eMail to diatulis@yahoo.com
| Utusan Malaysia | Berita Harian | Harian Metro | Harakah | Bernama | Malay Mail | The Star | New Straits Times | mStar |
dia tulis: Merah Yang Tidak Menyala

Saturday, November 25, 2006

Merah Yang Tidak Menyala



Tajuk: The Red Kebaya

Genre: Drama

Penerbit: L’Agenda Productions, Kartu-BRB (M) Sdn. Bhd.

Pelakon: Ramli Hassan, Vanidah Imran, Bob Mercer, Samantha Schubert , Zahim Al-Bakri, Patrick Teoh, Jo Kukathas, Elaine Daly

Penilaian: 2 bintang

Biarpun sudah diiktiraf sebagai jurugambar terkenal, Latiff memiliki sebuah jiwa yang sangat sepi. Dunianya hanya berlegar kepada minat terhadap fotografi dan untuk pameran terbaru, dia memilih rumah-rumah terbiar sebagai subjek penggambaran.

Dalam kembaranya mengunjungi banglo-banglo kosong, dia dihantui suara serta imej aneh yang seakan ingin menyampaikan sesuatu.

Sedang dia mencari-cari jawapan, dia ditemukan dengan beberapa pembayang - dua kanak-kanak bermain layang-layang, sekeping gambar lama dari kedai antik, sebuah melodi Melayu klasik yang didengar di radio dan bayangan baju kebaya Merah.

Elemen-elemen inilah yang membawa Latiff ke satu destinasi iaitu sebuah rumah di atas bukit.

Sebaik saja kakinya melangkah masuk, dia seolah ‘dihantar’ pulang ke zaman silamnya. Di depan mata sendiri, dia menyaksikan apa yang berlaku sehingga menyebabkan dia menjadi yatim piatu seawal usia lima tahun.



Latiff ‘berkenalan’ dengan beberapa karakter seperti John Reynolds, seorang lelaki Inggeris yang terperangkap dalam neraka perkahwinan serta Azizah, seorang wanita tempatan yang terpaksa menjadi penari kabaret demi membesarkan anak selepas suaminya menyertai gerakan komunis.

Kelembutan Azizah menambat hati John sehingga dia nekad meninggalkan isterinya, Davinia. Konflik dan tragedi tercetus di sini, lantas menjawab segala persoalan mengapa Latiff hidup sendirian dan dibesarkan di rumah anak-anak yatim.

Karya ilham penerbit Ramli Hassan dan Andre Berly, The Red Kebaya diarahkan oleh Oliver Knott, sutradara dari England yang kini bermastautin di Malaysia. Bertindak sebagai penulis skrip dan lakon layar, ini merupakan filem keduanya selepas Free Spirits yang dipertandingkan di Festival Filem Oldenburg, Jerman.

Secara kasar, premis The Red Kebaya dilihat mempunyai unsur-unsur sentimental yang sangat kuat. Tentang masa lampau seseorang, plotnya dilakarkan dengan elemen drama yang suram dan penuh metafora. Sayangnya, apa yang cuba disampaikan pengarah tidak kesampaian.

Bergerak perlahan sejak lima minit pertama filem berputar, momentumnya tidak cukup ‘menggenggam’. Penonton tidak teruja dengan setiap pembayang yang Latiff terima kerana ia tidak cukup misterius. Pendekatannya yang mendatar membuatkan penonton tidak berminat ‘menyertai’ pencarian yang Latiff lakukan.

Penonton menjadi sedikit keliru bagaimana Latiff boleh ‘dipindahkan’ ke masa lampau kerana penceritaan pengarah tidak cukup meyakinkan. Malah, lebih merugikan apabila penonton sudah boleh meneka-neka apa yang bakal berlaku seterusnya sebaik saja mengenali karakter Azizah dan anaknya.



Agak menghairankan mengapa pengarah memilih untuk memulakan filem ini dengan adegan imbas kembali Davinia mengupah penjahat dan Azizah meniarap sambil tubuh berlumuran darah.

Menawarkan kesimpulan kepada penonton pada awal filem bukanlah satu usaha yang baik. Jika niatnya untuk menimbulkan suspen, ternyata ia tidak berjaya.

Sebagai item yang dijadikan tajuk filem, kebaya merah seharusnya ‘menyala’, ditonjolkan dengan lebih ketara agar item itu lekat di ingatan penonton sampai filem berakhir. Bagaimanapun, ia sekadar menjadi satu props yang tidak membawa sebarang erti.

Barangkali ada penonton yang akan bertanya logik memori Latiff - mustahil dia mampu melupakan tragedi ibunya mati dibunuh di depan mata sendiri, walaupun ketika itu dia baru berumur lima tahun?

Jika pengarah memberikan alasan Latiff mengalami trauma atas insiden tersebut, langsung mengalami amnesia, plot itu seharusnya dibina sejak awal lagi agar penonton memahami siapa Latiff dengan lebih jelas.

Rasanya The Red Kebaya akan lebih teratur dan mudah seandainya pengarah hanya memfokuskan perhubungan terhalang antara John dan Azizah. Cipta lebih konflik dan drama, sambil melupakan saja kisah Latiff kerana ia hanya menjadikan filem ini lebih kompleks.