eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Tumpang Populariti Mawi?

Sunday, November 05, 2006

Tumpang Populariti Mawi?



Memandang Ekin dan Aenn, mata mampu menjadi keliru. “Aenn ada tahi lalat di pipi kiri,” jawab tuan punya diri saat ditanya bagaimana mahu membezanya keduanya.

“Entah kenapa, ramai yang menyangkakan saya kakak dan Ekin adik. Mungkin kerana saya yang menceburi dunia hiburan terlebih dulu,” cerita Aenn lagi membetulkan persepsi khalayak.

Tidak sukar mencari sebab mengapa mereka mudah mencuri perhatian khalayak menerusi siri Kawan arahan Aziz M. Osman. Dengan sekali pandang, penonton yakin mereka berdua sahih pasangan kembar.

Apatah lagi apabila melihat nama yang dipaparkan berbintikan lelaki yang sama - Nora’ Asikin Rahmat (Ekin) dan Nora’ Ain Rahmat (Aein).

Berusia 27 tahun, mereka kelihatan seperti memiliki personaliti yang serupa. Ceria dan tidak lokek dengan senyuman. Adakah ini hanya sekadar satu paparan imej yang direka?

“Kami memang begini, terlalu banyak persamaan. Apa yang saya suka, Ekin juga gemar. Kalau saya jatuh sakit sekalipun, Ekin turut merasainya,” kata Aenn mewakili kakaknya.

Menurut mereka, tidak pernah terlintas di fikiran untuk saling saing-menyaingi di antara satu sama lain. “Saya gembira melihat pencapaian dan kemajuan Aenn.

“Dari dulu memang dia yang menunjukkan kesungguhan, sementara saya lebih seronok menyokong dari belakang saja,” sampuk Ekin yang membantu perniagaan keluarga, rumah persiapan pengantin bernama Nuit De Nose Boutique di Johor Bharu.

Persetujuan Ekin untuk melibatkan diri dalam arena lakonan sebetulnya didorong oleh peranan yang ditawarkan dalam siri popular TV3 itu.

“Kawan adalah penampilan pertama saya di kaca televisyen. Sebelum ini saya memang tidak mahu berlakon. Saya terima ajakan abang Aziz semata-mata kerana Aenn berlakon sama. Tidaklah saya berasa kekok kerana adik saya menemani dan beri tunjuk ajar,” beritahu gadis kelahiran Johor Bharu, Johor ini.

Ditanya sampai bila mahu dikenali sebagai pasangan kembar, pintas Aenn: “Kalau boleh sampai bila-bila. Memang ada keinginan untuk mengorak kejayaan masing-masing, tetapi kami selesa begini.”



Ekin Menyerah Kalah

Tengah hari Jumaat lalu, Nora’ Asikin Rahmat (Ekin) dan Nora’ Ain Rahmat (Aenn) datang ke pejabat KOSMO! untuk menjalani sesi fotografi VAZZ.

Selain bercerita tentang kerjaya dan populariti yang diraih melalui siri Kawan di TV3, Ekin menjelaskan tentang gosip hubungannya dengan Mawi yang dianggapnya fitnah dan khabar angin belaka.

Bermati-matian gadis berusia 27 tahun itu menafikannya. Pelbagai alasan diberi untuk mengukuhkan betapa dia tidak pernah mengenal Mawi.

Memetik katanya: “Jangankan bercinta, bercakap dengannya pun saya tidak pernah. Kami tidak pernah bertemu, apatah lagi bertukar sms. Nombor telefon peribadinya pun saya tidak ada.”

Ekin juga berkali-kali mengungkapkan rasa kesal kerana kontroversi tersebut telah menyebabkan kesihatan ibunya terjejas dan hubungannya dengan teman lelaki menjadi retak. Ujarnya berulang kali: “Saya tidak tahu mengapa saya dikaitkan dengan Mawi.”

Saat diajukan wujudnya gambar Mawi bertandang ke rumahnya pada hari raya yang lalu, Ekin menjelaskan: “Kalau benar ada, tunjukkan kepada saya. Biar saya sendiri yang meneliti kesahihannya. Saya tidak tahu menahu tentang gambar tersebut. Saya tidak menolak ia mungkin satu perbuatan khianat.”

Petang Sabtu (semalam), penulis menerima panggilan daripada Ekin sendiri. Dalam nada bersalah, Ekin akhirnya mengaku yang dia memang mengenali Mawi. “Saya minta maaf. Saya ingin membuat penjelasan dan membetulkan kedudukan,” terkeluar perkataan tersebut daripada bibirnya.

Ditanya mengapa secara tiba-tiba dia mengaku mengenali Mawi, Ekin terdiam seketika. Penulis lantas bertanyakan jika dia mengetahui Mawi sudah mengaku kepada wartawan Maliah Surip, Ekin menjawab ringkas: “Ya, saya ada dengar dia mengaku.”

