eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Usia, Jarak Bukan Halangan

Wednesday, November 22, 2006

Usia, Jarak Bukan Halangan

Saat selepas akad dilafaz, air mata lelakinya tumpah berderai. Bukan sebab mengenangkan perkahwinan yang lalu, tetapi kerana teringatkan ayahanda tercinta, Kamaruddin Wadud yang menghembuskan nafas terakhir kira-kira tiga tahun lepas.

“Alangkah seronoknya kalau arwah dapat berkongsi detik-detik manis hari bahagia saya,” luah dramatis Bob Azrai atau nama penuhnya Azrai Kamaruddin, 38.

Lebih menambah sebak di dada apabila arwah ayahnya pergi mengadap Ilahi betul-betul pada hari ulang tahun perkahwinan yang ke-40. “Kalau arwah masih ada, tentu dia gembira dengan perkahwinan ini,” sambung Bob lagi.

Mendirikan mahligai rumah tangga untuk kali kedua selepas berpisah dengan aktres Aida Aris, Bob selamat diijabkabulkan dengan gadis pilihan hati, Siti Khalizah Alihan, 18 di Masjid Bukit Indah, Ampang tengah hari Sabtu lalu.

Dengan wang hantaran RM33,000 dan mas kahwin RM80, upacara serba ringkas dan sederhana itu disaksikan oleh ibu Bob, Ainon Mohd. Yusoff, ibu bapa Khalizah, Alihan Chula dan Rahmah Kiaman serta kaum keluarga, sanak saudara serta sahabat rapat.

“Saya sedar mungkin ada yang berpendapat terlalu awal untuk saya berkahwin lagi selepas setahun menduda. Bagaimanapun, saya tidak boleh menolak jodoh apabila masanya sudah tiba. Saya yakin menikahi Khalizah adalah satu keputusan yang tepat,” katanya yang mula dikenali ramai melalui sitkom Spanar Jaya.

Mengimbas kenangan bagaimana dia dan isterinya dipertemukan, cerita Bob: “Semuanya dimulakan oleh adik Afdlin Shauki, Aizam Syamsul yang bersungguh-sungguh mahu saya berjumpa Khalizah. Sewaktu itu, Khalizah bekerja sebagai pembantu produksi untuk filem arahan Afdlin, Buli Balik.



“Apabila mengetahui Khalizah baru berusia 18 tahun, saya terasa seperti kami tidak sesuai kerana jarak umur yang sangat berbeza. Bagaimanapun, saya cuba-cuba mengenalinya menerusi telefon ketika dia sudah kembali ke Kuching, Sarawak untuk bertugas sebagai penyampai radio Cats.fm.”

Hari demi hari, minggu berganti minggu, Bob dan Khalizah menyedari keserasian yang terwujud antara mereka. Sehinggalah masuk bulan ketiga, Bob memberanikan diri terbang ke Kuching untuk bertemu dengan ‘gadis di corong telefon’ buat pertama kalinya.

“Saya akui mula jatuh cinta tetapi saya takut untuk menjalani hubungan serius kerana dia terlalu muda. Begitu pun, atas nasihat rakan-rakan serta restu ibu, akhirnya saya nekad untuk melamarnya dan kami mengikat tali pertunangan 21 Julai lalu,” terangnya jujur.

Mempercepatkan tarikh nikah daripada Julai tahun depan kepada 18 November tahun ini, mereka tidak mahu melambat-lambatkan perkara yang baik apatah lagi sering diuji dengan dugaan percintaan jarak jauh.

Bob dan Khalizah sepakat memilih warna putih untuk upacara akad nikah dan persandingan.

“Kami menganggap putih sebagai simbolik warna kanvas yang suci bersih. Hari perkahwinan ialah hari permulaan untuk kami mencorakkan warna kehidupan masa depan. Doakan jodoh kami berkekalan hingga ke akhir hayat,” ujar Bob.

Pasangan romantis ini merancang berbulan madu di Pulau Langkawi, Kedah dalam waktu terdekat dan menginginkan empat orang cahaya mata jika diizinkan Tuhan.

“Kalau boleh saya mahu anak kembar kerana Khalizah juga mempunyai saudara kembar,” tutur lelaki bertubuh besar ini.



Khalizah yang tidak terlepas senyum dari bibir memberitahu dia sangat bersyukur apabila dijodohkan dengan Bob.

“Dia pandai mengambil hati dan sangat romantik. Dalam sifatnya yang suka berjenaka, dia seorang lelaki yang matang dan saya yakin dia mampu membimbing dan melindungi saya,” jawab Khalizah ringkas yang akan menetap bersama Bob di Ampang selepas ini.

Tidak menghalang kerjaya suaminya sebagai pelakon, Khalizah juga sudah melepaskan jawatan di Cats.fm dan sedang menimbang tawaran bertugas di sebuah stesen radio di sini.

Sementara itu, majlis persandingan mereka yang diadakan pada sebelah malam hari yang sama berlangsung dalam suasana cukup meriah. Bertempat di restoran Bora Ombak, Ampang, upacara gilang-gemilang itu bertemakan Kesultanan Melayu Melaka.

“Sengaja saya dan perancang perkahwinan mewujudkan konsep tersebut. Saya mahu majlis ini diingati para tetamu sampai bila-bila,” jelas Bob. Diiringi beberapa ‘hulubalang dan para pengawal’ melangkah ke jinjang pelamin, dia dan Khalizah bagai pinang dibelah dua.

Kelihatan ramai kelibat rakan-rakan artis yang hadir menepati tema, yang lelaki mengenakan tanjak dan yang wanita lengkap bersongket. Antaranya ialah Riezman Khuzaimi, Rusdi Ramli, Vanidah Imran dan suami, Rashidi Ishak, Ridzuan Hashim serta Sharifah Shahira dan suami, Ijoy Azhari.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Effendi Norwawi turut hadir menyerikan majlis sebagai tetamu kenamaan bersama isteri, Datin Seri Tiara Jacquelina dan anak-anak.