eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Ryan Star Rockstar!

Monday, November 20, 2006

Ryan Star Rockstar!



Malam Khamis lalu, kesesakan di kelab hiburan Zouk, Kuala Lumpur sedikit luar biasa. Bilangannya ramai, menjangkau hampir seribu orang dan ‘tenaga’nya juga agak berlainan.

Semuanya sabar menantikan kemunculan rocker seksi generasi baru yang diterbangkan khas dari New York oleh Channel [V].

Ketika jarum jam hampir menunjukkan pukul 9.15 malam, insan yang ditunggu-tunggu menaiki pentas, memberi ucap salam dalam persalinan serba hitam. Tangan diangkat tinggi tanda menghargai sokongan para peminat yang datang.

Dialah Ryan Star, bintang ciptaan program realiti Rockstar: Supernova yang terkandas di tengah jalan.

Meskipun tewas ke peringkat final seterusnya menyaksikan Lucas Rossi mengungguli kedudukan, dia tidak pernah dilupakan peminat. Mendapat jolokan fan favourite, kekalahannya membawa satu rahmat yang dia sendiri tidak menjangka.

“Bohonglah kalau saya katakan saya tidak mahu menang (semasa menyertai Rockstar). Begitu pun sepanjang rancangan itu berlangsung, saya mula menyedari rezeki saya memang bukan di situ.



“Saya bertuah kerana peminat menerima saya kerana muzik yang dibawakan. Bukan kerana rupa paras atau personaliti. Peminat lebih menyenangi penampilan saya secara solo dan buktinya selepas Rockstar berakhir, saya dihujani peluang bertemu mereka hampir di seluruh pelosok dunia.

“Saya berasa lebih bebas untuk bergerak sendiri, mencipta lagu sendiri dan merancang konsep sendiri tanpa sekatan atau kehendak orang lain,” kata pemuda berusia 28 ini.

Sibuk dengan siri jelajahnya di Amerika Syarikat dan Kanada, Star teruja dengan sambutan dan dokongan yang diberikan para peminat di Asia.

“Seperti satu mimpi apabila diberitakan yang saya akan ke Kuala Lumpur dan Singapura, apatah lagi saya tidak pernah ke sini sebelumnya. Saya fikir ini adalah cara terbaik untuk saya memperkenalkan diri sebagai artis solo,” jelasnya lagi.

Sedang mempromosikan album rakaman langsung dari Rockstar: Supernova berjudul Dark Horse: A Live Collection, Star turut sibuk mengumpul material untuk dimuatkan dalam produk sulungnya yang dijangka berada di pasaran awal tahun depan.

“Ryan Star semasa Rockstar dengan Ryan Star hari ini akan mengalami transformasi. Arah muzik saya berbeza dengan band Supernova. Saya berharap ia dapat menarik minat berjuta peminat di luar sana,” tambah jejaka kelahiran Long Island, New York ini yang berimejkan smokey eyes.



Pada malam persembahan, Star membuka tirai dengan lagu Losing Your Memory sambil memetik piano sebelum masalah teknikal berlaku. Gitar yang dimainkannya gagal berbunyi dengan sempurna menyebabkan dia berlari ke belakang pentas.

Muncul selang dua minit kemudian atas teriakan para penonton, situasi menjadi tenang seperti sedia kala sambil peminat leka didendangkan dengan lagu Take A Ride With Me.

Sesekali berjenaka dan mengajak dua orang peminat naik ke pentas, Star bijak memancing hati dengan membawakan lagu 11:59, Famous Yet dan medley Sink or Swim/Losing My Religion. Ada ketikanya dia sengaja berdiri dekat dengan penonton, memberi peluang kepada mereka untuk menyentuhnya dan berjabat tangan.

Sayangnya, showcase tersebut terlalu singkat, mengambil masa sekitar 45 minit saja. Biarpun Star muncul kembali menyampaikan dua lagu encore, So Ordinary dan Head Like A Hole, para peminat masih belum puas.

“Saya akan kembali menemui anda,” janjinya. “Selepas Singapura, saya akan pulang ke Los Angeles untuk sebuah konsert penutup sempena hari Thanksgiving tidak lama lagi,” beritahu Star.

“Semoga apa yang saya idamkan bakal menjadi kenyataan dan anda tidak akan saya lupakan,” jelasnya menutup perbualan.