eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Episod Cinta Ieda, Naquib

Tuesday, November 07, 2006

Episod Cinta Ieda, Naquib


Petang Sabtu, Masjid Al-Rahimah, Kg. Pandan, Kuala Lumpur menjadi saksi. Sebaik saja selepas Asar, Siti Haida Abd. Moin, 27 atau lebih dikenali dengan nama Ieda Moin selamat diijabkabulkan dengan jejaka pilihan hati Mohd. Naquib Idris.

Terlerai sudah gundah gulana di hati. Tanggal 4 November 2006 sesungguhnya akan menjadi memori indah yang terpahat di ingatan buat selama-lamanya.

“Beberapa jam sebelum akad nikah, hati saya menjadi sangat tidak keruan. Degup jantung berdebar kuat, saya terlalu gementar sehingga air mata mengalir tidak putus-putus,” akui Ieda yang berpakaian manis serba putih semasa hari pernikahan.

Kini dia mengerti mengapa mempelai perempuan selalunya berada dalam keadaan yang begitu beremosi.

“Bukan menangis kerana takut atau kesal, sebaliknya saya rasa bersyukur di atas perkahwinan ini. Debar meninggalkan alam solo dan debar melangkah ke ‘dunia baru’,” katanya lagi.

Dengan kehadiran sanak-saudara dan rakan taulan yang memenuhi ruang masjid, Ieda ditemani rakan baiknya, aktres Nadia Mustafar semasa upacara pernikahan berlangsung.

Air matanya tertumpah lagi saat bapa tercinta, Abd. Moin Abd. Ghani mendakap memberi tanda restu ‘melepaskannya’ kepada seorang lelaki bernama suami.




“Saya sangat akrab dengan ayah. Dialah tempat saya mengadu nasib selama ini, susah dan senang, dialah orang yang menjadi pendengar setia,” beritahu penyanyi dan pelakon cilik ini.

Pernah mengharungi episod-episod duka percintaan, ternyata jodoh Ieda dengan Naquib, lelaki yang sealiran dengannya sangat kuat. Biarpun hanya enam bulan berkenalan sebelum membuat keputusan berumah tangga, mereka sememangnya yakin diciptakan Tuhan untuk bersatu.

Beserta wang hantaran sebanyak RM10,000, 15 dulang hantaran pengantin lelaki berbalas 17 dulang dari pihak perempuan, dengan dua kali lafaz akad, Ieda kini milik Naquib.

“Perjalanan cinta saya sebelum bertemu lelaki sebaik Naquib amat panjang. Saya pernah melalui pengalaman bercinta empat tahun lamanya, tetapi tidak ke mana. Dengan Naquib, perkenalan kami singkat tetapi telah membuahkan rasa sayang yang sangat mendalam,” tutur Ieda ceria.


Pictures: artisglamer

Ditanya bagaimana dia merapati lelaki yang berjawatan Pengurus Produksi syarikat perfileman Tayangan Unggul Sdn. Bhd. itu, jawab Ieda: “Saya mengenalinya melalui tunang Nadia yang bekerja di bawah satu bumbung dengannya. Daripada teman biasa, tempat bergurau senda, akhirnya kami menjejakkan kaki ke jinjang pelamin.”

Mengharapkan jodohnya berpanjangan, ujar Ieda, biarlah ini menjadi kisah cintanya yang terakhir. Tegasnya: “Saya mahu terus mencintai Naquib selepas ini. Saya akan selalu ingat pesan ibu, Faridah Hitam supaya pandai membawa diri sebagai isteri dan menjaga keharmonian rumah tangga.”

Ieda berterus-terang ketika ditanya kriteria yang membuatkan dia jatuh hati kepada jejaka kelahiran Klang, Selangor itu.

“Kalau mahu tahu, saya yang ‘memulakan langkah’ dengan memberinya nombor telefon. Dia kelihatan jual mahal pada awalnya, tetapi sebagai seorang wanita yang sukakan cabaran, saya mengambil inisiatif merapatinya.

“Naquib seorang yang penyabar, rendah diri dan sangat menyayangi saya. Bila dia melamar, tanpa ragu-ragu saya bersetuju. Dengan usia kami yang sebaya, saya fikir waktu untuk kami ‘mendirikan masjid’ sudah sampai,” jelas Ieda.



Sehari selepas majlis akad nikah, pasangan secocok ini diraikan dalam suasana penuh meriah di Padang Tadika Kemas, Kg. Pandan, berdekatan dengan kediaman pengantin perempuan.

Dengan pelamin bertemakan putih dan hijau, mereka berdua diarak dengan pakaian sedondon warna krim. Meskipun tidak bersongket dan mengenakan persalinan moden, kemeriahan perkahwinan tetap terasa.

“Kami sudah mengenakan baju songket semasa malam berinai. Untuk majlis ini, kami mahu lebih santai, tidak perlu bertukar banyak baju. Cukuplah sepasang,” kata Ieda yang mendapat khidmat Izzat Artistic Team sebagai perunding pakaian raja sehari.

Tidak menolak rezeki untuk menimang cahaya mata dalam masa terdekat, Ieda dan Naquib akan menjalani kehidupan sebagai suami isteri di Puchong, Selangor selepas majlis persandingan selesai.

“Kerana dia juga terlibat dalam industri hiburan, Naquib tiada masalah jika saya terus aktif dalam bidang seni. Cuma sebagai seorang yang sudah memegang status isteri, saya mesti tahu menggariskan apa yang patut, apa yang tidak,” ucap Ieda mengakhiri bicara.