eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Selamat Tinggal Nate Fisher

Friday, November 24, 2006

Selamat Tinggal Nate Fisher

Six Feet Under sedang menghitung hari-hari terakhir sebelum ‘dikebumikan’. Selepas lima musim bersiaran, drama bersiri yang penuh komik, ironi dan misteri kehidupan ini akan menemui titik penamat tidak lama lagi.

Kini ditayangkan di saluran HBO (Astro 40) setiap Selasa pukul 11 malam sejak bulan lalu, Peter Krause yang membawakan watak Nate Fisher. Sesi temu ramah tersebut diaturkan oleh pihak HBO Malaysia dan Singapura baru-baru ini.

Berikut merupakan sedutan interviu yang turut disertai oleh beberapa media tempatan dan Singapura.



Menurut pandangan anda, apakah kesan yang ditinggalkan oleh Six Feet Under kepada legasi dunia televisyen hari ini?

Selaku penulis, Alan Ball telah mencipta sebuah dunia di mana tiada satu pun karakter yang lebih menonjol daripada yang lain.

Masing-masing cuba mempamerkan setiap gambaran realiti - ibu kepada tiga anak yang diceraikan suami, seorang gadis yang meningkat dewasa, seorang lelaki yang cuba memahami orientasi seksualnya dan beberapa watak yang berkisar kepada perhubungan dan tanggungjawab. Setiap watak mempunyai konflik sendiri.

Setiap minggu, siri ini mengingatkan audiens bahawa semua orang akan mati. Kita tidak boleh menidakkan kenyataan tersebut. Secara halus, Alan cuba menyampaikan mesej manusia tidak pernah bersendiri. Setiap dari kita mempunyai masalah dan mempunyai kaitan tanpa kita sedar.

Bagaimana karakter Nate Fisher mempengaruhi hidup anda?

Sukar melakonkan karakter Nate. Saya akui ia lebih mudah semasa dua musim pertama. Selari dengan kematangan usia, watak Nate berubah menjadi lebih multi dimensi dan kompleks. Kualiti skrip juga semakin bagus dan berkembang. Saya turut merindui rakan-rakan pelakon lain selepas musim kelima selesai.

Perkembangan karakter Nate sepanjang lima musim mengikut pengamatan anda?

Nate tidak pernah berasa puas. Dibesarkan dalam keluarga yang menjalankan bisnes pengkebumian, dia terpaksa hidup dalam situasi yang dia sendiri tidak selesa.

Bagaimanapun, apabila dia diberikan tanggungjawab mengendalikan perniagaan tersebut, dia seolah lega kerana mampu menjaga keluarganya. Nate merupakan simbol kepada generasi baru yang berperang antara kemahuan diri dan tugas kepada famili.



Kecewa apabila Six Feet Under dipanjangkan setakat lima musim saja?

Kami menghormati pendapat Alan Ball yang merasakan sudah tiba masanya Six Feet Under berakhir. Ia ditutup dengan baik sekali. Alan patut dipuji kerana berjaya mengekalkan momentum siri tersebut, menjadikan ia sebuah karya yang thought provoking dan luar biasa.

Saya pernah bergurau dengan Michael C. Hall (yang melakonkan watak David Fisher). Kami berkata, berlakon siri ini seperti satu tidur yang panjang.

Selepas lima tahun, kami terjaga dan terasa letih kerana terlalu banyak tenaga yang dicurahkan. Sepanjang durasi tersebut, kami hidup dalam dua watak yang berlainan dan ia bukan satu kerja yang mudah.

Anda lebih gemarkan drama atau komedi?

Bila saya berlakon komedi, saya mahu buat drama. Bila saya berlakon drama, saya selalu hendak buat komedi! Saya bertuah kerana Six Feet Under mempunyai keseimbangan antara komedi dan tragedi.

Projek anda selepas ini?

Saya berlakon dalam sebuah filem berjudul Civic Duty yang akan ditayangkan April depan. Filem tersebut mengenai dunia selepas tragedi 11 September yang mana warga Amerika sentiasa keliru dan berasa paranoia dengan apa yang berlaku di sekeliling.

Saya juga baru selesai penggambaran mini siri bertajuk The Lost Room. Berbanding karakter Nate yang anti-hero, watak saya kali ini lebih terbuka dan lurus. Ia turut dibintangi oleh Julianna Margulies, Kevin Pollak dan Elle Fanning, adik Dakota Fanning.

Selepas ‘tinggal’ di rumah pengkebumian, bagaimana anda mahu mayat anda dikebumikan nanti?

Saya mahu mayat saya dibakar.