eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Tragedi Kebaya Merah

Friday, November 17, 2006

Tragedi Kebaya Merah



“Foto-foto yang dirakam Latiff merupakan satu metafora kekosongan dan kesepian jiwanya. Melewati rumah-rumah usang, dia segera mengimbau cebisan demi cebisan memori hitam yang terpalit ketika zaman kecil,” kata Oliver Knott meringkaskan inti pati filem arahannya, The Red Kebaya.

Sebuah produksi tempatan keluaran L’Agenda Productions, sejarah pembikinan filem tersebut bermula kira-kira setahun lalu.

“Penulisan skrip The Red Kebaya mengambil masa yang agak lama, draf ditukar sehingga empat ke lima kali. Biarpun plotnya satu rekaan fiksyen semata-mata, kami tidak mengabaikan nilai-nilai sejarah memandangkan filem ini berlatarkan era 1950an,” tambah lelaki yang berasal dari England ini.

Kini menetap di ibu kota, Knott mendedahkan terdapat dua sebab utama mengapa dia bersetuju menulis skrip, lakon layar serta mengarahkan The Red Kebaya.

“Sekitar tahun 1958, keluarga saya pernah menetap di Malaysia. Justeru, mengendalikan projek ini ibarat mengenang kembali detik-detik manis yang lalu. Selain itu, saya amat tertarik dengan karakter John Reynolds.

“Bagi saya, dia seorang lelaki yang sangat berani. John yang terperangkap dalam neraka perkahwinan mengambil keputusan tegar meninggalkan isterinya demi seorang wanita tempatan.

“Dia meminggirkan kedudukannya, reputasi dan tanggapan orang semata-mata kerana percaya pada kuasa cinta,” ulas pengarah yang pernah menghasilkan filem Free Spirits untuk pasaran Festival Filem Cannes di Perancis tiga tahun lalu.

Idea asal The Red Kebaya tercetus semasa dua orang penerbitnya, Ramli Hassan dan Andre Berly dalam penerbangan pulang dari Sydney, Australia awal tahun lepas.

“Kami sudah lama berhasrat menerbitkan sebuah filem dan mencari-cari material yang bagus. Apabila ilham ini diusulkan, kami terus memulakan proses pra-produksi, bermula dari penulisan sehinggalah kepada pemilihan pelakon,” ujar Ramli yang juga bertindak sebagai pelakon utama.

Selain aktivis teater berpengalaman itu, filem ini dibintangi Vanidah Imran, Samantha Schubert, Patrick Teoh, Zahim Al-Bakri, Sabera Shaik, Elaine Daly, Jo Kukathas, Paula Malai Ali dan Fauziah Nawi. The Red Kebaya turut dijayakan oleh Bob Mercer, pelakon British dari siri The Bill Doctors dan Rome.

Menurut Knott, selepas beberapa uji bakat dilakukan, dia dan penerbit gagal mencari aktor yang paling sesuai memainkan peranan John Reynolds sehingga akhirnya terpaksa menerbangkan Bob Mercer khusus ke tanah air.

Menjalani penggambaran selama 35 hari di beberapa lokasi seperti Pulau Pinang, Genting Sempah dan Kuala Lumpur, The Red Kebaya memakan belanja sekitar RM2.5 juta.

“Kami sedar penerbitan filem adalah satu perniagaan yang berisiko tinggi, tetapi kami mahu melakukan sesuatu yang berlainan untuk industri perfileman tempatan.

“Ada pihak yang berpendapat drama berat seperti ini sukar meraih perhatian penonton, tetapi kami berusaha berhabis-habisan dalam urusan promosi dan pemasaran. Kami juga bercadang menyertai festival-festival luar selepas tayangan dalam negara selesai,” terang Ramli.

Ditanya mengapa menjadikan kebaya merah sebagai tema dan simbol filem sulung terbitannya, dia menjelaskan: “Pakaian tersebut merupakan satu perlambangan masa lalu dan masa sekarang. Hadiah daripada John Reynolds kepada Azizah, ia menjadi salah satu petanda penting yang mengingatkan Latiff kepada tragedi masa kecilnya.”

Sementara itu, Vanidah tidak merasakan karakter perempuan joget bercinta dengan lelaki Inggeris yang dilakonkannya bakal mencetuskan kontroversi.

“Bagi saya tiada apa yang perlu dipersoalkan. Tiada adegan-adegan panas mahupun perlakuan yang sumbang, persepsi penonton terhadap moral wanita tempatan bercinta dengan lelaki bangsa asing sangat subjektif.

“The Red Kebaya merupakan sebuah kisah cinta yang sangat indah tetapi dalam masa yang sama begitu tragis,” komennya yang terpaksa bertutur Inggeris dalam ‘nada dan rentak’ Melayu kerana Azizah wanita kampung.

Menjalani latihan lakonan selama sebulan sebelum penggambaran, filem ini juga menonjolkan kebolehan peragawati popular Samantha Schubert memerankan watak jahat dengan berkesan.

“Watak Puan Davinia sangat kontras dan bertentangan dengan sikap sebenar saya. Sukar pada mulanya, tetapi melakonkan karakter jahat memberikan satu keseronokan.

“Apa yang lebih merumitkan keadaan ialah saya turut bertugas sebagai penerbit penyelaras filem ini. Dua kerja dalam satu masa, tetapi saya merasakan kepuasannya,” akui Samantha.

Sinopsis The Red Kebaya

Meskipun berjaya sebagai jurugambar terkemuka, Latiff (Ramli Hassan) hidup dalam kesunyian. Dibesarkan di rumah anak-anak yatim, kamera menjadi rakan baiknya dan dia betah sendirian.

Untuk pameran fotografi terbarunya, Latiff merakamkan keindahan rumah-rumah yang terbiar. Dalam ekspedisi tersebut, dia mengalami satu pengembaraan aneh, dihantui oleh suara-suara serta bayangan yang mengingatkannya kepada zaman kanak-kanak yang penuh trauma.

Di sebuah rumah di atas bukit, dia telah ‘dibawa pulang’ ke era lebih 50 tahun lampau. Dia menyaksikan sendiri apa yang berlaku dan membuatkan dia mengerti mengapa dia menjadi yatim piatu.

Dia ‘berkenalan’ dengan John Reynolds (Bob Mercer) dan Puan Davinia (Samantha Schubert), pasangan Inggeris yang menetap di situ.

Dia juga bertemu dengan Azizah (Vanidah Imran), seorang perempuan joget yang terlibat dalam percintaan terlarang. Babak demi babak yang dilihat di depan mata merungkai segala misteri dan rahsia asal usulnya.