Mengungkapkan rasa bersalah dan tidak adil di atas penafian yang dilakukan sebelum ini, ujarnya: “Saya memang kenal Mawi, tetapi sebagai rakan sesama artis saja, tidak lebih daripada itu.

“Saya akui dia singgah ke rumah (di Jalan Mariammah, Johor Bharu, Johor) pada malam raya bersama empat orang kawannya. Kunjungan itu hanyalah satu kunjungan biasa. Hanya itulah sekali dia datang ke rumah. Cerita mengenai rombongan peminangan atau merisik sebelum ini memang tidak benar.”

Menerangkan mengapa dia terpaksa berselindung di sebalik kebenaran, jawabnya: “Saya tersepit. Saya menganggap hubungan saya dengan Mawi sekadar teman biasa, tetapi saya bimbang disalah ertikan.

“Saya faham bagaimana reaksi para peminatnya jika mengetahui saya berkawan dengan Mawi. Saya tidak mahu menjadi mangsa ugutan, tohmahan atau caci maki.

“Apabila media bertanyakan pada Mawi mengenai gosip dengan saya, dia menafikannya. Kerana itu saya mengambil langkah yang serupa. Saya tahu apa yang saya lakukan ini tidak patut, tetapi saya juga mahu menjaga hati banyak pihak. Takkan saya mahu mengaku apabila Mawi berkata tidak?”

Menyentuh tentang dakwaan yang melihat kelibatnya semasa pengkebumian arwah bapa Mawi, Pak Atan, Ekin menafikannya. “Bukan saya. Saya bercuti ke Bangkok waktu itu,” jawabnya ringkas.

Mengulas mengenai gambar yang disebut-sebutkan sebagai bukti kehadiran Mawi ke rumahnya, Ekin memberitahu, “Saya tidak pasti bila gambar itu diambil. Mungkin tetamu lain yang datang merakamkannya dengan kamera telefon.”

Ditanya bagaimana hubungannya dengan Mawi bermula, dia memberitahu dia baru saja mengenali Mawi melalui rakannya yang bekerja di Mawi World Sdn. Bhd.

“Semasa saya pergi menonton Resume Untuk Mawi, saya memang belum mengenalinya. Selang beberapa bulan, barulah saya bertemu dengannya. Itu pun saya tidak pernah keluar berdua-duaan. Sentiasa beramai-ramai,” terangnya.

Menafikan yang dia dan Mawi menjalin hubungan istimewa, katanya: “Saya berkawan, tetapi tidaklah akrab. Bagi pihak saya, belum ada cinta lagi. Hubungan kami memang betul-betul hanya terbatas sebagai rakan artis.”

Aenn sebagai adiknya turut meminta maaf secara peribadi kepada penulis kerana tidak bercakap perkara yang benar. “Saya simpati dengan nasib Ekin. Seboleh-bolehnya saya tidak mahu masalah menimpanya. Saya minta para peminat faham yang kami berada dalam situasi serba salah.”



Simpati Aenn pada Ekin

‘Muka awak macam Azza Elite’ - sudah beribu kali Aenn mendengar pandangan seperti itu. “Memang tidak boleh lari. Ke mana saja saya pergi, orang akan beritahu perkara yang sama. Malah, suara saya pun dikatakan hampir serupa. Sudah lali,” jawab Aenn.

Begitu pun, kerana persamaan rupa paras itulah yang membuka jalan untuknya menganggotai Elite menggantikan Fiza. “Begitu pun ‘jodoh’ kami tidak panjang. Hanya lapan bulan kami bersama sebelum saya aktif berlakon drama,” ujarnya.

Begitu pun, kerana persamaan rupa paras itulah yang membuka jalan untuknya menganggotai Elite menggantikan Fiza lima tahun lalu. “Begitu pun ‘jodoh’ kami tidak panjang. Hanya lapan bulan kami bersama sebelum saya aktif berlakon drama,” ujarnya.

Dikesan bakat lakonannya oleh pengarah Ahmad Idham menerusi telenovela Mengejar Pelangi sebanyak 75 episod, Aenn kemudian menerima banyak tawaran drama, antaranya Bunga Senja, Wajah Kekasih dan Suite 1316.

“Tidak saya nafikan kerana Kawan, nama saya dan Ekin lebih dikenali ramai,” katanya.

Tidak berasa terkilan mahupun tergugat dengan populariti Ekin yang sedang ‘hangat’ berbanding dirinya, tegas Aenn: “Saya bersimpati dengan nasib yang melanda Ekin. Untuk apa publisiti yang mencemarkan nama dan maruah. Saya tidak rela.

“Saya berdoa agar gosip ini terus lenyap satu hari nanti. Biarlah kami dinilai kerana bakat dan kebolehan, bukan kerana cerita personal yang bukan-bukan.”