eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Sheila Rusly Bekas Banduan?

Tuesday, November 21, 2006

Sheila Rusly Bekas Banduan?



Kejayaan Ta’in mengumpulkan 2.9 juta penonton melalui slot Cerekarama TV3 Ramadan lalu telah menambahkan keterujaan Sheila Rusly dan suaminya, Jinggo untuk menghasilkan drama-drama berkualiti tinggi.

Tuan punya Js Pictures Sdn. Bhd. ini ingin selalu tampil dengan idea-idea segar, baik dari sudut penceritaan mahupun pemilihan pelakon, agar industri penyiaran tempatan tidak terus disogokkan dengan produk-produk klise dan kitar semula.

Justeru, pembikinan tele filem terbaru mereka, Sebuah Ijtihad dilihat memenuhi aspirasi tersebut.

Mendekati kehidupan banduan-banduan wanita yang menanti detik akhir sebelum hukuman dijatuhkan, ilham ini dicetuskan sendiri oleh Sheila selaku penerbit dengan bantuan penulis skrip, Nazli Jaafar atau lebih dikenali dengan nama Che Li.

“Sebetulnya sudah lama saya berhasrat menerbitkan sebuah drama yang berkisarkan wanita dalam penjara. Begitu pun, proses kreatif secara serius hanya bermula kira-kira dua bulan lalu,” kata Sheila ketika ditemui di Penjara Pudu, Kuala Lumpur yang menjadi salah satu lokasi penggambaran.

Berkonsepkan drama berat yang berkaitan dengan undang-undang, Che Li mengambil usaha membuat kajian melalui pembacaan akhbar, jurnal kehakiman serta merujuk kepada Jabatan Penjara.

“Kami tidak mahu mengambil mudah soal fakta dan prosedur perundangan. Biarpun watak-watak yang ditonjolkan adalah fiksyen sepenuhnya, kami tidak ingin memperlekehkan minda dan pengetahuan penonton,” ujar Che Li yang sebelum ini menukilkan skrip Episod Terakhir yang menerima pencalonan Anugerah Skrin TV3 2006.

Selain Sheila sebagai pendukung salah satu watak penting bernama Cat seorang banduan senior yang menjengkelkan, Sebuah Ijtihad membawa kembali aktres hebat Sofea Jane ke layar kaca untuk pertama kalinya selepas sebelas tahun.

Pelakon yang diingati melalui lakonan berani dalam Perempuan, Isteri Dan ... ini memerankan karakter Ida, seorang pengasas kosmetik yang disyaki mengedar dadah. Turut memperkuat barisan pemain ialah Mas Idayu, Maznah Zulkifli, Faizal Hussein dan Didie Alias.

“Bukan mudah untuk memujuk Sofea berlakon. Setiap kali bertemu, pelbagai alasan diberikan tetapi saya tidak berputus asa sehinggalah dia membaca sinopsis Sebuah Ijtihad dan menonton Ta’in. Persetujuan Sofea saya anggap sebagai satu bonus untuk menarik lebih ramai lagi penonton yang merinduinya kemunculannya,” terang Sheila penuh optimis.



Tersenyum mendengar penjelasan tersebut, Sofea mengakui dia mengagumi setiap hasil kerja yang dipaparkan oleh Sheila dan Jinggo selaku pengarah. “Saya berharap pilihan ini tidak mengecewakan,” tuturnya sambil memberi justifikasi mengapa dia begitu cerewet.

“Selepas berumahtangga, saya berikrar mendahulukan keluarga. Bidang seni hanya bila ada kelapangan. Saya mesti mencari sesuatu yang berlainan tanpa mengira besar atau kecil watak yang ditawarkan.

“Saya berlakon bukan setiap minggu atau setiap bulan. Justeru, saya perlu memastikan berlakunya transformasi dalam apa jua peranan. Paling penting, ia mesti meninggalkan kesan,” ulas ibu kepada tiga orang anak ini.

Ditanya tidakkah dia gementar setelah sekian lama tidak memikul tanggungjawab besar sebagai bintang utama, dengan tenang Sofea menjawab.

“Dalam kehidupan sehari-hari pun saya berdebar kerana saya tidak tahu apa yang bakal berlaku pada setiap minit mendatang. Terus-terang saya katakan, saya tidak melakukan apa-apa persediaan untuk watak ini kecuali menghafal skrip.

“Apabila masuk set, saya mula menyelami dan menghayati perasaan seorang banduan. Saya tidak mahu merancang lebih awal apa yang bakal saya rasakan kerana ia akan menjadikan lakonan saya palsu dan kaku. Saya mahu perasaan Ida berkembang sendiri secara natural. Saya mengaitkan pahit manis kehidupan sendiri dengan pengalaman yang dilalui Ida,” ujarnya panjang lebar.



Menyanjungi sifat dan peribadi yang diciptakan untuk watak Ida, Sofea mengakui meletakkan beberapa syarat kepada penerbit sebelum berkata ‘ya’.

“Sudah beberapa tahun saya tinggalkan dunia hiburan. Saya sudah tidak betah berada di set dari pagi ke malam. Bersetuju untuk berlakon menambah satu lagi beban di bahu dan kepala, selain urusan keluarga. Maklum saja, anak-anak saya masih kecil.

“Sebab itu saya hanya mahu berlakon pada hari-hari kerja. Hujung minggu khusus untuk famili. Bagaimanapun demi minat, saya mengehadkan kemunculan setahun sekali sama ada dalam filem, drama mahupun teater,” pintasnya.

Sama halnya dengan Mas Idayu yang lebih dikenali sebagai penyanyi dangdut gelek 45 darjah. Sudah lama meninggalkan gelanggang lakonan, dia menerima pelawaan Sheila atas dasar kawan.

“Masuk lapan tahun saya tidak berlakon. Apabila Sheila memberitahu tentang kisah banduan wanita, saya terus tertarik,” katanya yang menggalas peranan Zack, rakan satu sel dengan Cat dan Ida.

Mengulas mengenai karakter yang diberikan, jelas Mas, “Zack dan Cat sama-sama ‘membuli’ Ida semasa dia mula-mula dipenjara. Tetapi tiba pada satu peringkat, keadaan mula berubah dan perjalanan plot menjadi bertambah menarik.”

Menurut Sheila, transisi inilah yang menjadikan watak masing-masing semakin sukar.

“Misalnya Cat, dia digambarkan sebagai seorang yang keras hati dan samseng. Namun pada sisi yang lain, saya cuba menghidupkan realiti dan naluri wanita yang tetap tersentuh apabila sesuatu yang tragis berlaku,” beritahu Sheila.

Gabungan skrip yang baik dan para pelakon handalan meyakinkan Jinggo bahawa Sebuah Ijtihad layak dilabel sebagai produk ‘mesti tonton’.

“Sebagai sutradara, saya puas apabila mendapat material dan tenaga kerja yang bagus untuk diterajui. Menyentuh soal cabaran, 80 peratus penggambaran dilakukan dalam kawasan penjara dan ia merupakan satu pengalaman baru buat saya dan buat Js Pictures umumnya,” jelas Jinggo atau nama sebenarnya Azman Yahya.

Menjalani penggambaran selama sepuluh hari, Sebuah Ijtihad dirakamkan di sekitar kawasan Penjara Wanita Kajang dan Putrajaya selain Penjara Pudu. Ia dijadualkan TV3 untuk siaran Januari akan datang.