. Tahu-tahu tayangannya sudah selesai,” keluh KD kesal.



Mengakui serik untuk bikin filem dalam masa yang terdekat, begitu pun ia bukan alasan utama KD enggan berlakon sinetron lagi.

Sedang giat mempromosikan album duet keenamnya di samping suami tercinta, Anang Hermansyah berjudul 10 Tahun Pertama, KD ingin mengambil berkat bulan Ramadan dengan memperbanyakkan ibadah.

“Cukuplah dengan kesibukan bulan-bulan yang lain. Bukan bermakna saya dan suami tidak langsung bekerja, tetapi kami lebih banyak istirahat. Berkumpul dengan anak-anak, saya rasa tenang dan aman sekali,” ujar ibu kepada Titania Aureliel Nurhermansyah, 8, dan Azriel Akbar Hermansyah, 6.

“Saya ingin asuh anak-anak belajar berpuasa penuh tahun ini. Kalau boleh, tidak mahu tertinggal satu hari pun,” azam penyanyi yang popular dengan lagu Menghitung Hari ini.

Mengekalkan tradisi memakai pakaian sedondon, KD dan suami sepakat memilih biru muda sebagai warna tema di pagi Syawal tahun ini.

“Tidak seronok rasanya kalau tidak memakai warna yang serupa kerana ia sudah menjadi amalan keluarga bertahun lamanya. Saya juga masih setia menempah dengan pereka yang sama iaitu Ferry Suraya,” beritahu adik penyanyi Yuni Shara ini.

Berbicara mengenai juadah lebaran, keluarga KD lebih gemar menyediakan menu makanan yang sedikit berbeza daripada hidangan lazim hari raya.

“Kalau setiap rumah ada ketupat dan rendang, rumah saya juga ada tetapi menu utamanya berlainan. Saya hidangkan opor ayam, bakso dan pelbagai jenis makanan yang berkuah supaya tetamu yang berkunjung tidak jelak dengan makanan yang sama,” terangnya memasang strategi.

Seperti kelaziman hari mulia, pasangan suami isteri romantis ini tidak akan lupa beraya di rumah orang tua masing-masing. “Kami akan ke Radio Dalam, Jakarta rumah ibu bapa saya terlebih dulu, kemudian baru ke Bandung, rumah keluarga Anang,” beritahu KD.

Menjelang Aidilfitri, KD sempat mengutuskan pesan buat para peminat tersayang.

“Ini adalah saat yang paling tepat untuk kita mensyukuri nikmat yang dianugerahkan Tuhan serta melihat kembali ke dalam diri. Ambillah kesempatan Ramadan dan Syawal untuk mensucikan hati dengan melakukan pelbagai aktiviti yang mendatangkan pahala,” tuturnya ikhlas.

Camelia Tidak Tempah Baju Raya



Tiba Ramadan Al-Mubarak, Camelia dan seluruh kaum kerabatnya tidak pernah lupa mengerjakan ibadah umrah. “Alhamdulillah, saya masih diberi kesempatan menjejaki tanah suci Mekah,” lafaznya syukur ketika menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada penulis, baru-baru ini.

“Saya rasakan hidup saya begitu dirahmati dan terasa diri beruntung kerana dapat ke mari buat kesekian kalinya. Saya nikmati setiap detik di sini, setiap udara yang saya hela. Pengalamannya sangat luar biasa,” titipnya lagi.

Berpergian selama dua minggu dan akan pulang beberapa hari sebelum takbir Syawal berkumandang, Camelia akan pulang ke Kuching menyambut lebaran.

“Ke mana lagi kalau bukan di sana bersama keluarga dan sanak saudara. Hari Raya tiada erti kalau orang yang tersayang tiada di sisi. Merekalah segala-galanya buat saya,” kata bintang bermata galak ini yang masih betah hidup sendirian.

Biarpun dikenali sebagai ratu fesyen, ironinya Camelia memberitahu dia tidak menempah baju baru untuk raya tahun ini.

“Raya bukan bermaksud pakaian yang mewah-mewah belaka, tetapi hari untuk kita menginsafi diri. Saya bersederhana, ‘mengitar semula’ baju-baju yang pernah dipakai. Yang penting, kita harus pandai mensuaipadankan agar ia kelihatan baru,” jawabnya seolah memberi tip pemakaian.

Berhasrat menghidangkan Laksa Sarawak sebagai sajian utama pagi raya, Camelia sedang berdebar menanti kelahiran Mysticam selepas lama tidak muncul dengan album terbaru.

“Bakal berada di pasaran 7 November ini, saya tidak sabar mendengar reaksi para peminat yang telah sekian lama menunggu. Membawakan irama yang lebih segar dan penuh energi positif, saya menulis hampir keseluruhan lagu,” tambahnya yang kini bernaung di bawah payung EMI-Virgin Records.



Mengagumi KD sebagai artis contoh, Camelia tidak habis-habis memuji personaliti dari negara seberang itu.

“Dia amat menyenangkan. Walaupun bertaraf diva, KD sangat merendah diri tidak kira dengan siapa pun. Itulah sebenarnya kualiti seorang bintang. Dia tidak alpa dengan sanjungan yang diberikan.

“Selain kemerduan suaranya yang magis dan kejayaannya dalam bidang nyanyian, saya juga melihat dia sebagai seorang ikon fesyen. Apa saja yang tersarung di badannya kelihatan cukup stylish,” jelasnya memberikan pandangan.